موج­ های گرمایی دریایی مخرب صخره­­ های مرجانی

این صخره ­ها نه تنها در برابر پدیده سفید شدگی آسیب­ پذیرند بلکه دمای بالای آب هم می­تواند تاثیری ویرانگر بر آنها داشته باشد. این مطالعه که دانشمندان دانشگاه نیوسوث ولز، دانشگاه نیوکاسل، دانشگاه تکنولوژی سیدنی، دانشگاه جیمز کوک و اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا در آن مشارکت داشتند، در مجله Current Biology منتشر شده است.

تحقیقات دانشمندان نشان داد با آنکه پیش از این مشخص شده بود که پدیده سفیدشدگی مرجانی می­تواند منجر به تخریب صخره ­های مرجانی شود اما موج­ های گرمایی دریایی می ­­تواند مستقیما به مرگ این حیوانات دریایی بر اثر گرما بی انجامد.

«تریسی انیسورث» از دانشگاه سوث ولز می­گوید: تا کنون ما سفید ­شدگی مرجانی را رویدادی می­ دانستیم که درآن رابطه همزیستی بین مرجان و میکروب­ های آن از بین می­رود و مرجان­ ها منبع اصلی تغذیه خود را از دست می­ دهند و در صورتی که این رابطه احیا نشود، مرجان می­ میرد.

وی افزود: اما آنچه اکنون مشاهده می­ کنیم این است که موج ­های شدید گرمایی، تاثیر بسیار شدیدتری از پدیده سفید شدگی دارند یعنی آب به حدی گرم می­ شود که مرجان دچار سفید شدگی نمی­ شود و قبل از آنکه همزیستی خود با میکروب ­ها را از دست بدهد می­ میرد و تنها اسکلت اصلی آن باقی می ماند.

این تیم تحقیقاتی همچنین نشان داده است که حتی اسکلت­ های مرجانی بر اثر رشد سریع جلبک­ ها و باکتری­ ها که ناشی از موج ­های گرمایی شدید است دچار فرسایش می­ شود.

دکتر«اسکات هیرون» از دانشگاه جیمز کوک می­ گوید: متخصصان آب و هوا درباره پیامدهای ناشناخته­ ناشی از تغییرات آب و هوایی صحبت می کنند که با توجه به دانش و تجربه کنونی انتظار آن را نداشتیم؛ این کشف، یکی از این پیامدهای ناشناخته است.

وی افزود: اکنون که شروع به مطالعه این تاثیر کردیم، سوالی که پیش می ­آید این است که چه تعداد از این پدیده ­های ناشناخته ممکن است هنوز وجود داشته باشد که باعث تخریب سریع­تر و بیشتر صخره­ های مرجانی بر اثر تغییرات آب و هوایی می­ شود؟

محققان امیدوارند که این کشف بر سیاستگذاران، فشار بیشتری بیاورد تا تهدیدی را که متوجه صخره­ های مرجانی جهان است دریابند و برای حفظ این پدیده طبیعی شگفت انگیز و مهم اقدام کنند.

مترجم: محسن حدادی