فیسبوک تماس‌های صوتی کاربران را شنود می‌کند

فیسبوک صدها پیمانکار خارجی را استخدام کرده است تا فایل‌های صوتی از تماس‌های کاربران را به متن تبدیل کنند. منابع آگاه به پروژه‌ غول شبکه‌های اجتماعی این خبر را در اختیار رسانه‌ها قرار دادند. با توجه به رویکردهای مشابه از سوی دیگر بازیگران بزرگ دنیای فناوری، چنین اقداماتی از سوی فیسوک آن‌چنان تعجب‌برانگیز نیست.

پیمانکارهای خارجی که با فیسبوک همکاری می‌کنند، اطلاعی از نحوه‌ و منبع ضبط فایل‌های صوتی ندارند. آن‌ها بدون اعلام هویت اصلی خود با رسانه‌ها همکاری کردند تا تهدیدی برای شغل‌‌شان ایجاد نشود. این پیمانکارها به محتوای صوتی کاربران فیسبوک گوش می‌دهند و آن را تبدیل به متن می‌کنند. بسیاری از آن‌ها گفته‌اند که پیام‌های صوتی حاوی انواع مکالمه‌های شخصی و عمومی می‌شود. به‌علاوه هدف از تبدیل مکالمه‌ها به متن از سوی فیسبوک نیز برای آن‌ها روشن نیست.

اخبار مشابه قبلا پیرامون غول‌های دیگر دنیای فناوری همچون گوگل و اپل منتشر شده بود. فیسبوک در پی انتشار آن اخبار به رونویسی از پیام‌های صوتی کاربران اعتراف کرده و اعلام کرده بود که این فرآیند را متوقف می‌کند. آن‌ها در خبری پیرامون توقف گوش دادن به محتوای صوتی کاربران نوشتند: «ما هم مانند اپل و گوگل بازبینی انسانی فایل‌های صوتی را از یک هفته‌ پیش متوقف کردیم.»

فیسبوک ادعا می‌کند که رونویسی از پیام‌های صوتی کاربران با اجازه‌ خود آنها انجام شد. طبق گفته‌ شرکت، کاربران در تنظیمات پیام‌ رسان مسنجر فیسبوک، مجوز تبدیل پیام‌های صوتی خود به متن را انتخاب می‌کنند.

براساس این گزارش، پیمانکارهای شرکت در روند تبدیل پیام‌ها به متن، تفسیر هوش مصنوعی شرکت از پیام‌ها را هم بررسی و تأیید یا رد می‌کنند. البته تمامی پیام‌ها بدون اشاره به هویت کاربران مرتبط، در اختیار پیمانکارها قرار می‌گیرند.

غول‌های فناوری دیگر همچون آمازون و اپل به خاطر جمع‌‌آوری داده‌های صوتی کاربران و استفاده از نیروی انسانی برای تفسیر و رونویسی آن‌ها تحت انتقادهای بسیار شدید قرار گرفتند. منتقدان روش‌های اجرایی شرکت‌ها را کاملا برخلاف اصول حریم خصوصی می‌دانند.

بلومبرگ برای اولین‌بار در ماه آوریل گزارش داد که آمازون به کمک هزاران پیمانکار قراردادی در سرتاسر جهان به دستورهای صوتی الکسا گوش می‌دهد. فرآیندی که از نظر آنها با هدف بهینه‌سازی نرم‌افزار انجام می‌شود. در اخبار بعدی مشخص شد که چنین رویکردی توسط اپل و گوگل برای بهینه‌سازی سیری و گوگل اسیستنت هم استفاده می‌شود. اپل و گوگل بلافاصله توقف برنامه‌ها را اعلام کردند و آمازون نیز خروج از برنامه را به‌عنوان گزینه‌ای در اختیار کاربران گذاشت.

غول شبکه‌های اجتماعی از مدت‌ها پیش هرگونه جمع‌‌آوری داده‌های صوتی از کاربران با هدف شخصی‌سازی تبلیغات یا تغییر محتوای فید خبری را تکذیب کرده بود. مارک زاکربرگ که چندی پیش از سوی کمیسیون تجارت فدرال آمریکا به پرداخت پنج میلیارد دلار به خاطر رویکردهای غلط در موضوع حریم خصوصی محکوم شده بود، در جریان جلسه با کنگره هرگونه ضبط داده‌ صوتی را تکذیب کرد.

زاکربرگ در جلسه‌ با نماینده‌های کنگره (آوریل ۲۰۱۸) و در پاسخ به سناتور گری پیترز گفته بود: «شما یک تئوری توطئه را مطرح می‌کنید که در آن، ما برای بهبود تبلیغات به آنچه در میکروفن دستگاه گفته می‌دهد، گوش می‌دهیم. ما چنین کاری انجام نمی‌دهیم.»

فیسبوک پس از جلسه‌ معروف با کنگره، پاسخ‌‌هایی تکمیلی را پیرامون داده‌های صوتی کاربران منتشر کرد. آن‌ها ادعا می‌کنند تنها زمانی به میکروفن کاربر دسترسی خواهند داشت که خود او مجوزهای لازم را به اپلیکشن داده باشد. به‌علاوه بدیهی است که در کاربردهایی مانند تماس و پیام صوتی، اپلیکیشن با کسب مجوز از کاربر از میکروفن استفاده می‌کند. به‌هرحال فیسبوک هیچ‌گاه نگفت که پس از ضبط داده‌های صوتی بعدا چه اتفاقی برای آن‌ها رخ می‌دهد. تحلیل‌های اقتصادی پس از ارائه‌ گزارش فیسبوک پیرامون حریم خصوصی، روند رشد را برای این شرکت تأیید می‌کنند. ارزش سهام با افزایش ۱/۶ درصدی به ۱۸۸/۳۷ دلار رسید که در ادامه‌ی رشد ۳/۲ درصدی روزهای قبل بود.

البته، فیسبوک هیچ‌گاه احتمال بازیبنی محتوای صوتی توسط افراد متفرقه را به کاربران اعلام نکرد. به همین دلیل برخی از پیمانکاران پروژه احساس می‌کنند که رویکردی خلاف اخلاق را مرتکب می‌شوند. درواقع آن‌ها در کنار مصاحبه و اعلام برنامه‌ فیسبوک به‌صورت محرمانه، از احساس ناخوشایند پیرامون پروژه‌ مذکور هم سخن گفته‌اند.

منبع: زومیت

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا