روز جهانی مارمولک

  • روز جهانی مارمولک

هرساله 24 مرداد و 15 آگوست روز جهانی مارمولک در دنیا گرامی داشته می‌شود. از اینکه تاریخچه این روز چه زمانی است اطلاعاتی در دسترس نیست. اما به گفته منابع انگلیسی این روز یک جورهایی حالت زیست محیطی دارد. مراکز علمی، موزه‌های علمی و باغ وحش‌ها برای دانش‌آموزان برنامه‌های ویژه‌ای برگزار می‌کنند. فعالان محیط زیست از اهمیت مارمولک‌ها به عنوان یکی از موجودات مفید در چرخه زیستی برای مردم توضیح می‌دهند و حتی ممکن است فروشگاه‌های فروش حیوانات خانگی برنامه‌های ویژه‌ای برگزار کنند و مشتری‌های زیادی برای مارمولک‌هایشان دست و پا کنند تا دریک برنامه شاد و مفرح به آنها غالب کنند.

  • تولد خاقاني شرواني

افضل الدين بديل بن علي خاقاني شرواني، معروف به حَسّانُ العَجَم از بزرگ‏ترين شاعران قصيده گوي و از اركان مسلّم شعر فارسي به شمار مي‏رود. وي نزد عمويش، كافي الدين‏عمر بن عثمان، و پسر عمَّش، وحيدالدين عثمان، علوم ادبي و حكمت را فرا گرفت و مدتي در خدمت ابوالعلاء گنجوي، دانشمند مشهور آن زمان، تلمذ كرد و به دامادي او درآمد.

قوت انديشه و مهارت او در تركيب الفاظ و خلق معاني، ابتكار مضامين جديد، استفاده از راه‏هاي خاص در توصيف و تشبيه و آوردن رديف‏هاي مشكل از خواص شعري او محسوب مي‏شوند. تركيبات او غالباً با خيالات بديع همراه و با استعارات وكناياتِ عجيب آميخته است و معاني خاصي را كه تا عهد او سابقه نداشته، در بردارد. خاقاني بر اثر احاطه به غالب علوم و اطلاعاتِ عهدِ خود و قدرت خارق العاده‏اي كه در استفاده از آن اطلاعات در كلام داشته، توانسته است مضامين علمي بي‏سابقه در شعر ايجاد كند. خاقاني در 595 ق در 75 سالگي در تبريز وفات يافت و در مقبرةالشعراي سرخاب مدفون شد.

  • درگذشت گراتزیا کوزیما

گراتزیا کوزیما دِلِدّا متولد 27سپتامبر 1871 بود . وی نویسندهه ایتالیایی اهل جزیره ساردنی بود. وی در سال ۱۹۲۶ برندهٔ جایزه نوبل ادبیات شد.او در 15 اوت 1936 درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا