بازگشت عقاب‌های دریایی پس از دو قرن

شش جوجه عقاب، ماه گذشته از اسکاتلند به این جزیره آورده شدند؛ این اقدام بخشی از برنامه بازگرداندن پرندگان به این جزیره جنوبی انگلیس بود.

این عقاب ها که به عقاب دم سفید هم معروفند ظرف چند هفته آینده در  طبیعت رهاسازی می شوند. قرار است طی پنج سال آینده 60 جوجه عقاب دریایی که طول بال آنها در بزرگسالی تا 2.4 متر هم می رسد و بزرگترین پرنده شکاری بریتانیا هستند در قالب برنامه ای که از سوی سازمان   Nature England اجرا می شود در این جزیره رهاسازی شوند.

 این امید وجود دارد که تا سال 2024 این پرندگان زاد و ولد را آغاز کنند.«روی دنیس» که پیشتاز ابتکار بازگشت دوباره پرندگان به بریتانیا است، می‌گوید: در گذشته مشاهده عقاب‌های دریایی در انگلیس و جنوب اروپا یک منظره معمولی را به تصویر می کشیدند.اما این پروژه قصد دارد با بازگرداندن این پرندگان به زیستگاه اجدادی آنها وضعیت کنونی را برعکس کند.

عقاب‌های دریایی در سن 5 سالگی به بلوغ می‌رسند. آنها در تمام طول عمر خود جفتگیری می‌کنند و سالانه یک تا دو جوجه پرورش می دهند.

دنیس افزود:  آخرین جفت از عقاب‌های دریایی در انگلیس در سال 1780 در جزیره وایت مشاهده شد. یکی از سخنگویان سازمان جنگلداری انگلیس گفت : این جوجه‌ها، از زمان رسیدن به این جزیره رشد خوبی داشته اند و به محض اینکه سلامت آنها تایید شود طی هفته های آینده در چند نقطه مختلف از جزیره رهاسازی می شوند.

به این عقاب های جوان برچسب زده می شود و پیش از اینکه اجازه پرواز پیدا کنند با ماهواره تحت نظارت قرار می گیرند.

سخنگوی سازمان جنگلداری افزود: ما در این مرحله و پیش از آغاز مرحله بعدی ورود پرندگان، با دقت روی رفتار این عقاب‌های جوان مطالعه می‌کنیم.

اما برنامه بازگشت این پرندگان با انتقاداتی هم روبرو شده است. برخی کشاوران چون معتقدند عقاب‌های دریایی بره‌های آنها را می‌کشد با این اقدام مخالفند. اما مسئولان این طرح می‌گویند این عقاب‌ها، تنها بره‌های مرده یا بیمار و ضعیف را شکار می‌کنند.

عقاب‌های دریایی در سن 5 سالگی به بلوغ می‌رسند. آنها در تمام طول عمر خود جفتگیری می‌کنند و سالانه یک تا دو جوجه پرورش می دهند.

 شکار این پرندگان از سوی انسانها باعث شد آنها یک قرن پیش در بریتانیا  ناپدید شوند اما از دهه 1970 میلادی بار دیگر به غرب اسکاتلند آورده شدند. اکنون 50 جفت عقاب مولد در آنجا زندگی می‌کنند و سالانه صدها علاقمند به پرنده نگری را به سوی خود جلب می کنند.

بر اساس یک تحقیق، سال گذشته جزیره مال (Mull) در غرب اسکاتلند که 22 جفت عقاب دریایی در آن زندگی می‌کنند از محل ورود جهانگردان که برای مشاهده این عقاب ها آمده بودند 5 میلیون پوند درآمد کسب کرده است.

مترجم: محسن حدادی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. ای کاش باقی حیوانات در حال انقراض تو این مملکتم احیا می شدن و برمیگشتن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا