یک‌لحظه از نظر علمی چقدر است؟

یک‌لحظه به من اجازه بدهید! تا چند لحظه دیگر آنجا خواهم بود، یک‌لحظه تأمل‌کنید!

حتماً تاکنون بارها در زندگی روزمره خود با این عبارت‌ها برخورد کرده‌اید. ممکن است این سؤال برای بسیاری از مردم پیش آید که یک‌لحظه دقیقاً یعنی چقدر است؟ اصولاً اگر قرار است یک‌لحظه صبر کنیم، چقدر باید منتظر بمانیم؟

پیشینه استفاده از عبارت یک‌لحظه از نظر ادبی و بر اساس مستندات باقی‌مانده، به حدود 1300 سال پیش و قرن هشتم میلادی بازمی‌گردد.

پژوهشگران در بررسی‌ها و آزمایش‌های خود دریافتند که مغز انسان قادر است تصاویری را که با یک نظر دیده، طی 13 میلی‌ثانیه پردازش نموده و آن را تجربه کرده و تشخیص دهد؛ بنابراین می‌توان ادعا کرد که از نظر علمی؛ یک‌لحظه برابر با 13 میلی‌ثانیه است.

باید توجه داشت که مفهوم یک‌لحظه در قرن هشتم میلادی، قطعاً طولانی‌تر از آن چیزی بود که امروزه به‌عنوان یک‌لحظه در نظر می‌گیریم. این عبارت در آن زمان توسط یک راهب تارک‌دنیا به نام سنت بیده (St Bede) برای دوره زمانی برابر با 90 ثانیه استفاده شد.

قطعاً این زمان که برابر با یک دقیقه و نیم می‌شود، بسیار بیشتر و طولانی‌تر از مفهومی است که ما امروزه به‌عنوان یک‌لحظه از آن استفاده می‌کنیم.

البته اگر منظور ما از یک‌لحظه، مدت‌زمان مختصر تجربه کردن یک حالت یا وضعیت باشد، شاید بتوان آن را از نظر علمی تعریف و دسته‌بندی کرد.

به این ترتیب کوتاهی و بلندی یک‌لحظه؛ قابل بررسی و اندازه‌گیری است. این موضوع دستمایه پژوهش گروهی از محققین موسسه فناوری ماساچوست یا همان MIT در سال 2014 میلادی بود. این پژوهشگران در بررسی‌ها و آزمایش‌های خود دریافتند که مغز انسان قادر است تصاویری را که با یک نظر دیده، طی 13 میلی‌ثانیه پردازش نموده و آن را تجربه کرده و تشخیص دهد؛ بنابراین می‌توان ادعا کرد که از نظر علمی؛ یک‌لحظه برابر با 13 میلی‌ثانیه است.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: sciencefocus

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. چقدر جالب تابه حال به این موضوع فکرنکرده بودم.خیلی عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا