پخت نان تازه با مخمر ۴۵۰۰ ساله!

آشپزی مسلما هم یک هنر و هم یک علم است و اگر شما یک فیزیکدان باشید که یک مقدار مخمر ۴۵۰۰ ساله در اختیار دارد، می‌توانید علمی نان بپزید!

"سیموس بلکلی"(Seamus Blackley) دانشمند و طراح بازی‌های ویدئویی به تازگی با استفاده از مقداری مخمر باستانی که در یک سفال مصری متعلق به ۴۵۰۰ سال پیش یافت شده است، یک قرص نان پخت و این آشپزی خاص وی در فضای مجازی معروف شده است.

بلکلی با دکتر "سرنا لاو" مصرشناس و "ریچارد بومن" میکروبیولوژیست همکاری کرد تا نمونه‌های مخمر را از موزه باستان شناسی و مردم شناسی "پیبادی"(Peabody) در هاروارد در اختیار بگیرد.

وی در توئیتر توضیح داد: این مخمر از منافذ گلدان‌های سرامیکی مصر باستان که زمانی برای تولید نان استفاده می‌شده است، برداشته شد.

بلکلی و همکارانش بیش از یک سال مشغول جمع‌آوری مخمر از این گلدان‌ها بودند و میکروارگانیسم‌های موجود در آنها را مورد مطالعه قرار دادند.

وی نوشت: نمونه‌ها برای تجزیه و تحلیل دقیق به "بومن" سپرده شدند. البته من شیطنت کردم و کمی از آن را نگه داشتم.

بلکلی نمونه خود را استریل کرد و سپس آن را برای پخت نان به کار برد. وی مخمر را با دانه‌های باستانی و ارگانیک ترکیب کرد، مقداری آب و روغن زیتون تصفیه نشده اضافه کرد و یک خمیر ترش باستانی در قرن بیست و یکم ایجاد کرد.

بلکلی در توییتر خود نوشت: ایده این است که یک خمیر با موادی که مخمر از ۴۵۰۰ سال در خود دارد تهیه شود. عطر این مخمر با هر چیزی که من تاکنون تجربه کرده‌ام، متفاوت است.

او از هر مرحله از مراحل پخت عکس می‌گرفت و اگرچه برای استریل کردن و تزریق مخمر باستانی باید چند مرحله اضافی را پشت سر می‌گذاشت، اما در نهایت به یک خمیر معمولی رسید.

وی با به اشتراک گذاشتن عکسی از خمیر حاصل نوشت: این خمیر باستانی به صورت دیوانه‌واری تخمیر شده و عمل آمده است.

بلکلی پس از پخت نان از خمیر باستانی نوشت: عطر آن شگفت آور و جدید است. این نان بسیار شیرین‌تر و غنی‌تر از خمیرهایی است که به آن عادت کرده‌ایم. این یک تفاوت بزرگ است. بعد از خنک شدن هم طعم آن را می‌چشیم.

سپس لحظه تاریخی چشیدن طعم این خمیر باستانی فرا رسید. بلکلی در مورد طعم این نان خاص نوشت: تکه‌های این نان سبک و پر از منفذ است. عطر و طعمش فوق العاده است. من احساساتی شده‌ام.

وی در ادامه نوشت: این نان واقعا متفاوت و معرکه است و به راحتی می‌توانید آن را تشخیص دهید. این بسیار هیجان انگیز است و من بسیار متحیر هستم که کار کرد.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا