فرهنگ ارتباط صنعت و دانشگاه باید ایجاد شود

فرشاد پیله‌چی با اشاره به ظرفیت‌های موضوعی و استانی جهاددانشگاهی در شرایط فعلی جامعه، تصریح کرد: این ظرفیت‌ها را می‌توان در چند بعد ظرفیت‌های استان قزوین، نیازهای استان و توانمندی مجموعه‌ جهاددانشگاهی بررسی کرد.

وی افزود: از دیرباز استان قزوین به‌عنوان استانی صنعتی و کشاورزی شناخته می‌شد و هم‌اکنون نیز قابلیت‌های مختلفی در این حوزه وجود دارد؛ بنابراین با هم‌افزایی و تعامل می‌توان از این ظرفیت‌ها به‌خوبی استفاده کرد؛ چراکه نیاز استان با پتانسیل‌های آن تناسب دارد.

رییس جهاددانشگاهی قزوین اظهار کرد: علاوه بر توانمندی‌های استان، نیازهایی نیز وجود دارد که منجر می‌شود هر سازمانی با توجه به بضاعتی که دارد، برای رفع نیازها ورود پیدا کند که در این میان جهاددانشگاهی به‌خوبی عمل کرده است.

وی تاکید کرد: جهاددانشگاهی دارای پیشینه‌ 40 ساله در کشور است؛ نکته‌ قابل‌ توجه این‌که همواره دانش فنی یک استان قابل استفاده برای سایر استان‌هاست؛ بنابراین جهاددانشگاهی مجموعه‌ای یکپارچه است که می‌توان همه‌ توانایی‌های آن را در هر استان جاری کرد که نمونه‌ آن در قزوین، سند آمایش فناوری و درمان ناباوری است.

 

پیله‌چی  گفت: برآیند سه موضوع بضاعت و نیاز استان و توانایی جهاددانشگاهی، این‌گونه است که جهاددانشگاهی واحد قزوین در حال حاضر به دو حوزه اشتغال و درمان ورود پیدا کرده و سیاست‌های خود در این دو حوزه را بر اساس نیازهای استان طراحی کرده است.

وی تاکید کرد: ما آمادگی و توانایی داریم در حوزه‌هایی که ظرفیت استان محسوب می‌شود نیز ورود پیدا کنیم، اما این ورود نیاز دارد که مسوولان استانی ذی‌ربط با جهاددانشگاهی همراهی لازم را داشته باشند.

در سال‌های گذشته در حوزه‌ کشاورزی در بخش نژاد گوسفند شال و در حوزه‌ صنعت در بخش فرش قزوین ورود پیدا کردیم، اما متاسفانه همکاری لازم با ما صورت نگرفت.

رییس جهاددانشگاهی قزوین بیان کرد: در دو حوزه‌ای که فعال هستیم، سعی کردیم توان خود را به‌صورت هم ‌افزا با دستگاه ‌ها هماهنگ کنیم و با آن‌ها جلو برویم؛ چراکه جهاددانشگاهی همواره خود را کمک‌ حال دولت می‌داند.

  وی عنوان کرد: در حوزه‌ درمانی تعاملات خوبی با دانشگاه علوم پزشکی قزوین برقرار و سعی کردیم به مواردی ورود پیدا کنیم که دانشگاه به آنها نیاز دارد؛ درمان ناباروری، غربالگری و درمان سرطان، شیمی‌درمانی، ارایه‌ خدمات توان‌بخشی و ارایه‌ خدمات آزمایشگاهی با تعرفه‌های نیمه‌دولتی ازجمله فعالیت‌های جهاددانشگاهی قزوین در حوزه‌ درمان است.

پیله‌چی افزود: تلاش داریم خدمات ارائه‌ شده در حوزه‌ درمان، متناسب با نیاز مردم باشد و فعالیت‌های خود را برای خدمت‌رسانی با قیمت مناسب و نیاز مردم، توسعه و گسترش دهیم؛ به‌طوری‌که سال گذشته مرکز درمان‌واحد، 18 هزار نفر مراجعه‌کننده داشت.

وی تصریح کرد: در حوزه‌ اشتغال و در حوزه‌  بسترسازی موضوعات فرهنگی، فرهنگ‌سازی و موضوعات پژوهش و آموزشی، شعار سال را سرلوحه کار خود قراردادیم و سعی کردیم برنامه خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنیم که منجر به ایجاد اشتغال شود؛ این موضوع در حوزه‌ آموزش پررنگ است.

رییس جهاددانشگاهی قزوین عنوان کرد: تمام دوره‌های آموزشی جهاددانشگاهی مهارت‌افزا و اشتغال‌زا است؛ طبق نظرسنجی صورت گرفته بیشترین مراجعه به بخش آموزش از طریق ارجاع افراد است؛ در واقع مهم‌ترین عامل ثبت‌نام معرفی دوستان و تبلیغات چهره‌ به ‌چهره است.

وی خاطرنشان کرد: این اتفاق رقم نمی‌خورد، مگر این‌که کیفیت آموزش خوب باشد و مخاطبان به هدف خود که همان ایجاد شغل است، رسیده باشند؛ افرادی که به هدف خود رسیده‌اند، این مرکز را به دیگران معرفی می‌کنند که نشانه مثبتی است؛ به‌طوری‌که سالانه 15 هزار نفر از خدمات آموزشی ما استفاده می‌کنند.

مهندس پیله‌چی تاکید کرد: به‌طورکلی می‌توان گفت اغلب افراد آموزش‌دیده در حوزه‌های پزشکی، طراحی دوخت و آی‌تی وارد بازار کار شدند.

کار «گزین» در سال رونق تولید

وی در ادامه با بیان این‌که جهادانشگاهی در اقدامات عملی و ترویجی در مواجهه با موضوع رونق تولید نقش دارد، تصریح کرد: جهاد دانشگاهی به دنبال این است که کار «گزین» انجام دهد و در این راستا منویات مقام معظم رهبری را سرلوحه‌ کار خود قرار داده است.

رئیس جهاددانشگاهی قزوین خاطرنشان کرد: تجاری‌سازی یکی از مواردی است که در حوزه‌ معاونت پژوهشی در حال پیگیری است؛ علی‌رغم تحریم‌های صورت‌گرفته، تلاش می‌کنیم تجاری‌سازی کالای داخلی را پیگیری کنیم؛ این امر در بلندمدت رونق تولید را در پی دارد.

وی خاطرنشان کرد: ارتباط صنعت و دانشگاه همواره با مشکل روبه‌رو بوده است و عده‌ای معتقد هستند که این ارتباط ممکن نیست؛ درحالی‌که این امر امکان دارد؛ به شرطی که فرهنگ آن ایجاد شود؛ این امر نیاز به قدرت کلان دارد؛ شرایط باید به‌گونه‌ای باشد که صنایع بتوانند از دانش آکادمیک بهره‌مند شوند.

رییس جهاددانشگاهی قزوین تاکید کرد: : سرمایه‌  هر سازمانی، تنها تجهیزات و تکنولوژی نیست؛ بلکه پرورش سرمایه‌ انسانی بسیار مهم‌تر است و ما باید تلاش کنیم نیروی انسانی هم‌تراز با فرهنگ جهادی پرورش دهیم؛ باوجود تحریم‌های کشور باید تلاش کنیم برای 40 ساله‌ی دوم انقلاب، افرادی آماده کنیم که در تراز انقلاب اسلامی باشند.

وی خاطرنشن کرد : اگر نیروی انسانی با موقعیت خوبی داشته باشیم، می‌توانیم به آینده‌ی کشور امیدوار باشیم و به اهدافی که دنبال می‌کردیم، برسیم؛ باید توجه داشته باشیم که زنجیره‌ی رسیدن به تمدن اسلامی از زبان مقام معظم رهبری 5 اصل انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و درنهایت تمدن اسلامی است.

پیله‌چی اظهار کرد: خدمت به مردم نهایت تلاش ما است؛ با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص جوان‌گرایی، در جهاددانشگاهی قزوین این اتفاق افتاده است، البته اعتقاد داریم که تجربه جایگاه ویژه‌ای دارد و از افراد باتجربه در اتاق فکر استفاده می‌کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا