ژنی برای کمک به بازسازی دندان‌های خراب

دانشمندان ژنی به نام Dlk1 را کشف کردند که باعث تقویت سلول‌های بنیادی و تولید بافت برای کمک به بازسازی دندان‌های خراب می شود. این تحقیق که در مجله Nature Communications چاپ شده است، مکانیسمی را نشان داد که می‌تواند راه حل بالقوه‌ای برای بازسازی دندان‌های فاسد باشد.

سلول‌های بنیادی، کلید درمان زخم‌ها هستند؛ زیرا می‌توانند در سرتاسر بدن به انواع سلول‌های تخصصی تبدیل شوند . محققان می‌گویند سلول‌های بنیادی به اندازه ای مهم هستند که در آینده ممکن است از آنها در آزمایشگاه‌ها برای تولید بافت‌هایی که تخریب شده یا بر اثر بیماری از بین رفته‌اند استفاده شود.

«بینگ هو» محقق دانشگاه پلیموث انگلیس و نویسنده اصلی مقاله مربوط به این تحقیق می‌گوید: با کشف سلول‌های بنیادی که بافت اصلی دندان را تشکیل می‌دهند و استفاده از ژن Dlk1 در تولید بافت دندان، گام‌های مهمی در درک  چگونگی بازتولید سلول‌های بنیادی برداشته‌ایم.

محققان گونه تازه‌ای از سلول‌های بنیادی مزانشیمی (سلول‌های عامل ساخت بافت‌های اسکلتی مانند عضله و استخوان‌ها) را در تحقیق بر روی دندان دائما در حال رشد موش‌ها شناسایی کرده‌اند. آنها نشان دادند که این سلول‌ها به تشکیل عاج دندان (بافت سختی که ساختار اصلی دندان را تشکیل می‌دهد) کمک می‌کنند.

یافته‌ها نشان داد که وقتی این سلول‌های بنیادی فعال شدند، از طریق ژن ملکولی موسوم به Dlk1 علایمی را به سلول‌های اصلی بافت می‌فرستند تا تعداد سلول‌های تولیدی را کنترل کنند.

محققان در این مطالعه  همچنین نشان دادند که ژن Dlk1 می‌تواند فعالیت سلول‌های بنیادی و شرایط تولید بافت در درمان زخم دندان را تقویت کند. این سازو کار می‌تواند راه حل تازه‌ای برای بازسازی دندان‌های خراب باشد که دچار مشکلاتی همچون پوسیدگی، شکستگی یا تخریب در اثر حادثه باشد.

هو افزود: این آزمایش در این مرحله در مدل های آزمایشگاهی انجام شده و مطالعات بیشتری در آینده لازم است تا بتوانیم آن را به مرحله کاربرد در انسان برسانیم. اما این  کشف، پیشرفت بزرگی در پزشکی احیای بافت‌های بدن به شمار می‌رود که در آینده برای درمان بیماران، بسیار سودمند خواهند بود.

مترجم:محسن حدادی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا