آماده‌سازی فضانوردان سفینه استارلاینر

 این تمرین روز گذشته مربوط به آماده‌سازی فضانوردان و تیم‌های پشتیبانی برای فرار سریع از سکو در صورت بروز حادثه غیرمنتظره بود و نیروهای اورژانس روش‌های نجات فضانوردان و گروه‌های فنی در محل پرتاب را تمرین کردند.

در صورت بروز وضعیت اضطراری در روز پرتاب، فضانوردان و گروه‌های پشتیبانی باید هرچه سریع‌تر از سکوی پرتاب دور شوند. تمرین دیروز به منظور اعتبارسنجی امکانات فرار از برج و میزان دسترسی خدمه به تجهیزات ایمنی طراحی شده است. سامانه فرار شامل تجهیزاتی است که می‌تواند فضانوردان را از ارتفاع تقریباً 60 متری در بالای موشک به نقطه امن اولیه برساند. در این محل امکانات معاینه فوری مقدماتی وجود دارد و بلافاصله بعد از یک معاینه سریع، آنها باید به فاصله‌ای کاملا امن برده شوند. تیم‌های امداد و نجات در این مرحله آماده یاری‌رسانی به فضانوردان و گروه پشتیبانی زمینی هستند.

در این تمرین، فضانوردان ناسا، جاش کاسادا که هم اکنون به عنوان فضانورد جانشین در حال آموزش پرواز با خدمه سفینه استارلاینر است، اریک بو فضانورد ناسا به همراه جاسمین مقبلی فضانورد در حال آموزش ناسا شرکت داشتند.

در طول تمرین، فضانوردان و تیم‌های پشتیبانی در حالیکه از دستگاه تنفسی قابل حمل استفاده می‌کردند با استفاده از سیستم اورژانس خود را از راهروی منتهی به سفینه استارلاینر، مشابه آنچه در پرتاب واقعی خواهد بود، بوسیله یک صندلی شبیه تله کابین از ارتفاع حدود 60 متری با کابلی شیب دار به منطقه امن رساندند.

در آنجا یک خودرو زره پوش مقاوم در برابر انفجار، منتظر آنها بود تا آنان را سریعا از منطقه دور کرده و به نقطه‌ای برساند که تیم‌های خدمات فوریت‌های پزشکی با آمبولانس و یک وسیله نقلیه ضد عفونی منتظر آنان بود. فضانوردان در حال تخلیه از سکوی پرتاب ممکن است با مواد خطرناک مانند سوخت موشک یا سفینه در تماس باشند و باید ضدعفونی شوند تا کادر پزشکی بتوانند با خیال راحت آنها را درمان کنند. در مواقع بروز وضعیت اضطراری، هر کسی که مجروح شود از طریق بالگرد به بیمارستان‌های منطقه منتقل می‌گردد.

پرسنل خدمات فوریت‌های پزشکی مرکز فضایی کندی، تیم‌های نجات سکوی پرتاب و سلامت محیط زیست، به همراه آتش‌نشان، عده‌ای از نیروی فضایی ارتش آمریکا، نیروهای شرکت سازنده "استارلاینر" یعنی شرکت بوئینگ و شرکت "یونایتد لانچ آلیانس" در این عملیات شرکت کردند تا فضانوردان را به منطقه ایمنی هدایت کنند. کلیه مسیر عملیات و پردازش، آزمایش روش‌ها و تجهیزات لازم برای بررسی‌های دقیق‌تر بعدی توسط کارشناسان، ثبت و ضبط شد.

شبیه‌سازی یکی از چندین وظیفه ناسا است که با شرکای خدمه تجاری خود، بوئینگ و اسپیس ایکس، در جریان آماده سازی فضانوردان برای پرتاب‌های آتی باید انجام دهد. بنا به گفته مسئولان ناسا، امنیت جان فضانوردان خط قرمز برنامه پرواز فضایی در همکاری شرکت‌های خصوصی ارائه دهنده خدمات فضایی برای این سازمان به شمار می‌رود.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا