بالشتک‌هایی برای جلوگیری از فساد مواد غذایی

سید محمدحسن مرتضوی، مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان در گفتگو با مهر اظهار کرد: جلوگیری از فساد مواد غذایی یکی از اولویت‌های بخش‌ کشاورزی و دامداری است که بخشی از آن به وسیله احداث سردخانه و بخشی دیگر به وسیله بالشتک‌های سوپر جاذب صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه این بالشتک‌ها نقش مهمی در حفظ و ماندگاری محصولات کشاورزی و دامداری دارد، افزود: موفق شدیم در این شرکت بالشتک هایی را برای جلوگیری از فساد مواد غذایی به تولید برسانیم.

مرتضوی خاطر نشان کرد: این بالشتک‌های سوپرجاذب که به درون بسته حاوی مواد غذایی الحاق می‌شود، با جذب یا آزادسازی گازهای مختلف، اتمسفر اطراف میوه، گوشت و … را تغییر داده و با تأثیر بر متابولیسم آن، عمر نگهداری محصول را بهبود می‌بخشند. این بالشتک‌ها شبیه بالشتک‌هایی است که در وسایل چرمی و الکتریکی به کار می‌رود و اکسیژن را از داخل بسته‌بندی‌ها حذف می‌کند.

مرتضوی در ادامه درباره کاربرد این محصول دانش بنیان، گفت: مهم‌ترین کاربرد این بالشتک‌ها در بسته‌های مواد غذایی اعم از میوه، گوشت و برخی دیگر از مواد غذایی است.

مدیر عامل این شرکت با بیان اینکه بالشتک‌هایی که به عنوان نمونه ساخته‌ایم توانسته است ۱۰۰ درصد اکسیژن را از داخل بسته‌بندی‌ها حذف کند، عنوان کرد: این محصول بر اساس درخواست مشتری و متناسب با نیاز آنها در ابعاد مختلف قابل ساخت است. 

وی افزود: بالشتک دوم آزاد کننده دی اکسید کربن است که تفاوت آن با بالشتک سوپر جاذب این است که برای شروع کار نیاز به رطوبت دارد و به همین دلیل برای محصولاتی مانند گوشت که رطوبت دارند استفاده می‌شود و همزمان با گرفتن رطوبت، CO۲ آزاد می‌کند که منجر به افزایش عمر نگهداری محصول می‌شود. این بالشتک همچنین مانع از رشد میکروارگانیسم‌هایی می‌شود که رشد آنها موجب فساد محصول می‌شود.

مرتضوی با بیان اینکه ما اولین شرکت در کشور هستیم که موفق به تولید این محصول شده‌ایم، گفت: محصول تولیدی شرکت ما کاملا با مشابه خارجی آن برابری می‌کند و همان کارایی را با همان کیفیت و دقت دارد.

وی افزود: این محصول در حال حاضر در داخل کشور مورد استفاده قرار نمی‌گیرد چون هم آشنایی با آن وجود ندارد و هم اینکه هزینه‌بر است. واردات هم در این حوزه نداریم و فقط محصولاتی که از خارج از کشور وارد می‌شوند دارای این بالشتک هستند.

مرتضوی گفت: ما برای نمونه‌سازی و شرکت در نمایشگاه‌ها و تبلیغات، پنج هزار واحد از این بالشتک‌ها تولید کرده‌ایم اما هنوز وارد بازار نشده‌ایم، اما اگر سفارش داشته باشیم این قابلیت را داریم که تمام نیاز کشور را تامین کنیم.

وی با بیان اینکه ما به تازگی و قبل از عید نوروز طرح خود را با دریافت تسهیلات از صندوق نواوری و شکوفایی به اتمام رسانده‌ایم، خاطرنشان کرد: صادرات فعلا در دستور کار ما نیست، اما اگر  نیاز داخلی را تامین می‌کنیم می‌توانیم برای صادرات از کشورهایی مانند عراق و آذربایجان شروع کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا