پایان کابوس کشیدن و پر کردن دندان‌ها

برای درک چگونگی تغییرات بدن با گذشت زمان، محققان به‌شدت به دنبال درک اپی ژنتیک‌ها (epigenetics) بوده و به مطالعه تغییرات ارگانیسم‌ها و موجودات زنده ناشی از اصلاح بیان ژن به‌جای تغییر در کد ژنتیکی خود می‌پردازند. این تلاش علمی و مطالعات گسترده در رابطه با دندان‌ها نیز انجام‌شده و گسترش پیداکرده‌اند.

یانگ چای (Yang Chai) معاون پژوهشی دانشکده دندانپزشکی Herman Herman Ostrow از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، اخیراً در مقاله‌ای اعلام کرد؛ وی و همکارانش چگونه کشف کردند که تنظیم اپی ژنتیک می‌تواند الگوی ریشه دندان و رشد آن را کنترل کند.

او در این مقاله توضیح می‌دهد: «این وضعیتی است که تغییر در دنباله دی. ان.ای را شامل نمی‌شود، اما اساساً از طریق کنترل جایی که ژن‌ها را برای رونویسی در دسترس قرار می‌دهند یا مانع دسترسی به ان می‌شوند، می‌تواند این الگوی را تعیین کند.»

بر اساس این مقاله، نوعی پروتئین به نام Ezh2 به استخوان‌های صورت کمک می‌کند تا رشد کنند اما مشخص نشده است که این پروتئین چگونه بر رشد ریشه دندان تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین این تیم بررسی کردند که وقتی پروتئین Ezh2 در دندان‌های آسیاب موش‌ها موجود نباشد، چه اتفاقی می‌افتد. علاوه بر آن، اعضای این تیم پژوهشی دریافتند که پروتئین Ezh2 و پروتئین دیگری به نام Arid1a باید در تعادل باشند تا الگوی ریشه دندان و یکپارچگی مناسب ریشه‌ها بااستخوان فک برقرار شود.

یانگ چای گفت: «ارائه راهکاری برای رفع مشکل پوسیدگی ریشه دندان‌ها، انگیزه بسیار مهمی محسوب می‌شود و من از این امر احساس هیجان می‌کنم زیرا از طریق تکامل انسان، تغییراتی در رژیم و محیط ما ایجادشده است که می‌تواند بر اپی ژنوم یا نحوه تنظیم ژن‌های ما، تأثیر بگذارد و شما به‌وضوح می‌توانید تفاوت بین رشد ریشه ساختمان دندان ما در مقابل نئاندرتال ها را مشاهده کنید.»

گفتنی است که دندان‌های آسیاب نئاندرتال ها دارای بدنه ریشه طویل‌تری نسبت به نمونه‌هایی است که در آناتومیک انسان‌های مدرن دیده می‌شود و تقسیم دیرهنگام ریشه‌ها را نشان می‌دهد که این می‌تواند به دلیل تأثیر رژیم و ورزش بر پروتئین‌هایی باشد که ژن‌ها را فعال و غیرفعال می‌کنند.

تعادل تنظیم‌کننده‌ها نیز در بیماری و سلامتی است. در انواع مختلف سرطان، تحقیقات نشان داده‌اند که تعادل دو تنظیم‌کننده اپی ژنتیک مخالف کاملاً مهم است. به گفته یانگ چای، حذف یک تنظیم‌کننده می‌تواند سرطان ایجاد کند، اما تعدیل تنظیم‌کننده مخالف آن می‌تواند سرطان را متوقف کند.

یانگ چای در ادامه توضیحاتش گفت: «این تنظیم‌کننده‌های اپی ژنتیکی که توالی دی. ان.ای را تغییر نمی‌دهند، به‌خودی‌خود مهم هستند اما سطح فعالیت آن‌ها نیز دارای اهمیت است. اساساً، اگر تعادل خنثی باشد شما نمی‌توانید از این تنظیم‌کننده‌ها خیلی زیاد یا خیلی کم داشته باشید و در این هنگام دچار مشکلات یا بیماری‌های رشد خواهید شد.»

هدف نهایی تحقیقات یانگ چای تنظیم در رابطه با رشد دندان، تنظیم مجدد دندان‌ها است، اما تولید دندان کامل بسیار چالش‌برانگیز است زیرا دوره ایجاد شدن دندان از رشد تا درآمدن آن، بسیار طولانی است؛ بنابراین او قصد دارد تا روش‌هایی برای احیای ریشه دندان آسیاب پیدا کند و یک تاج دندان را در بالای آن قرار دهد.

یانگ چای به‌عنوان خاتمه توضیحاتش گفت: «این بهترین گزینه ممکن خواهد بود، یکپارچه‌سازی طبیعی ریشه بااستخوان فک با رباط پریودنتال در محل و کاهش مقدار زمان، ما با کمک فقط یک تاج می‌توانیم عملکرد دندان را بازگردانیم.»

ترجمه: احسان محمد حسینی

منبع: medicalxpress

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا