پرواز مافوق صوت با ماشین پرنده

محققان ناسا در پروژه اسکرام جت معتقد هستند که برای رسیدن به خودرویی ما فوق صوت، به جای انتقال اکسیژن از مخزن ذخیره اکسیژن در موتور، باید اکسیژن مورد نیاز احتراق موتور جت از اتمسفر فراهم شود. محققان پیش بینی می کنند که با عملیاتی شدن اسکرام جت می توان به سرعتی بالغ بر 15 برابر سرعت صوت رسید و مسافت بین دو شهر توکیو به نیویورک را در 2 ساعت طی کرد.   

سیستم محرکه اسکرام جت وابسته به مکش هوا برای به حرکت در آمدن با سرعت مافوق صوت است.

در سال 2013 در پروژه ای با هدف دستیابی به سلاح مافوق صوت در سال 2025، اولین اسلحه ابر سرعت بدون سرنشین مورد آزمایش قرار گرفت، که در آن اسکرام جت به سرعت 5 برابر صوت دست یافت و طولانی ترین پرواز مافوق صوت تاریخ که 3.5 دقیقه بود را به نام خود به ثبت رساند. این در صورتی است که محققان و دانشمندان در تلاش هستند که وسیله ای مافوق صوت بسازند که توانایی سفر کردن با سرعت 5 ماخ ( معیاری برای سرعت مافوق صوت) به همراه سیستم کنترل و دیگر امکانات مربوط به وسیله نقلیه را داشته باشد.

اولین آزمایش های این پروژه شامل ساخت موشک های نظامی زمین به زمین است. با این تفاوت که این وسیله نقلیه کاربردی غیر از کاربرد نظامی و دفاعی دارد. استفاده از وسیله نقلیه مافوق صوت صرفا نه تنها برای رسیدن به سرعتی بالا بلکه تلاش برای کم کردن فاصله های طولانی است. برای مثال می توان زمان سفر نیویورک به لوس آنجلس را از 5 ساعت به نیم ساعت کاهش داد.

توسعه و پیشرفت ماشین مافوق صوت با همکاری نیروی هوایی آمریکا و شرکت دارپا DARPA تا سال 2023 برنامه ریزی شده است. دکتر کینت دیویدسون، مدیر بخش توسعه تحقیقات آزمایشگاهی طرح معتقد است که ساخت ماشین مافوق صوت، با بهره گیری از فن آوری سلاح های مافوق صوت و بمب افکن ها امکان پذیر است.

اولین پرواز ماشین مافوق صوت طبق برنامه ریزی انجام شده قرار است در سال های 2018 و 2019 صورت گیرد و دیویدسون در نهایت اضافه کرد که نیروی هوایی باید تا سال 2020 ظرفیت استفاده از این فن آوری را در خود ایجاد کند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا