سیگار چه بلایی سر سرخرگ‌ها می‌آورد؟

تحقیقات جدیدی که در رابطه با مضرات سیگار انجام‌شده، نشان می‌دهد که سیگاری‌ها در اثر سیگار کشیدن به‌شدت درخطر ابتلا به بیماری سرخرگ محیطی (peripheral artery disease) هستند و حتی اگر سیگار را ترک کنند، این خطر ممکن است برای ده‌ها سال در بدن آن‌ها باقی بماند.

بیماری سرخرگ محیطی به معنی تنگی عروق محیطی مانند سرخرگ‌های پا و دست است. در اثر این بیماری شریان‌های دست‌وپا باریک می‌شود که کاهش جریان خون را به دنبال خواهد داشت و درد و دیر بهبود پیدا کردن زخم از اثرات آن است. لازم به توضیح است که سیگار کشیدن احتمال خطر ابتلا به بیماری سرخرگ محیطی را نسبت به بیماری‌های قلبی و سکته قلبی بیشتر می‌کند.

در این تحقیق بیش از 3 هزار و 300 فرد سیگاری و نزدیک به 4 هزار و 200 نفری که سیگار را ترک کرده‌اند و چند هزار نفر که اصلاً سیگار نکشیده‌اند، موردبررسی و مطالعه قرارگرفته‌اند. این افراد به‌طور متوسط 26 سال تحت کنترل و بررسی قرار داشتند.

افرادی که در حال حاضر بیش از یک بسته در روز سیگار می‌کشند، 5.4 برابر بیشتر درخطر ابتلا به بیماری سرخرگ محیطی قرار دارند. این افراد 2.4 برابر در معرض خطر بیماری عروق کرونر قلب و 1.9 برابر در معرض خطر سکته قلبی قرار دارند.

در مقایسه با افرادی که هرگز سیگار نکشیده‌اند، افرادی که بیش از 40 سال سیگار کشیده‌اند، چهار برابر بیشتر درخطر ابتلا به بیماری سرخرگ محیطی و تقریباً دو برابر بیشتر در معرض خطر بیماری عروق کرونر قلب (coronary heart disease) و سکته قلبی قرار داشتند.

در این تحقیق تعداد بسته‌های مصرف‌شده در طول سال (Pack-years)، مقیاس اندازه‌گیری سیگار کشیدن است به این معنا که در بازه زمانی ده سال – بسته، می‌تواند به معنای یک بسته در روز به مدت 10 سال یا دو بسته در روز به مدت پنج سال یا ترکیب دیگری باشد.

در این پژوهش همچنین مشخص شد در مقایسه با افرادی که هرگز سیگار نکشیده‌اند، افرادی که در حال حاضر بیش از یک بسته در روز سیگار می‌کشند، 5.4 برابر بیشتر درخطر ابتلا به بیماری سرخرگ محیطی قرار دارند. این افراد 2.4 برابر در معرض خطر بیماری عروق کرونر قلب و 1.9 برابر در معرض خطر سکته قلبی قرار دارند.

دکتر کونیهیرو ماتسوشیتا (Kunihiro Matsushita) استادیار اپیدمیولوژی در دانشکده بهداشت عمومی جانز هاپکینز بلومبرگ (Johns Hopkins Bloomberg) از دانشگاه جانز هاپکینز در بالتیمور ایالات‌متحده امریکا در این رابطه توضیح داد: «نتایج تحقیقات ما بر اهمیت پیشگیری از استعمال دخانیات برای افراد غیر سیگاری و قطع زودهنگام سیگار کشیدن در افراد سیگاری تأکید می‌کند.»

او در مصاحبه‌ای مطبوعاتی تأکید کرد: «این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که فعالیت‌های مربوط به هشدار خطرات ناشی از سیگار کشیدن بر سلامتی باید علاوه بر افزایش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب و سکته قلبی، بر بیماری سرخرگ محیطی نیز تأکید کند.»

بر اساس گزارش‌های مراکز كنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریكا، حدود 8.5 میلیون نفر در ایالات‌متحده آمریكا مبتلا به بیماری سرخرگ محیطی هستند كه شامل بیش از 10 درصد از افراد بالای 69 سال می‌شود.

محققان این پروژه تحقیقاتی خاطرنشان كردند كه در بيشتر موارد، افراد یا آگاهی لازم نسبت به بیماری سرخرگ محیطی را ندارند و یا برای تشخیص آن اقدامی نمی‌کنند.

این تحقیق و نتایج حاصل از آن در 22 جولای سال جاری در مجله دانشکده قلب و عروق آمریکا (the American College of Cardiology) منتشرشده و قابل‌دسترس است.

 

ترجمه: احسان محمد حسینی

منبع: consumer.healthday

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا