منشی که اطلاعات خصوصی رافاش کرد

به همان اندازه که منشی تلفنی‌های رباتیک(robocall) مفید هستند، می‌توانند مشکلات آفرین نیز باشند. "دن هاستینگز" محقق امنیتی گروه NCC به تازگی دریافته است که برخی از برنامه‌های منشی تلفنی، تماس گیرنده خودکار و مسدود کننده‌های تماس رباتیک معروف به "روبوکال"(robocall)، داده‌ها را بدون اطلاع کاربران به شرکت‌های تحلیلی خارج از کشور ارسال می‌کنند.

برنامه‌هایی نظیر "Hiya" و "Truecaller" داده‌های دستگاه را حتی قبل از اینکه "سیاست حریم خصوصی"(privacy policy) آنها را بپذیرید، ارسال می‌کنند، در حالی که برنامه "TrapCall" شماره تلفن‌های موجود را بدون هیچگونه ذکر در "سیاست حریم خصوصی" ارسال می‌کند. سایر برنامه‌ها نیز درست در لحظه بارگذاری، اطلاعات را مستقیما به فیسبوک ارسال می‌کنند.

برخی از این شرکت‌ها درصدد پاسخ برآمده‌اند. شرکت توسعه برنامه "Truecaller" گفته است که به واسطه یک به روز رسانی، انتقال بدون اجازه اطلاعات را اصلاح کرده است، در حالی که تیم "TrapCall" پس از تماس هاستینگز با اپل، "سیاست حریم شخصی" خود را تغییر داده است.

شرکت توسعه برنامه "Hiya" نیز گفته است که اطلاعات شخصی را منتقل نمی‌کند، اما با اطمینان دادن به کاربران از اینکه داده‌های دستگاه را بدون اجازه ارسال نمی‌کند، حریم خصوصی را بیشتر تقویت می‌کند.

جمع آوری و انتقال داده‌ها معمولا برای کسب درآمد از آن اطلاعات است و این ناقض حریم خصوصی کاربران است اما به هر حال درآمدزایی دارد و کم و بیش در برنامه‌های مختلف دیده می‌شود. چرا که شرکت‌ها همزمان با خدماتی که به شما ارائه می‌دهند، از نقض حریم شخصی شما و استفاده از اطلاعات شما نیز سود می‌برند.

هاستینگز همچنین اپل را به دلیل عدم بازنگری در سیاست‌های حفظ حریم خصوصی و ایجاد امکان سوءاستفاده از اطلاعات شخصی کاربران به واسطه اجازه به برنامه‌هایی نظیر "Hiya" و "Truecaller" برای نصب شدن روی آیفون‌ها ملامت کرده است.

البته این بدان معنا نیست که شما لزوما باید از منشی تلفنی‌ها اجتناب کنید، اما مهم است که قبل از اعتماد به برنامه، "سیاست حریم خصوصی" آن را به دقت مطالعه کنید.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا