شکسته شدن رکورد اقامت یک زن در فضا

سامانتا کریستوفرتی  Samantha Cristoforetti فضانورد ایتالیئی که از سوی آژانس فضائی اتحادیه اروپا به ماموریت در ایستگاه بین المللی فضائی اعزام شده بود ، به همراه تیم همراهش که عبارت بودند از تری ویرتز Terry Virts و آنتون شکاپلروف Anton Shkaplerov پس از اقامتی بلند مدت به مدت 200 روز که بیشترین رکورد ثبت شده از اقامت یک زن در فضا محسوب می شود ، روز گذشته به زمین باز گشت . این ماموریت توسط فضاپیمای سویوز the Soyuz spacecraft انجام شد . این فضانوردان روز گذشته در ساعت 3 و 43 دقیقه عصر به وقت ایتایلا در خاک قزاقستان به زمین فرود امدند .

این فضانورد ایتالیائی در پیامی که از طریق شبکه های اجتماعی منتشر شد ، اعلام کرد : " دویست روز زندگی در فضا خیلی زود سپری شد . این سفر خیلی هیجان انگیز بود و من از سازمان فضائی واقعا ممنون هستم ولی باید پذیرفت که اکنون زمان بازگشت به خانه فرا رسیده است . "

گفتنی است سامانتا کریستوفرتی   نخستین زن ایتالیائی بود که توانست به فضا سفر کرده و در این سفر موفق شد تا رکورد زندگی در فضا را بشکند . گفتنی است پیش از این ، رکورد اقامت بلند مدت در فضا توسط یک زن در اختیار سونیتا ویلیامز Sunita Williams فضانورد آمریکائی بود که توانسته بود در سال 2007 میلادی ، 195 روز در ایستگاه بین المللی فضائی اقامت کند .

لازم به توضیح است که دلیل طولانی شدن این اقامت ، بروز مجموعه مشکلات فنی بود که اعزام فضاپیما به ایستگاه بین المللی فضائی را برای انتقال و بازگشت فضانوردان به زمین ، برای مدت زمان یک ماه به تاخیر انداخت .

این فضا نورد ایتالیائی در حال حاضر تبدیل به یک قهرمان ملی در کشور خود شده است و بسیاری از مردم ، مشتاقانه در انتظار استقبال وی به سر می برند .

در همین زمینه ماتئو رنزی Matteo Renzi نخست وزیر ایتایا نیز در پیامی ویژه خطاب به این فضانورد زن اعلام کرد : " ما به تو افتخار می کنیم ، کاپیتان ! " .

بر اساس برنامه ریزی انجام شده ، قرار است مراسم ویژه ای در محل ساختمان نخست وزیری ایتالیا برگزار شده و نخست وزیر ایتالیا به نمایندگی از مردم این کشور از سامانتا کریستوفرتی  تشکر و قدر دانی کند . در حال حاضر این فضانورد ایتالیائی در خاک قزاقستان بوده و قرار است به زودی به ایتالیا بازگردد .

گفتنی است این زن فضانورد ایتالیائی ، با درجه کاپیتانی ( سروان ) در نیروی هوائی این کشور مشغول خدمت است . سایر مقامات ایتالیا از جمله وزیر فرهنگ و علوم ف وزیر دفاع و وزیر کشور نیز در پیام های جداگانه ای به این زن فضانورد تبریک گفتند .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا