انسان ها دوست دارند ربات جای آن ها را بگیرد

اگر قرار باشد کار خود را از دست بدهید، ترجیح می‌دهید جای شما با یک انسان پر شود یا یک ربات؟ اگر انتخاب شما ربات است، در اکثریت قرار دارید. بیشتر افراد تمایل دارند که اگر قرار است کار خود را از دست بدهند، یک ربات جایگزین آنها شود اما اگر قرار باشد که همکار آنها کار خود را از دست بدهد، موافق حضور یک انسان به جای او هستند.

جایگزین شدن با یک فناوری جدید نسبت به جایگزین شدن با یک انسان، پیامدهای فیزیولوژیکی متفاوتی دارد. پژوهشگران "دانشگاه فنی مونیخ"(TUM)، این تفاوت‌ها را مورد بررسی قرار دادند. آنها از 300 نفر پرسیدند که ترجیح می‌دهند در صورت رفتن یکی از کارمندان، یک انسان جایگزین آنها شود یا یک ربات. 62 درصد شرکت‌کنندگان پاسخ دادند که یک انسان را ترجیح می‌دهند اما هنگامی که از آنها سوال شد اگر کار خود را از دست بدهند، چه نظری دارند، 37 درصد ترجیح دادند که یک ربات جایگزین آنها شود.

پژوهشگران در ادامه این بررسی، از 251 نفر خواستند تا شدت احساسات منفی خود مانند ناراحتی، عصبانیت یا ناامیدی را هنگام جایگزین شدن با یک انسان یا ربات نشان دهند. هنگامی که در مورد جایگزین شدن یکی از همکاران آنها با یک ربات سوال شد، شرکت‌کنندگان گفتند که احساسات منفی آنها بیشتر از زمانی بود که یک ربات را به جای خود تصور کردند.

نتایج این بررسی نشان داد که شرکت‌کنندگان باور دارند که حضور ربات‌ها در کار، نسبت به انسان‌ها تهدید کمتری به شمار می‌رود. آنها از شرکت‌کنندگان پرسیدند که چه نوع جایگزینی موجب می‌شود که احساس کنند از ارزش آنها کاسته شده و نسبت به توانایی خود شک کنند. پژوهشگران باور دارند دلیل پاسخ شرکت‌کنندگان این است که احساس می‌کنند از عهده رقابت با یک ربات یا نرم‌افزار برنمی‌آیند و توانایی این کار را ندارند اما شاید این رقابت در رابطه با یک انسان ساده‌تر باشد.

ربات‌ها، جایگزین انسان ها می‌شوند

پژوهشگران دانشگاه فنی مونیخ، 296 کارگر حوزه ساخت و ساز را نیز مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که یک سوم آنها فکر می‌کنند که ممکن است جایگاه کنونی آنها در آینده نزدیک، با یک فناوری جایگزین شود اما ترجیح کارگران هم این بود که یک ربات جای آنها را بگیرد نه یک انسان.

شاید کسانی که فکر می‌کنند احتمال پر شدن جایگاه کنونی آنها در آینده نزدیک وجود دارد، در اشتباه نباشند. "کارل فری" (Carl Frey)، پژوهشگر "دانشگاه آکسفورد" (University of Oxford) و همکارانش، در سال 2103 این ایده را مطرح کردند که انجام شدن کار انسان‌ها توسط ماشین‌ها تا چه اندازه ساده است و طی بررسی‌های خود دریافتند که حدود نیمی از کارها تا 20 سال آینده، توسط ربات‌ها انجام خواهند شد. پژوهش‌های مشابه دیگری نیز در این زمینه انجام شده‌اند و نشان داده‌اند که در آینده نزدیک، شمار بسیاری از کارها به صورت خودکار انجام خواهند شد.

فری گفت: یکی از موضوعاتی که من در این پژوهش به آن پی بردم، این است که کارگران، کارخانه‌های خودکار را به کارخانه‌های غیر خودکار ترجیح می‌دهند زیرا خودکار بودن کارها موجب می‌شود که آنها مجبور به بلند کردن بارهای سنگین نباشند. در هر حال، تغییرات همیشه انسان‌ها را آزرده‌خاطر می‌کند. هنگامی که یک ابزار یا فناوری جدید معرفی می‌شود، مردم حتما در مورد بی‌مسئولیتی و یا از دست دادن کار خود نگران می‌شوند.

وی افزود: ممکن است برخی از کارها تغییر پیدا کنند تا با پیشرفت‌های حوزه فناوری سازگار شوند. برای مثال، 40 سال پیش و پیش از نصب دستگاه‌های خودپرداز، یک کارمند بانک بیشتر با پول سر و کار داشت اما اکنون یک کارمند، بیشتر نقش مدیریت روابط را بر عهده دارد.

فری ادامه داد: در هر حال، کارهای کم‌درآمدی که به مهارت کمی نیاز دارند، شاید کاملا به صورت خودکار درآیند. کارگران انبار، صندوق‌داران، کارمندان بخش پذیرش و رانندگان کامیون، از کسانی هستند که چنین کارهایی را بر عهده دارند. اگرچه در مکان‌های بسیاری، فناوری‌هایی مانند وسایل نقلیه خودران مخصوص جاده یا فروشگاه‌های "آمازون گو"(Amazon Go) وجود ندارند اما من مطمئن هستم که نهایتا امکان داشتن آنها نیز فراهم می‌شود.

این پژوهش، در مجله "Nature Human Behaviour" به چاپ رسید.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا