تعیین و بررسی کیفیت اپراتورهای مخابراتی کشور

شاخص های ارتباطی که توسط سازمان تنظیم مقررات اعلام می شود، در بین متخصصان و فعالان ارتباطات داخلی و خارجی بسیار مهم بوده و به همین منظور، آمار مربوطه به صورت دوره‌ای اعلام می ‌شود. البته اپراتورها نیز از آمارهای مذکور به منظور تبلیغات گسترده خود استفاده کرده و روی نقاط قوت این امتیازات تمرکز می‌کنند.

اپراتورهای فعال کشورمان که در سال‌های اخیر فعالیت زیادی برای جذب کاربر داشتند و البته موفقیت‌هایی نیز در این زمینه کسب کردند، از نظر معیارهای مختلف خطوط واگذارشده دائمی و اعتباری، تعداد کشورهای دارای ارتباط رومینگ، میزان پوشش جاده‌ای، درصد پوشش جمعیتی، شهر و روستاهای تحت پوشش، درصد مکالمات موفق و غیرموفق مورد بررسی قرار گرفتند که باعث شده تا وضعیت کلی این شرکت‌ها مشخص شود.

متولی انتشار آمار شاخص‌های ارتباطی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است و توانسته اقدامات موثری را در این زمینه انجام دهد. ایرانسل، همراه اول و رایتل هر کدام در بخش‌های مختلف دارای مزیت‌های گوناگونی هستند و نقاط قوت ویژه‌ای دارند که باعث شده تا کاربران و مشترکان مخصوص خود را جذب کنند.

در خصوص تعیین و بررسی کیفیت یک شبکه مخابراتی عوامل بسیار مهمی تأثیرگذار هستند. اینکه یک اپراتور مخابراتی بتواند بهترین باشد نیازمند آن است که در فاکتورهای مختلف و متعددی که هر کدام وجوه مختلف مخابراتی را نشان می‌دهند، عملکرد خود را نشان دهد.

بیست و پنج سال پیش عرضه رسمی سیم‌کارت در کشور و به صورت کلی ورود فناوری ارتباطات سلولی در ایران آغاز شد. در طی این سال‌ها تعداد کل خطوط واگذار شده به ایرانیان (تا پایان سه ماهه ابتدایی سال جاری) به بیش از 115 میلیون شماره رسیده و حالا ضریب نفوذ بیش از 139 درصد است.

طبق آمار منتشر شده توسط سازمان تنظیم مقررات در خصوص وضعیت توسعه ارتباط سلولی و تلفن همراه در کشور، تا پایان سه ماهه ابتدایی سال 98، کل خطوط دائمی واگذار شده به مشترکین 23 میلیون و 341 هزار و 5 عدد، خطوط اعتباری 152 میلیون و 425 هزار و 566 عدد و مجموع کل خطوط شامل اعتباری و دائمی در همه اپراتورهای کشور به 175 میلیون و 766 هزار و 571 عدد رسیده و ضریب نفوذ مجموع (بدون همپوشانی) به 139.55 درصد رسیده است.

در این خصوص اپراتور همراه اول بالاترین تعداد خطوط واگذار شده و درصد پوشش شبکه در هر دو بحث جاده‌ای و ریلی را دارد، اپراتور ایرانسل بزرگترین شبکه خطوط اعتباری را داشته و رایتل بالاترین درصد برقراری تماس‌های موفق را به خود اختصاص داده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا