جولان ابرقهرمانان خارجی در بازار لوازم التحریر

با توجه به زمان باقی مانده تا بازگشایی مدارس بازار خرید و فروش لوازم التحریر نیز بار دیگر در کشور داغ شده است.

اگر گشتی در بازار و مغازه های ارائه دهنده این لوازم بزنیم در می یابیم که علیرغم حساسیت مسوولان و دست اندرکاران مربوطه و تبلیغات رسانه های رسمی کشور پیرامون استفاده از لوازم التحریر ایرانی-اسلامی اما، کماکان تصاویر کاراکترها و شخصیت‌های خارجی همچون سیندرلا، بتمن و مرد عنکبوتی و سایر ابرقهرمانان انیمیشن‌های خارجی بر روی لوازم التحریرهای موجود در بازار نقش بسته است.

گرچه نباید از این نکته غافل ماند که برخی از تولید کنندگان داخلی نیز بیکار ننشسته و شخصیت ها و اسطوره های ایرانی را طراحی و تولید کرده اند. اما، هنوز هم دانش آموزان و خانواده هایشان مسحور لوازم التحریرهای وارداتی هستند.

البته، چندسالی است مسوولان مربوطه نسبت به این موضوع حساسیت هایی نشان داده اند. در این مورد می توان به بخشنامه آموزش‌ و پرورش مبنی بر ممنوعیت ورود کالای خارجی به مدارس با هدف تشویق و حمایت از تولیدات ایرانی و فرهنگ سازی در راستای حمایت از نقوش اسلامی و ایرانی و جلوگیری از ورود هرگونه لوازم‌التحریر غربی به مدارس، اشاره کرد.

اما، بنا به دلایل مختلف تا کنون این اقدامات نتوانسته این چالش را برطرف کند به گونه ای که بر اساس آمارها، سال گذشته شاهد واردات بیش از یک هزار و ۳۳۰ تن لوازم التحریر به کشور بودیم، در حالیکه تولیدکنندگان ایرانی معتقدند در صورت تامین به موقع زنجیره مواد اولیه از پتروشیمی گرفته تا سایر تجهیزات، بازار کشور نیازمند واردات انواع کیف، جامدادی، مداد رنگی، لوازم اندازه گیری و… نخواهد بود.

به نظر می رسد اقناع دانش آموزان و خانواده هایشان چیزی نیست که یک شبه اتفاق بیفتد، بلکه برای رسیدن به نقطه مطلوب پیرامون این موضوع باید ضمن حمایت از تولیدکننده داخلی برنامه ریزی علمی و مناسبی برای فرهنگ سازی در درازمدت انجام گیرد.

به بیان دیگر، دانش آموزان و خانواده هایشان باید بدانند مصرف کالای خارجی، به معنای بیکار شدن جوانان ایرانی و پدید آمدن مشکلات بعدی برای تک تک افراد جامعه است.

علاوه بر این، برای شناساندن قهرمانان و اسطوره های ایرانی به دانش آموزان رادیو و تلویزیون و سایر رسانه ها هم نباید بیکار بنشینند و با ساخت برنامه های جذاب به معرفی کاراکترها و اسطوره های ایرانی پرداخته و در راستای نهادینه کردن فرهنگ ایرانی-اسلامی و همچنین توسعه‌ ملی تمام توان خود را به کار گیرند.

ضمن اینکه، مسوولان و متولیان این حوزه نیز در جای جای کشورمان با برنامه ریزی مناسب زمینه را برای توزیع کالاها و لوازم التحریر با نمادهای ایرانی و اسلامی در سراسر کشور فراهم کنند.

البته توجه به این نکته ضروری است که با توجه به تأثیرات انکارناپذیری که رسانه‌ها بر مخاطبان خود می گذارند و همچنین جذابیت شخصیت های خارجی برای کودکان، باید در این حوزه با برنامه ریزی صحیح پیش رفته و با صبوری، تأمل و خرد از اقدامات شتاب‌زده، خودداری کرد.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا