اصلاح اشکالات روند تمایز سلول‌های بنیادی از سلول‌های کبدی

تمایز سلول‌های بنیادی از سلول‌های شبه کبدی در شرایط آزمایشگاهی، امیدهای فراوانی را در پژوهش‌های پایه، بررسی‌‌ ‌های دارویی-سم‌ ‌شناسی و مصارف بالینی ایجاد کرده است.

در حال حاضر دستور ‌ ‌العملی وجود ندارد که بتوان به وسیله آن سلول‌ ‌های بنیادی از جمله سلول‌های بنیادی جنینی و سلول‌های پرتوان القایی را از سلول‌های بالغ کبدی که کارکردی مشابه سلول‌های کبد فرد بالغ دارند، تمایز داد.

به منظور یافتن اشکالات موجود در روند تمایزی سلول‌های شبه‌کبدی، پژوهشگرانی از پژوهشگاه کارولینسکای سوئد و دانشگاه پیتسبورگ پنسیلوانیای آمریکا به همراه دکتر مسعود وثوق از پژوهشگاه رویان، به بررسی بیان ژن در ۱۷ کبد جنینی و ۲۵ کبد اهدا شده از انسان بالغ پرداختند.

بنا بر اعلام روابط عمومی پژوهشگاه رویان، نتایج این پژوهش که در مجله بین‌المللی Stem Cells and Development به چاپ رسید، منجر به شناسایی ۶۲ ژن شد که در کبد سالم بیان می‌شود.

پس از این، پژوهشگران می‌توانند با مقایسه بیان ژن‌های یافت‌شده در سلول‌های شبه‌کبدی حاصل از تمایز سلول‌های بنیادی و سلول‌های کبدی جنینی و سلول‌های کبدی بالغ و یافتن اختلافات، اشکالات موجود در روند تمایز را یافته و برای اصلاح آن اقدام کنند.

بدین ترتیب پژوهشگران حاضر در این پژوهش راهنمایی برای تصحیح روند تمایزی سلول‌های بنیادی به سلول‌های کبدی ارائه کردند که برای بیشتر دستورالعمل‌های تمایزی موجود قابل استفاده است.