بافت آسیب‌دیده قلب با نوردرمانی ترمیم می شود

مطالعات قبلی تاثیر نوردرمانی بر احیای بافت قلب را تایید کرد؛ ولی محققان به تازگی به مکانیسم این فرآیند دست یافته‌اند.
بر اساس این مطالعه، نور شدید بر عملکرد یک ژن به نام PER۲ تاثیر می‌گذارد. این ژن توسط بخشی از مغز بیان می‌شود که مسئول کنترل ساعت بیولوژیکی بدن است.
مطالعات حیوانی نشان می‌دهد با تقویت این ژن از طریق نور درمانی شدید،‌ می‌توان از بافت‌های قلبی که بر اثر حمله و کمبود اکسیژن آسیب دیده‌اند، محافظت کرد.

در ادامه آمده است، این روش منجر به افزایش ماده شیمیایی آدنوزین قلبی می‌شود که به تنظیم جریان خون کمک می‌کند.

بر پایه این گزارش، درک فیزیکی نور برای ثمربخشی این روش مهم است و نوردرمانی در موش‌های کور هیچ فایده‌ای ندارد.
محققان بر این باورند که این روش در انسان نیز موثر است و به همین دلیل داوطلبان سالم را به مدت ۳۰ دقیقه در معرض نور شدید قرار دادند. در پنج صبح متوالی افراد در معرض نوری با شدت ۱۰ هزار لومِن (lumen) قرار گرفتند. آزمایش خون این افراد نشان داد میزان ژن PER۲ در افراد بر اثر نور درمانی افزایش می‌یابد. آزمایش‌های بالینی در انسان همچنین نشان داد متابولیسم و سطح تری‌گلیسیریدهای پلاسما در این افراد بهبود می‌یابد و در نتیجه تمام این موارد برای سلامت قلب مفید است.
بر اساس این مطالعات واضح است که چرا ساکنان کشورهایی با زمستان‌های طولانی، بیشتر در معرض حملات قلبی قرار دارند.
نتایج این مطالعه در نشریه Cell Reports منتشر شده است.