ظرفیت شنیدن نتایج افکارسنجی‌ها را داشته باشیم

عیسی علیزاده صبح امروز (دوشنبه،۱۴ مرداد) در نشست خبری سی‌ونهمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی فعالیت‌های متنوعی انجام می‌دهد و کمتر سازمانی است که در سطح دانشگاه دارای این گستره فعالیت باشد، گفت: در این حوزه سه خبرگزاری ایسنا، ایکنا و سیناپرس و یک مرکز افکارسنجی در حال فعالیت هستند.

وی با تأکید بر آنکه رویکرد گفتمانی خدمات اجتماعی، هنری و دینی و انقلابی را در دستور کار داریم، گفت: تمام فعالیت‌هایی که برنامه‌ریزی کردیم در این حوزه‌ها می‌گنجند ضمن آنکه با وجود خبرگزاری‌ها و دارا بودن یک مرکز افکارسنجی می‌توانیم پیمایش‌های بزرگی انجام دهیم.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی ویژگی مهم این معاونت را اتکا به بدنه دانشجویی دانست و افزود: ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار دانشجو از فعالیت‌های ما بهره‌مند می‌شوند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی افزود: دانشجویان به مباحث گفتمانی علاقه‌مند هستند که در این حوزه مناظرات دانشجویی را برگزار کردیم. این در حالی است که از مطالبات مقام معظم رهبری نیز برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی بوده در حالی که این موضوع به دلایل مختلف مغفول مانده است. مناظرات دانشجویی باید در فضایی سالم و همراه با پشتوانه مالی برگزار شود تا دانشجویان بتوانند به راحتی ابراز نظر کنند.

علیزاده ضمن تأکید بر صنایع فرهنگی و اینکه می‌توان در حوزه فرهنگ محصولات درآمدزا تولید کنیم، گفت: پارک فناوری‌ها و صنایع نرم فرهنگی مشغول فعالیت است در حالی که پردیس پارک در زنجان نیز در حال توسعه است.

وی با بیان اینکه مطالعات متعدد در سنجش افکار مورد توجه قرار نمی‌گیرد، بیان کرد: افکارسنجی به خودی خود نمی‌تواند مورد توجه باشد و آنچه مهم است توجه به نتایج آن‌هاست که متأسفانه در این حوزه توجه لازم صورت نمی‌گیرد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی تأکید کرد: با توجه به انتخابات مجلس موج‌های سنجش افکار از جمله پیمایش ملی سنجش شادکامی، پیمایشی در خصوص پتانسیل رفتارهای اعتراضی در ایرانیان و نیز سنجش کیفیت و سبک زندگی دانشجویان انجام خواهد شد اما اگر مورد توجه متولیان فرهنگی قرار نگیرد فایده‌ای ندارد.

علیزاده اضافه کرد: در خود جهاد دانشگاهی به این حوزه‌ها اهمیت داده می‌شود و بایستی از حداقل بودجه بهترین استفاده را کنیم. این در حالی است که حوزه فرهنگ تحریم‌پذیر نیست و با معرفی فرهنگی می‌توانیم برنامه‌های متعددی را اجرا کنیم.

وی با بیان اینکه در برخی نظرسنجی‌ها بنا بر تعهد کارفرما افکارسنجی فقط در اختیار کارفرما قرار می‌گیرد، گفت: نهایت سود برای ما این است که این افکارسنجی‌ها به برنامه‌ریزی‌های خود ما کمک می‌کند. در عین حال باید ظرفیت تحمل بالا برود و ظرفیت شنیدن نتایج افکارسنجی‌ها را داشته باشیم در غیر این صورت نمی‌توانیم راهکار پیدا کنیم. در عین حال باید توجه داشت که مراکز افکارسنجی در دنیا نبض جامعه هستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا