توسعه خدمات بومی و پایه مبتنی بر خط و زبان فارسی

دکتر وحید یزدانیان در گفتگو با سیناپرس با بیان اینکه مزیتی به نام خط و زبان فارسی در اختیار داریم که در چند حوزه می تواند خودش نشان دهد، اظهار کرد: یکی از این حوزه ها جویشگرهای مبتنی بر خط و زبان فارسی است، تقویت جنبه جستجوی خط و زبان فارسی در حوزه جویشگر یک اولویتی که در پژوهشگاه دنبال کرده و حمایت خودمان را نیز در این حوزه اعلام کرده ایم. به گونه ای که به دنبال توسعه خوشه خط و زبان فارسی در جویشگرها هستیم.

وی در ادامه عنوان کرد: موضوع دیگری که وجود دارد، توسعه نرم افزارهای خدماتی بومی و پایه مبتنی بر خط و زبان فارسی است که به نظر می رسد توسعه این نرم افزارها می تواند بازار خوبی را در مناطق فارسی زبان مانند افغانستان، تاجیکستان و… داشته باشد.

یزدانیان تاکید کرد: نکته سوم که به نظر می رسد خیلی مورد نیاز کشورهای فارسی زبان منطقه است، توسعه دانش ICT در این کشورهاست. چنانکه واضح است، خروجی پروژه های پژوهشگاه ممکن است یکسری محصولات سخت افزاری و نرم افزاری باشد اما، همواره دانشی را هم در حوزه موضوعات مختلف جمع بندی کرده و در اختیار داریم.

وی عنوان کرد: این دانش که به زبان فارسی جمع بندی شده در قالب مجموعه هایی آموزشی قابل ارائه برای کشورهای فارسی زبان تدوین شده و در حال حاضر آمادگی ارائه خدمات آموزشی به کشورهای فارسی زبان منطقه داریم.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: البته خود کشورهای مذکور هم متقاضی حضور هستند و البته رایزنی هایی هم در این زمینه شروع شده است. ضمن اینکه، تجارب قبلی و مفیدی هم در حوزه خط و زبان فارسی وجود داشته است که از آنها هم در این طرح استفاده شده است.

وی در رابطه با اقداماتی که در این حوزه انجام گرفته است، گفت: در همین دو ماه اخیر در حوزه خط و زبان فارسی حمایت هایی هم از استارت آپ ها انجام گرفته و در رویداد الکامپ به صورت خاص با همکارانمان بازدید دقیقی از غرفه های استارت آپ ها و شرکت های این حوزه در نمایشگاه الکامپ داشتیم.

یزدانیان خاطرنشان کرد: طی مذاکراتی با آنها صورت دادیم، مشکلات آنها را استخراج کردیم. که یکی از موضوعاتی که مورد نظر فعالان این حوزه بود، فراهم ساختن زمینه حضورشان در نمایشگاه ها و رویدادهای کشورهای فارسی زبان بود که صحبت های آنها را شنیدیم، مشکلات و زمینه های کار آنها را استخراج کرده و به گوش وزیر ارتباطات رساندیم که امیدواریم دستاوردهای خوبی در این زمینه حاصل شود.

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا