خبرنگاری حرفه ای در ایران یکی از سخت ترین مشاغل است

در روزگار کنونی با توجه به شرایط جهانی، منطقه ای و ملی و با در نظر گرفتن چالش های روبروی خبرنگاری حرفه ای که بخشی از آن معیشتی، بخشی تکنولوژیک و مربوط به ظهور و گسترش فضای مجازی و بخشی از آن نیز مربوط به اقتصاد سیاسی رسانه هاست، در حال حاضر، چالش های بسیار جدی را برای خبرنگاران ایجاد کرده است.

یک روزنامه نگار و استاد ارتباطات در گفتگو با خبرنگار سیناپرس در رابطه با چالش های پیش روی حرفه خبرنگاری ضمن تبریک این روز به اصحاب رسانه، گفت: اینگونه به نظر می رسد که امسال روزنامه نگاران سال بسیار سختی را پشت سر گذاشته اند و پیش بینی می کنم که با توجه به این چالش ها، در آینده حرفه و شغل خبرنگاران سخت تر هم خواهد شد.

دکتر سید وحید عقیلی در ادامه صحبت هایش افزود: اگر در دهه های گذشته اعتقاد داشتیم که کار روزنامه نگاری قدم زدن در میدان مین است. اما، فکر می کنم امروزه این جمله گویای وضعیت کنونی این قشر نباشد، چراکه اکنون شرایط به شدت سخت تر از حرکت کردن در میدان مین شده است.

وی با بیان اینکه، با این گزاره هایی که عنوان شد تنها خبرنگاران بسیار حرفه ای می توانند در این شرایط به کار خود ادامه دهند، تاکید کرد: در شرایط کنونی جامعه وضعیت معیشتی خبرنگاران بسیار اسف بار است و باعث شده یک خبرنگار نتواند با داشتن یک پست ثابت در یک رسانه از عهده هزینه های زندگی بربیاید و چون این اتفاق نمی افتد، او نمی تواند تمام وقت در اختیار رسانه باشد که البته این مقوله یکی از اصول مهم برای کار در حوزه خبر و رسانه است.

عقیلی اظهار کرد: از سوی دیگر، امروزه رعایت اصول اخلاق حرفه ای با در نظر گرفتن شاخص های مسوولیت اجتماعی کار را برای یک خبرنگار حرفه ای بسیار سخت کرده است. چراکه، یک خبرنگار ضمن اینکه باید منافع ملی و منافع نظام را در نظر بگیرد، باید آگاهی های لازم را نیز از وضعیت جامعه خود، اوضاع منطقه و جهان داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه خبرنگار کسی است که استدلال و نگاه دقیقی به مسائل داشته باشد، گفت: به ویژه با عنایت به وضعیتی که در حال حاضر رسانه ها و مطبوعات چاپی با آن مواجه هستند که روزنامه نگاری سنتی را با یک چالش بسیار جدی مواجه کرده این ویژگی بیش از پیش اهمیت پیدا می کند.

این استاد علم ارتباطات خاطرنشان کرد: با ظهور و گسترش تکنولوژی دیگر نمی توانیم بگوییم خبرنگاران با مخاطب سر و کار دارند، بلکه خبرنگاران امروزه با کاربران مواجهند. تفاوت مخاطب و کاربر در این است که کاربر پیچیده تر است مخاطب است. به بیان دیگر، این کاربران هستند که می توانند مخاطب باشند یا نباشند. بنابراین، اقناع، ترغیب و آگاهی رسانی به آنها بسیار کار سختی است.

عقیلی در تعریف خبرنگار گفت: خبرنگار حرفه ای کسی است که خمیرمایه ای از هنر خبرنگاری، هوش، استعداد، قلم و توانایی ها و آگاهی های لازم را دارد و بسیار مجهز، کارکشته و دوره دیده و آموزش دیده هم است.

وی با اشاره به مقوله اقتصاد سیاسی و اقتصاد رسانه ها، گفت: اگر در انواع مالکیت رسانه ها و محتوای آنها دقت کنیم به راحتی متوجه می شویم که اقتصاد سیاسی رسانه ها امروز در جامعه ما به چه صورت عمل می کند و به چه صورت کار را برای روزنامه نگاران حرفه ای بسیار سخت می کند.

این استاد دانشگاه نبودن آموزش های لازم را از چالش های دیگر موجود در این حرفه دانست و عنوان کرد: دانشگاه ها و دانشکده های روزنامه نگاری امروزه، دیگر در تربیت روزنامه نگاران خیلی موفق عمل نمی کنند.

وی ادامه داد: ضمن اینکه، انواع جدید روزنامه نگاری مانند روزنامه نگاری پخشی و سایبر و مکتوب نیز علیرغم اینکه اصول مشترکی دارند، اما تفاوت های بسیار جدی و ذاتی نیز باهم دارند که قطعا یک خبرنگار باید نسبت به آنها شناخت و آگاهی داشته باشد.

عقیلی در پایان صحبت هایش اظهار کرد: بنابراین با توجه به صحبت های گفته شده، فکر می کنم خبرنگاری و روزنامه نگاری حرفه ای در ایران یکی از سخت ترین مشاغل است.

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا