گردشگران خارجی درباره امنیت سفر به ایران نگاه منفی دارند

این مرکز با بهره گیری از تخصص پژوهشگران سرآمد در حوزه پژوهش‌های هدفمند و تقاضا محور و ارائه دستاوردهای پژوهشی در حوزه‌ علوم انسانی و در راستای اهداف ارزشی جهاد دانشگاهی و ترويج روحيه جهادگری با تعامل سازنده و مؤثر با دانشگاه ها و مراكز علمی و تحقيقاتی در حل مسائل سازمان‌ها فعالیت می کند.

رئیس مرکز بین المللی ایرانشناسی جهاد دانشگاهی علامه در گفتگو با خبرنگار سیناپرس، درباره وجه تمایز این مرکز با سایر مراکز فعال در این حوزه، گفت: سایر مراکز فعال بیشتر در حوزه آموزش زبان و ادبیات فارسی، فعال هستند و عمده کارگاه هایی هم که برگزار می کنند در همین حوزه است اما مرکز ایرانشناسی جهاد دانشگاهی که در دانشگاه علامه طباطبایی فعالیت می کند، بیشتر فارغ التحصیلان این موسسات را به عنوان جامعه هدف خود در نظر گرفته است.

دکتر علی اصغر رمضان زاده با بیان اینکه، در این مرکز سعی می کنیم تا این افراد را با فرهنگ و تمدن ایران، آشنا کنیم و کارگاه هایی هم که برگزار می شود بیشتر موضوعاتی مثل تاریخ و جغرافیای ایران، صنایع دستی ایران و…را در بر می گیرد، گفت: حتی بعضی از این افراد بعد از گذراندن دوره و آموزش های لازم در کشور خود، به عنوان مدرس زبان فارسی مشغول به کار می شوند.

وی کارگاه های آموزشی برگزار شده توسط این مرکز را فرصتی برای ایرانیان داخل و خارج کشور، تلقی کرد و گفت: دوره های آموزشی ما شامل کارگاه های آموزشی که بیشتر در داخل تهران و یا درحین سفر برای افراد برگزار می شود و یا دوره هایی برای بازدید از جاذبه های گردشگری ایران مثل آشنایی با مشاغل سنتی و…است.

رمضان زاده در ادامه درباره دوره های دانش افزایی این مرکز و کارکردهای آن، افزود: نام کلی این دوره ها دانش افزایی است اما کارکرد و فعالیت هایی که در این دوره ها انجام می شود به رویکرد مرکز و اینکه با چه دانشگاه ها و مراکزی همکاری می کند دارد.

برگزاری 9 دوره دانش افزایی با شرکت دانشگاه های مختلف جهان

رمضان زاده با اشاره به اینکه فعالیت های این مرکز از سال 95 تخصصی تر شده است، گفت: تا قبل از اینکه مرکز ایرانشناسی به صورت تخصصی فعالیت کند، دوره های دانش افزایی به صورت چند ملیتی برگزار شده و افرادی از کشورهای مختلف در این دوره ها شرکت می کردند. اما بعد از تخصصی شدن، تمرکز این دوره ها بیشتر روی یک کشور بود و تا الان هم 14 دوره دانش افزایی با مشارکت کشورهایی مثل آلمان و چین برگزار شده است که آخرین دوره نیز در اردیبشهت 98  با همکاری دانشگاه بامبرگ آلمان برگزار شد.

مدیر مرکز بین المللی ایرانشناسی جهاد دانشگاهی علامه درباره فعالیت های پژوهشی این مرکز گفت: در حال برگزاری دوره های ایرانشناسی هستیم به این ترتیب که کارگاه های آموزشی با سر فصل های مشخص مثل اساطیر ایران، کاروان سراهای ایران، موسیقی ایران و…را در نظر گرفته ایم. اساتید و متخصصان هر کدام از این حوزه ها برای شرکت کنندگان، مباحثی را ارائه می کنند.

مشکلات مالی یک مانع مهم برای تبادل اساتید این مرکز با کشورهای دیگر است

رمضان زاده، درباره تبادل اساتید و متخصصان این مرکز با دانشگاه های کشور های دیگر گفت: به علت هزینه بردار بودن، تا به حال این اتفاق ممکن نشده است البته یک بار تعدادی از اساتید ایران شناسی ما توسط رایزن فرهنگی به کشور پاکستان معرفی شده اند که این امر هم به علت هزینه های مربوط به سفارت و… به سرانجام نرسیده است. توجه به کارکرد این مرکز، هدف ما بیشتر خدمت رسانی به داخل کشور است و ما بیشتر به دنبال آموزش افراد در داخل کشور هستیم.

وی در ادامه افزود: علیرغم همین مشکلات مالی، یکی دیگر از تفاوت های ما با مراکز دیگر و آژانس های مسافرتی این است که کیفیت علمی دوره ها و تورهای ما بهتر و همچنین هزینه ای که توسط شرکت کنندگان پرداخت می شود کم تر است و برای ما ملاک علمی در ارجحیت است.

رمضان زاده درباره مخاطبان هدف و شرکت کنندگان در این دوره ها توضیح داد: علاوه بر دانشجویان و متخصصان، عموم افراد مانند مدارس، دانش آموزان و دیگر مراکز آموزشی نیز می توانند در دوره ها و کارگاه های این مرکز شرکت کنند. به عنوان مثال، به تازگی با وزارت علوم برای برگزاری تورهای آموزشی و بازدید از مراکز علمی تهران، صحبت هایی داشته ایم.

وی در پایان با اشاره به برخی از چالش ها و مشکلات این مرکز گفت: عدم حضور فعال این مرکز در نمایشگاه ها و رویداد های بین المللی اصلی ترین مشکل این مرکز است. این کار نیازمند صرف هزینه و تبلیغات در پوشش جهانی است تا به معرفی بهتر این مرکز کمک کند. علاوه براین نگاه منفی که نسبت به امنیت گردشگری و سفر به ایران، در جهان وجود دارد باعث ریزش گردشگر و توریسم در کشور می شود که این موضوع نیز چالش هایی را در فعالیت های این مرکز ایجاد می کند.

وی در ادامه افزود: متنوع و گسترده نبودن مخاطب نیز یکی دیگر از مشکلات ماست. به بیان دیگر، مرکز ایرانشناسی جهاد دانشگاهی به جز دانشجویان و اساتید، مخاطب دیگری ندارد و با توجه به اینکه هدف ما آموزش و معرفی فرهنگ کشور است به دنبال این هستیم تا مخاطبان خود را گسترش دهیم.

گفتگو: حانیه محبی زاده

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بسیار ی باید به این نکات توجه بشه.واین سرمایه گذاری اهمیت زیادی برای اقتصاد کشور داره تا کی قراره به نفت متکی باشیم وآخرهم به گدایی بیافتیم .اگر الان به گردشگری توجه نکنیم به زودی می بازیم .بازی که میتونیم برنده باشیم واین گونه نگاه هارو باید تغییربدیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا