افزایش امید به زندگی در هموفیلی ‌ها

دکتر مهدی شادنوش از تحت پوشش بیمه قرار گرفتن آزمایش‌ های ژنتیک مرحله اول تا سوم برای پیشگیری از تولد موارد جدید هموفیلی خبر داد و گفت: طی مذاکراتی که با سازمان‌های بیمه‌گر داشتیم، آزمایش‌های ژنتیک مرحله اول تا سوم بیماری هموفیلی تحت پوشش قرار گرفت.  بر این اساس دستورالعمل غربالگری ژنتیکی در زنان، دختران و خانواده بیماران با شجره هموفیلی به منظور پیشگیری از تولد بیمار جدید، با همکاری اداره ژنتیک معاونت بهداشتی در دست تدوین است و به زودی به تمام دانشگاه‌های علوم‌پزشکی ابلاغ خواهد شد.

وی با بیان اینکه تلاش می‌ کنیم که برنامه غربالگری و پیشگیری از تولد موارد جدید بیماران هموفیلی را طی امسال عملیاتی کنیم، افزود: باید توجه کرد که ماهیت بیماری هموفیلی و بروز خونریزی‌ های مکرر و خودبخودی این بیماران، به تدریج آنها را دچار تخریب و مشکلات مفصلی کرده و به همین دلیل به خدمات فیزیوتراپی و کار درمانی نیاز دارند که این خدمات در بسته حمایتی وزارت بهداشت برای بیماران هموفیلی دیده شده است.

شادنوش با بیان اینکه در این بسته حمایتی به‌طور میانگین ۳۰ جلسه فیزیوتراپی و ۳۰ جلسه کاردرمانی برای بیماران هموفیلی پیش‌بینی شده و از محل اعتبار بیماران صعب‌العلاج وزارت بهداشت قابل پرداخت است، افزود: همچنین در سال‌های اخیر کارگاه‌های آموزش فیزیوتراپی در حوزه هموفیلی برگزار شده که با این اقدام و توانمندسازی مراکز درمانی هموفیلی در کشور، مراجعه بیماران هموفیلی به شهرهای بزرگ برای انجام فیزیوتراپی و کاردرمانی کاهش یافته است.

وی با اشاره به درمان پروفیلاکسی یا پیشگیری از بروز خونریزی بیماران هموفیلی، که چند سالی است از سوی وزارت بهداشت انجام می‌رشود، گفت: در بیماران هموفیلی شدید، خونریزی‌رهای خودبخودی بسیار شایع است و این خونریزی‌ها به مرور زمان با تخریب‌های مستمر می‌تواند باعث ناتوانی و حتی معلولیت فرد شود. بر همین اساس وزارت بهداشت روش درمانی پروفیلاکسی یا  پیشگیری از بروز خونریزی در بیماران هموفیلی  را در بیماران هموفیلی کمتر از ۱۵ سالی که کمبود شدید فاکتور هشت و ۹ دارند، اجرا کرد.

شادنوش با بیان اینکه در این روش با تزریق منظم، سطح فاکتور در حد متوسط نگه داشته می‌شود و خونریزی‌های خودبخودی به حداقل و حتی صفر می‌رسد، افزود: بنابراین بیماران هموفیلی که کمبود شدید فاکتور هشت و ۹  داشته و کمتر از ۱۵ سال دارند، به شرط قابلیت تزریق در منزل، می‌توانند از این روش درمانی بهره گیرند. سایر بیماران نیز چنانچه سابقه‌ای از خونریزی‌ های تهدید کننده حیات داشته باشند، تحت درمان پروفیلاکسی قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه با اقداماتی که طی سال‌های اخیر برای درمان بیماران هموفیلی انجام شده، شاهد افزایش امید به زندگی این بیماران بوده‌ایم، به ایسنا گفت: با توجه به بهبود وضعیت درمان و افزایش فرآورده‌های انعقادی، امید به زندگی بیماران هموفیلی افزایش یافته است. بر همین اساس در حال حاضر نیازهای اجتماعی مانند تحصیلات عالی، شغل و ازدواج و … بیشتر در این بیماران خودش را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه در این زمینه وزارت رفاه، بهزیستی، موسسه‌های خیریه و کانون هموفیلی باید فعالیت بیشتری انجام دهند، گفت: وزارت بهداشت در نظر دارد تا در سال جاری کلینیک‌های مفصلی بیماران هموفیلی را در ۱۰ تا ۱۵ مرکز دانشگاهی که بستر تخصصی ارتوپدی – هموفیلی و فیزیوتراپی را دارند، راه‌اندازی کند. همچنین پروژه ۸۳ مرکز جامع هموفیلی نیز تجهیز و ارتقاء می‌یابد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا