کلاس درس دانشگاه ها دچار مرگ تدریجی شده اند

سومین روز از هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی(نشان خواجه نصیرالدین طوسی) امروز صبح در سالن کاظمی آشتیانی دانشگاه علم و فرهنگ، با حضور تیم های شهید چمران( موافق) و فرهنگ و علم  (موافق ) با موضوع « مسوولان و مدیران، دانشگاه های دولتی در مساله پوشش دانشجویان دخالت کنند» برگزار شد که با موفقیت  تیم فرهنگ و علم پایان یافت.

به اعتقاد گروه موافق، نظارت و دخالت مسوولان و مدیران در این مورد باعث از بین رفتن فاصله طبقاتی شده و ضمن ایجاد احساس همدلی، موجب تقویت اعتماد به نفس و مهارت های ارتباطی دانشجویان می شود.

اما به نظر گروه مخالف، رفتارهای ضربتی دانشگاه ها درباره پوشش دانشجویان اصلا درست نیست چرا که مسوولان تنها مجری قوانین( نه قانون گذار) هستند. کلمه دخالت، شایسته مسوولان نیست و اگر شان و منزلت دانشجو حفظ شود، شان و جایگاه دانشگاه نیز حفظ خواهد شد.

سید محمد جواد شوشتری، عضو هیات علمی دانشگاه علم و فرهنگ و یکی از داوران این مناظره دانشجویی درباره این مناظره گفت: این بحث، یکی از موضوع های خوب روز است. قطعا در موضوع اشکالاتی وجود داشت اما متاسفانه مناظره کنندگان دو گروه ( یک گروه کمتر و یک گروه بیشتر) یک مقدار تخصص لازم را نداشتند تا بتوانند به خوبی به این موضوع ورود پیدا کنند.

وی افزود: آنها در این مناظره به موضوع پوشش پرداختند، در صورتی که موضوع اصلی مسوولیت ( نه پوشش دانشجویی) بود. این امر نشان می دهد که این دانشجویان نیاز دارند تا یک مقدار بیشتر به روی این مساله کار کنند و آموزش های لازم پیرامون این مساله را ببینند. همچنین آنها باید بیشتر مطالعه کنند. هر گروه باید مربی در این زمینه داشته باشد. در مجموع این بحث برای شروع خوب بود.

وی به اهمیت برگزاری این مناظره ها اشاره کرد و گفت: ما با برگزاری این مناظره ها قصد نداریم تا موضوعی را حل کنیم بلکه درصد هستیم تا دانشجویان نحوه بحث کردن و گوش کردن حرف های یکدیگر و استدلال کردن را یاد بگیرند. این مساله مهم، هنوز نیاز به کار فراوان دارد.

در ادامه دو گروه دیاست(موافق) و آزادی بیان(مخالف) درباره موضوع « پژوهشگاه های دولتی فاقد بازدهی مناسب هستند» به بحث و مناظره پرداختند که در نهایت تیم دیاست موفق به صعود به مرحله دیگر شد.

به اعتقاد گروه موافق، دولت نباید همیشه هزینه پژوهشی های پژوهشگاه ها را تقبل کند بلکه باید پای بخش خصوصی نیز همانند کشورهای پیشرو به تحقیق و پژوهش باز شود. در حال حاضر پژوهش های هایتک دولتی تنها به تولید سالی دوبار تجهیزات خلاصه می شود. این بازدهی پایین پژوهشگاه ها را نشان می دهد.

به اعتقاد گروه مخالف نیز، 40 سال است که ایران در حوزه نفت، صنایع هسته ای تحریم است. علاوه بر این مشکل خود تحریمی دارد. ما هم اکنون به توانمندی های نیروهای داخلی ایمان نداریم و سرمایه گذاری لازم در این زمینه انجام نمی دهیم.

آرش حیدری، عضو هیات علمی دانشگاه علم و فرهنگ و یکی از داوران مناظرات دانشجویی در این خصوص گفت: در مجموع برپایی این مناظره، ایده و طرح خوبی است اما به نظر می آید ضعف جدی در نظام آموزشی برای تربیت دانشجویان داریم تا آنها بتوانند با یکدیگر در چارچوب موضوع ها با یکدیگر سخن بگویند. لذا این مناظره در حین نکات مثبتی که دارد، آسیب هایی  این ماجرا را هم به ما نشان می دهد که سیستم آموزشی ما باید یک بازنگری اساسی در مهارت های نوشتاری و گفتاری انجام بدهند که از سطح مدرسان و معلمان تا دانشجویان را شامل می شود.

وی افزود: به نظر می رسد جدی ترین نکته ای که باید به آن اشاره کرد، مهارت گفتگو است که ما اکنون در این زمینه دچار بحران هستیم. به واسطه این مناظرات است که ما متوجه این نکات می شویم. امیدوارم از دل این برنامه ها بتوانیم بازنگری های جدی در اداره کلاس درس داشته باشیم زیرا کلاس درس دانشگاه ها سالهات در کشور به مرگ دچار شده اند؛ مرگ کلاس درس خودش را در منطق گفتگو یا مناظرات بروز می دهد.

در ادامه گروه رادیکال 2(مخالف) در موضوع« مردم سالاری دینی الگوی کارآمد در اداره جامعه است» و گروه تنقیح مناط( مخالف) در موضوع «توسعه اقتصادی بر توسعه سیاسی کشورها مقدم است» توانستند به مرحله بعد صعود کنند.

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا