آیا افزودن فلوراید به آب آشامیدنی مفید است؟

فلوراید نام آشنایی است که بیشتر مردم در طول شبانه‌روز و به‌ویژه هنگامی‌ که از خمیردندان استفاده می‌کنند، با آن سروکار دارند. فلوراید برای سلامت و استحکام دندان‌ها مفید است و به همین دلیل از روش‌های مختلفی برای افزودن آن به رژیم غذایی انسان استفاده می‌شود.

برخی از افراد این سؤال را مطرح می‌کنند که آیا ترکیب این ماده با آب آشامیدنی شهری، همان‌گونه که سایر مواد معدنی با آب ترکیب‌شده و برای افزایش سلامت عمومی؛ کاربرد دارند، عملی مفید است؟

فلوراید به‌طور طبیعی در خاک وجود دارد و در صنایع به‌طور مصنوعی این ماده استخراج‌شده و در دندانپزشکی استفاده‌شده و یا با آب ترکیب می‌شود. از فلوراید به‌طور گسترده‌ای در ترکیبات خمیردندان و دهان‌شویه‌ها نیز استفاده می‌شود.

از فلوراید همچنین می‌توان در سموم دفع آفات، کود، برخی داروها و صنعت آلومینیوم نیز استفاده کرد. فواید بهداشتی فلوراید برای نخستین بار در اوایل قرن بیستم گزارش‌شده و محققان با کشف مقادیر بالای فلوراید طبیعی در آب آشامیدنی به کاهش حفره‌های دندانی و پوسیدگی دندان‌ها در برخی جوامع کمک کردند.

نتایج برخی مطالعات نشانگر وجود تأثیر منفی مصرف فلوراید بر عملکرد غده تیروئید است. پژوهشگران در این رابطه می‌گویند که مصرف فلوراید می‌تواند منجر به بروز اختلال در این غده حیاتی شده و مشکلاتی همچون التهاب غده تیروئید و بیماری‌های خود ایمنی تیروئیدی را در پی داشته باشد.

این پژوهش‌ها منجر به ارائه الگوی مصرفی این ماده معدنی در صنایع و جامعه شد. از سوی دیگر مطالعات پژوهشگران نشان داد که تنها فلوراید طبیعی برای بدن مفید بوده و فلوراید مصنوعی می‌تواند موجب آسیب دیدن انسان شود.

مطالعات بعدی نشان داد که فلوراید می‌تواند یک نوروتوکسین یا سم اعصاب باشد. آنالیزهای انجام‌شده از 26 مطالعه در سال 2012، ارتباطی بین سطح بالای فلوراید در بدن و کاهش ضریب هوشی را نشان می‌دهد. مقاله دیگری در سال 2014 ادعا كرد كه فلوراید به‌عنوان نوروتوكسین می‌تواند بر رشد نوزادان تأثیر بگذارد.

به گزارش مرکز مطالعاتی WellnessMama، همین یافته‌ها سه سال بعد توسط تیم دیگری تائید شد که نشان می‌دهد قرار گرفتن جنین در معرض فلوراید می‌تواند منجر به عملکرد ضعف شناختی در زندگی وی شود.

آسیب‌های استخوانی

علیرغم اینکه گزارش‌هایی مبنی بر اینکه مصرف فلوراید برای محافظت از دندان‌ها مؤثر است، محققان دریافتند که فلوراید در مسائل مربوط به‌سلامت استخوان نیز نقش دارد.

مصرف فقط 6 میلی‌گرم فلوراید در روز با علائم فلوروز اسکلتی مرتبط است. این عارضه؛ یک بیماری جدی استخوانی است که می‌تواند منجر به سخت شدن و ضخیم شدن استخوان‌ها و بروز اختلال در بدن انسان شود.

مشکلات تیروئید

نتایج برخی مطالعات نشانگر وجود تأثیر منفی مصرف فلوراید بر عملکرد غده تیروئید است. پژوهشگران در این رابطه می‌گویند که مصرف فلوراید می‌تواند منجر به بروز اختلال در این غده حیاتی شده و مشکلاتی همچون التهاب غده تیروئید و بیماری‌های خود ایمنی تیروئیدی را در پی داشته باشد.

گذشته از موارد گفته‌شده و مضرات مصرف تیروئید در سلامت استخوان و مغز، مصرف زیاد این ماده معدنی و تماس طولانی با فلوراید، با افزایش خطر ابتلا به سرطان و ناباروری در مردان همراه است.

چه باید کرد؟

از یک سو مصرف فلوراید به دلیل نوع رژیم غذائی مدرن انسان و افزوده شدن مواد غذائی و نوشیدنی‌های قندی به رژیم روزانه افراد که منجر به افزایش میزان پوسیدگی دندان‌ها می‌شود، اجتناب‌ناپذیر بوده و از سوی دیگر مصرف حتی کمی بیشتر از این ماده می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی جدی در سلامت انسان شود.

خوشبختانه مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد که ویتامین‌ها و مواد معدنی وجود دارند که مصرف آن‌ها می‌تواند به جلوگیری از اثرات منفی فلوراید کمک کند.

با پیروی از یک رژیم غذایی متراکم و دارای کلسیم طبیعی، ویتامین D و منیزیم می‌توانید از استخوان‌ها و به‌ویژه دندان‌های خود در برابر عوارض منفی فلوراید محافظت کنید.

 

ترجمه: ندا جوادهراتی

منبع: medicaldaily

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. واقعا تکلیف چیه.هر چی علم جلوتر میره مسايل پیچیده تر میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا