چند درصد افراد بی سواد کاربر اینترنت هستند؟

در طرح آمارگیری برخورداری خانوار ایرانی و استفاده افراد از فناوری اطلاعات و ارتباطات که توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران منتشر شده، وضعیت سواد، مدرک تحصیلی، محل استفاده کاربران از اینترنت و میزان استفاده آنها منتشر شده است.

براساس این بررسی ها که توسط مرکز آمار منتشر شده از کل جمعیت ۶ ساله و بیشتر کشور ، ۶۱ درصد افراد دارای تحصیلات ابتدایی، ٨٣ درصد افراد دارای تحصیلات راهنمایی و دوره اول متوسطه و ٩۴ درصد افراد دارای تحصیلات دوره دوم متوسطه و پیش دانشگاهی، کاربر موبایل هستند. 

همچنین ۹۹ درصد افراد دارای تحصیلات دانشگاهی،  ۸۰ درصد افراد دارای تحصیلات غیر رسمی و ۵۸ درصد افراد بی سواد از موبایل استفاده می کنند.

اندازه متناظر این سهم ها برای کاربران رایانه به ترتیب ۳۵.۷ درصد، ۴۶.۴ درصد، ۴۸.۶ درصد، ٩٣ درصد، ١١.۶ درصد و ۸.۱ درصد اعلام شده است . 

در همین حال در زمینه سواد و مدرک تحصیلی کاربران اینترنت، آمار نشان می دهد که ۴١.۴ درصد افراد دارای تحصیلات ابتدایی، ۶۴.٧ درصد کاربران اینترنت دارای تحصیلات راهنمایی، ٨٨.۶ درصد دارای تحصیلات دوم متوسطه و پیش دانشگاهی ، ۹۷درصد افراد دارای تحصیلات دانشگاهی ، ۱۷ درصد دارای تحصیلات غیررسمی و ۸.۴ درصد افراد بی سواد، کاربر اینترنت هستند .

این نتایج بیانگر آن است که تحصیلات نقش اساسی در بالا بودن ضریب نفوذ سه شاخص موبایل، رایانه و اینترنت دارد. به طوری که افراد دارای تحصیلات دانشگاهی با ضریب نفوذ تلفن همراه ۹۹ درصد ، ضریب نفوذ رایانه ۹۳.۴ درصد و اینترنت ۹۷ درصد ، ضریب نفوذ بالاتری نسبت به سایر اقشار دارند.

در مورد افراد بی سواد هرچند ضریب نفوذ اینترنت ۸.۴ درصد و رایانه ۸.۱ درصد اعلام شده بسیار پایین است اما در عوض بیش از نیمی از افراد بیسواد کاربر تلفن همراه هستند.

از مجموع کاربران اینترنت ۶ ساله و بیشتر کشور،  در دوره یا مدرک تحصیلی ١۶.۶ درصد ابتدایی، ۱۶.۲ درصد راهنمایی ، ۳۵.۹ درصد دوره دوم متوسطه و پیش دانشگاهی،  ۲۹.۴ درصد دانشگاهی و ١.٩ درصد سایر موارد هستند. 

در همین حال وضعیت فعلی فعالیت کاربران فناوری اطلاعات در ایران نشان می دهد که از مجموع جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر کشور،  ضریب نفوذ تلفن همراه برای شاغلان ۹۷درصد ، برای افراد بیکار ٩١ درصد و برای محصلان ۶۶ درصد ، برای افراد دارای درآمد بدون کار ۸۴.۵ درصد و برای افراد خانه دار ۸۳ درصد اعلام شده است.

از کل کاربران اینترنت شش ساله و بیشتر کشور ، ۸۰ درصد حداقل در محل سکونت ، ۵.۹ درصد در محل کار ، ۶.۷ درصد در محل تحصیل، ۴ درصد حداقل در منزل افراد دیگر، ١.٢ درصد در مکان‌های عمومی مانند کتابخانه ها و سرای محله از اینترنت استفاده می کنند. همچنین ۱.۳ درصد افراد حداقل در مکان های تجاری مانند کافی نت و دفاتر خدماتی و رستوران ها و فرودگاه ها و ٩۴ درصد افراد حداقل با دستگاه های سیار در هر مکان از اینترنت استفاده می کنند.

بر اساس آمارگیری مرکز آمار از کل کاربران اینترنت کشور ، حدود ۲۹.۴ میلیون نفر حداقل یک بار در روز از اینترنت استفاده می کنند. در همین حال ٣.۵ میلیون نفر حداقل یک بار در هفته، ۷۴۹ هزار نفر حداقل یک بار در ماه و ۲۴۳ هزار نفر نیز حداقل کمتر از یک بار در ماه از اینترنت استفاده می کنند.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا