گونه‌ های در حال انقراض احیا می شوند

اما اکنون این گونه منحصر به فرد در فهرست جانوران در آستانه انقراض اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت قرار دارد و پراکندگی آن تنها منحصر به نواحی دور افتاده‌ای در بیابان‌های ایران شده‌ است.

آخرین گزارش مستند از یوزپلنگ در هندوستان به سال ۱۹۴۷ بر می‌گردد از آن زمان به بعد یوزپلنگ به سرعت از سرتاسر قلمرو خود ناپدید شد و امروزه ایران آخرین پناهگاه یوزپلنگ آسیایی در دنیا به‌شمار می‌رود.

تخریب زیستگاه‌ ها و ناامنی در آنها نیز باعث شد یوزپلنگ ایرانی زیستگاه‌ های خود را ترک کنند. علاوه بر آن در سال‌ های اخیر اقدام به گسترش شبکه جاده‌ای کشور موجب شد که این امر به تهدید دیگری برای جان پلنگ‌های ایران بدل شود؛ چراکه پلنگ‌ ها به دلیل برخورد با خودروهای عبوری کشته می‌شوند. همه این عوامل باعث شده که جمعیت پلنگ ایرانی روز به روز کاهش یابد، به طوری که در بسیاری از مناطق دچار کاهش چشمگیر شده و همین موضوع موجبات نگرانی کارشناسان و علاقمندان را فراهم کرده است.

اکنون حال یوز ایرانی خوب نیست ولی محققان در تلاش هستند تا با استفاده از روش‌های علمی اقدام به احیای این گونه در حال انقراض کنند، اقدامی که به گفته محققان، پیشرفت آن نیاز به اعتبارات دارد و امید می‌ رود روزی مسئولان  کمر همت برای توسعه این روش ببندند.

احیای گونه‌ های در حال انقراض

نصر اصفهانی، رییس پژوهشکده زیست فناوری رویان با اشاره به مطالعات انجام شده در زمینه شبیه‌ سازی حیوانات در حال انقراض به ایسنا گفت: در گذشته توانستیم قوچ وحشی (قوچ قمیشلو) را از طریق شبیه سازی بین گونه ‌ای یعنی با استفاده از تخمک و رحم میش بومی تولید کرده و در اختیار باغ وحش اصفهان قرار دهیم؛ قوچ قمیشلویی که به دنیا آمد تاکنون باردار شده و زایش کرده و نشان دهنده سلامت گونه شبیه‌سازی شده و همچنین توانمندی‌ ما در حفظ حیوانات در حال انقراض است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان با تاکید بر اینکه این روش شبیه‌ سازی را نمی‌توان در همه گونه‌ ها اجرایی کرد، گفت: در این روش ما هم به تخمک و رحم نیاز داریم.

وی اظهارداشت: ما علاقه مند هستیم یوز ماده که جز گونه‌ های در حال  انقراض است را تولید کنیم. بخش مطالعات ما در این زمینه نشان داد که توانسته ‌ایم جنین را با تخمک گربه‌سانان مانند گربه تولید کنیم ولی برای انتقال جنین به یک رحم بزرگ نیاز داریم که متاسفانه این رحم در اختیار ما نیست.

وی ابراز امیدواری کرد که در این مطالعات بتوانند از رحم "شیر" بهره ببرند و در عین حال تاکید کرد: ادامه این تحقیقات نیاز به بودجه دارد و در حال حاضر هیچ بودجه‌ای در اختیار ما برای ادامه این پژوهش نیست.

نصر اصفهانی در عین حال یادآور شد: تولید حیوانات در حال انقراض از روش‌ شبیه ‌سازی بین گونه ‌ای، یک روش است و تا زمانی که عملیاتی نشود کسی نمی‌ تواند قول دهد که این روش قابل اجرا است.

وی پیشرفت روش شبیه‌ سازی گونه‌ های در حال انقراض را منوط به تامین اعتبارات آن دانست و ابراز امیدواری کرد روزی مسئولان کشور بتوانند این بودجه‌ها را در اختیار محققان قرار دهد.

روش‌ هایی برای درمان ناباروری

نصراصفهانی در ادامه صحبت‌های خود به دیگر فعالیت‌ های این مرکز اشاره کرد و درمان ناباروری را از دیگر اقدامات پژوهشکده زیست فناوری رویان دانست و با تاکید بر اینکه تاکنون چندین روش مکمل نازایی را ارایه کردیم، گفت: یکی از روش‌ هایی که برای درمان نازایی انجام می‌ شود میکرواینجکشن است. در این روش برای مردان نابارور، اسپرم را تهیه می‌کنند و با سوزن‌هایی که یک بیستم تار مو قطر دارد، این اسپرم به داخل تخمک تزریق می‌شود.

وی موفقیت این روش را منوط به کیفیت تخمک و اسپرم دانست و خاطر نشان کرد: متخصصان آزمایشگاه جنین شناسی باید از میان میلیون‌ها اسپرمی که در جلوی تخمک در حال حرکت هستند، یکی را انتخاب کنند. این انتخاب تنها بر اساس شکل ظاهری و حرکت اسپرم است ولی تصور ما بر این است که این دو شاخص برای انتخاب بهترین اسپرم و جدا سازی آن کافی نیست.

عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان ادامه داد: از این رو ما با روش‌ های آزمایشگاهی بر اساس "شارژ الکتریکی سطحی اسپرم" بر اساس قابلیت پیچش دم اسپرم و قابلیت چسبندگی اسپرم به سطوح خاص، اسپرم‌ های خوب را از بد تفکیک کردیم و در  مرحله بعد با استفاده از روش میکرواینجکشن، شانس حاملگی را افزایش دادیم.

رییس پژوهشکده زیست فناوری رویان ادامه داد: علاوه بر آن در راستای افزایش شانس باروری، تستی به نام تست "تانن" برای مردان برنامه ریزی شده است.

وی در این باره توضیح داد: اسپرم‌ ها کدهای ژنتیکی را به تخمک انتقال می‌ دهند و اگر این کدها به دلایلی چون آلودگی هوا، سرما خوردگی، مصرف سیگار، مواد، الکل یا سایر مواد شکسته شود، شانس رشد جنین کاهش می‌یابد.

نصراصفهانی خاطر نشان کرد: در صورتی که تست تانن بیش از ۱۰ باشد به بیماران پیشنهاد می‌کنیم قبل از درمان، مورد معاینه قرار گیرند تا با استفاده از تست تانن این امر علت‌یابی و سعی شود منشا شکستگی‌ها از بین برود و با مکمل‌ های دارویی که اکثرا ویتامین‌ها هستند، توانستیم بیماران را درمان و شانس باروری آنها را افزایش دهیم.

وی یکی از زمینه ‌فعالیت‌ های تحقیقات این پژوهشکده را در زمینه میکرو اینجکشن ذکر کرد و یادآور شد: پس از تزریق اسپرم به داخل تخمک،‌ شانس لقاح در اسپرم‌های خوب بین ۵۰ تا ۷۰ درصد است و هر چه کیفیت اسپرم کاهش یابد شانس لقاح نیز کاهش می‌یابد. از این رو اگر اسپرم کیفیت خوبی نداشته باشد، احتمال عدم یا شانس پایین لقاح در این گروه بیماران افزایش خواهد یافت ولی ما با فعال سازی تخمک‌ها توانسته‌ایم شانس لقاح را در این افراد افزایش دهیم و شانس حاملگی نیز افزایش می‌یابد.

تحقیقات در حوزه ژنتیک

نصراصفهانی با اشاره به مطالعات پژوهشکده زیست فناوری رویان در حوزه ژنتیک با بیان اینکه بیشتر مطالعات ما بر روی بیماری‌های MS‌ و پارکینسون است، خاطر نشان کرد: در این مطالعات به دنبال تشخیص مارکرهایی هستیم که بتوانیم با استفاده از این مارکرها، این بیماری‌ها را زودهنگام تشخیص داده و درمان و جلوگیری از پیشروی این بیماری‌ها را زودهنگام انجام دهیم. این مطالعات در دستور کار قرار دارد ولی به مرحله ارایه خدمات نرسیده‌ایم و امیدواریم در آینده این خدمات ارائه شود.

رییس پژوهشکده زیست فناوری  در ادامه از تحقیقات این گروه در زمینه بیماری "دیابت" خبر داد و گفت: هدف ما از این مطالعات این است که داروهای گیاهی سطح کشور که باعث بهبود وضعیت بیمار، افزایش سطح انسولین و کاهش سطح قند خون می‌شود را شناسایی کنیم و به صورت علمی آنها را بررسی کنیم تا پزشکان با اطمینان بیشتر این داروها را برای بیماران مبتلا به دیابت تجویز کنند.

وی تولید پروتئین‌های نوترکیب را یکی دیگر از دستاوردهای بخش سلول‌های بنیادی این پژوهشکده دانست و گفت: در آینده امیدواریم از نتایج به دست آمده در این زمینه، بتوانیم علم را به ثرورت تبدیل کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا