لوازم آشپزخانه با نانوپوشش لک نمی‌گیرند

محققان شرکت فیوکمیکالز (FEW Chemicals) در ولفن با همکاری پژوهشگران موسسه مواد و سیستم‌های میکروساختار در فرانهوفر آلمان موفق به ساخت نانوپوششی شدند که قادر است مانع از ایجاد اثرانگشت روی سطح فولادی براق شود.

وجود اثرانگشت روی سطح فولادی براق نه تنها از نظر زیبایی شناختی، جالب نیست بلکه موجب آسیب به سطح نیز می‌شود. اما پوششی که این گروه موفق به ارائه آن شده‌اند به دلیل داشتن نوعی نانوذرات مانع از بروز چنین مشکلی شود.

راز این نانوپوشش در استفاده از نانوذرات و افزودنی‌های ویژه‌ای است که روی سطح قرار گرفته و مانع از چسبدن ذرات روغن و آب می‌شود. تأثیر این لایه‌ها زمانی دو برابر می‌شود که ذرات به صورت یکپارچه، در قالب پوششی بر روی یک سطح فولادی براق قرار گیرند. در این حالت، سطح مورد نظر زبرتر شده و مساحت آن افزایش می‌یابد. در نتیجه، هنگام تماس انگشت با سطح فولادی، تنها نقاط برجسته لمس شده و چربی پوست به سطح فولاد نخواهد رسید.

ضریب شکست پوشش به گونه‌ای تنظیم شده است که این رقم با چربی طبیعی پوست بدن یکسان است، به دلیل استفاده از این ترفند، می‌توان گفت که اثرانگشت روی سطح قابل تشخیص نخواهد بود.

یکی از چالش‌های پروژه این بود که باید پوشش بسیار نازک باشد در نتیجه تحقیقات میکروسکوپی روی پوشش انجام شد تا به ضخامت کمتر از ۸۰ میکرون برسد.

در این پروژه شرکت فیوکمیکالز روی توسعه پوشش تمرکز داشته و محققان فرانهوفر روی آنالیز لایه‌ها کار کرده‌اند. جسیکا کلهم از محققان این پروژه می‌گوید: ما با هدف تعیین اندازه ذرات موجود بر روی پوشش و نحوه توزیع آن‌ها، در حال بررسی لایه‌های پوشش هستیم. همچنین بررسی اثر مواد افزودنی مورد استفاده نیز، از دیگر اهداف این بررسی‌ها خواهد بود.

این گروه در حال حاضر روی بهینه‌سازی این فناوری کار می‌کنند، آنها انتظار دارند که این پروژه تا پایان سال ۲۰۲۰ به اتمام برسد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا