چگونه می‌توان دورریز مواد غذایی را کاهش داد؟

هدر رفتن مواد غذایی یک مشکل بزرگ جهانی است. تخمین زده می‌شود که تنها بریتانیا سالانه بیش از 10 میلیون تن دورریز مواد غذایی دارد که ارزش آن در حدود 20 میلیارد پوند است.

پژوهشگران در دوره‌های مختلف به تحقیقات نسبت به این مسئله پرداختند که چه می‌توان کرد تا مواد غذایی دیرتر فاسد شوند و درنهایت بتوان دورریز کمتری داشت.

بیش از 100 سال پیش، آزمایش‌ها نشان دادند که پرتوهای ایکس، باکتری‌ها را از بین می‌برد به همین دلیل محققان به بررسی علمی روش استفاده از امواج برای افزایش تاریخ‌مصرف مواد غذائی پرداختند.

آن‌ها به این نتیجه رسیدند که بخش قابل‌توجهی از فاسدشدن‌های مواد غذایی (در حدود 20 درصد) نتیجه فساد ناشی از عمل باکتری ها است. به این معنا که بیشتر مواد غذایی در اثر فعالیت‌های باکتری‌ها فاسد شده و از بین می‌روند. پژوهشگران تحقیقات خود را نسبت به اثرات امواج روی مواد غذایی ادامه دادند. در اواخر دهه 1950 میلادی اولین کارخانه استفاده تجاری اشعه روی مواد غذایی در کشور آلمان فعالیت خود را آغاز کرد.

روش قرار گرفتن مواد غذایی در معرض امواج، یک روش واقعاً مؤثر برای کاهش فساد مواد غذایی است اما هیچ‌گاه پیگیری این روش به‌طور کامل به نتیجه نرسیده است. این روش می‌تواند تاریخ‌مصرف مواد غذایی را افزایش دهد و باعث شود تا مواد کمتری فاسد شده و از بین بروند. باوجود این، مردم عادی باور نمی‌کنند که غذاهایی که تحت امواج قرار می‌گیرند، اشتهاآور و سالم باشد.

امروزه در بیش از 60 کشور جهان، از جمله انگلستان، استفاده از پرتوهای شدید گاما برای بهبود انواع مواد غذایی در برابر فساد باکتری‌ها تأییدشده است.

بااینکه استفاده از چنین روشی هم در کاهش زباله‌های مواد غذایی و هم کم کردن مسمویت های غذایی مؤثر است اما این روش هرگز در جریان اصلی قرار نگرفته است و دلیل آن‌هم این است که مردم که مشتری مواد غذایی به‌حساب می‌آیند، در برابر استفاده از این روش مقاومت می‌کنند.

باوجود صدها مطالعه و پژوهش علمی انجام‌شده در این رابطه که نشان می‌دهد مواد غذایی در این روش، رادیواکتیویته نمی‌شوند و کیفیت آن‌ها کاهش پیدا نمی‌کنند، بیشتر مردم حاضر به لمس این مواد غذایی نیستند.

درواقع برای استفاده از این روش باید آگاهی عموم مردم درباره این روش و اثرات و نتایج آن بر مواد غذایی افزایش پیدا کند تا آن‌ها بتوانند فواید استفاده از این روش را بپذیرند و درنهایت از مواد غذایی مورد امواج قرارگرفته استفاده کنند.

1. باید اگاهی مردم دراین مورد بالابره واقعا دورریزغذاها زیاده تواین مملکت درحالی که خیلیا از گرسنگی توهمین کشور دارن آسیب می بینن.چرا اسراف می گنیم و فکرمیگنیم باکلاسیه .چرا یه عده باید سرگرسنه روزمین بزارن .نکنید توروخدا