انجام ۵۴۵ طرح پژوهشی و فناورانه در جهاددانشگاهی

دکتر حمیدرضا طیبی، انجام فعالیت‌های شاخص فرهنگی، علمی و فناورانه و توسعه آموزش‌های مهارتی به منظور رفع نیاز فناورانه، افزایش میل به خود اتکایی و ایجاد غرور ملی را از مهمترین اهداف این نهاد دانست و گفت: تا به امروز اساس کار این بوده که خودمان نیازهایمان را تشخیص می دادیم و به دنبال آن برای آن نیاز برنامه ریزی می کردیم.

طیبی عنوان کرد: چراکه، تجربه به ما نشان داده بود که اثبات قابلیت‌ها به مسوولان برای انجام کارهای بزرگ بین سه تا ۱۰ سال طول می‌کشد، این در حالیست که باید مدل واگذاری ماموریت همراه با تامین مالی در دستور کار قرار گیرد.

وی در ادامه صحبت هایش به تشریح فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در حوزه پژوهش و فناوری در یک سال گذشته پرداخت و اظهار کرد: در آذر ماه سال گذشته  ۱۰ طرح فناورانه با حضور معاون اول رئیس جمهور و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور رونمایی شد که این طرح‌ها با موفقیت به پایان رسیده است.

رئیس جهاد دانشگاهی در ادامه با بیان اینکه یکی از طرح‌های این نهاد در سال گذشته، بازیابی فلزات گرانبها از وسایل الکترونیکی مستعمل بوده افزود: با پیشرفت تکنولوژی و توسعه استفاده از قطعات الکترونیکی که فلزات گرانبهایی همچون طلا، نیکل و روی در آنها به کار رفته استخراج این فلزات ضروری است. ضمن اینکه اکنون زباله‌های الکترونیکی را به قیمت ارزان به خارج از کشور می‌فروشیم، اما در حال حاضر می‌توانیم در داخل کشور فلزات گرانبها را استخراج کنیم.

طیبی با اشاره به طراحی و ساخت ابزارهای نمونه گیری از بافت‌ها و نشان گذاری در بافت‌های سرطانی که مصرف زیادی در پزشکی دارد عنوان کرد: این طرح در حال حاضر مورد تایید قرار گرفته ضمن اینکه، داروی گیاهی درمان سوءهاضمه را نیز تولید کردیم که این دارو نیز مجوز تولید گرفته و از هردوی آنها در مراسم سالگرد جهاد دانشگاهی رونمایی خواهد شد.

تجربه به ما نشان داده بود که اثبات قابلیت‌ها به مسوولان برای انجام کارهای بزرگ بین سه تا ۱۰ سال طول می‌کشد، این در حالیست که باید مدل واگذاری ماموریت همراه با تامین مالی در دستور کار قرار گیرد.

وی در ادامه به دو پروژه جهاد دانشگاهی در حوزه علوم اجتماعی و علوم انسانی اشاره و تصریح کرد: پیمایش ملی خانواده که با موفقیت به انجام رسیده سنجش و اطلاع دقیق از خانواده‌های ایرانی را هدف قرار داده و آماری همچون ازدواج، طلاق، فرزند آوری، ساختار قدرت در خانواده، اختلاف بین زوجین و شیوه‌های حل اختلاف را ارائه خواهد داد که یک بنیاد معتبر ملی برای رصد تغییرات و برنامه ریزی برای اصلاح بنیان خانواده به حساب می‌آید.

وی افزود: طرح دیگر پیمایش ملی گردشگری در ایران است که شناخت نگرش و رفتار گردشگران را هدف قرار داده و در تنظیم سند توسعه گردشگری، فراهم سازی اطلاعات پایه برای توسعه ملی و منطقه‌ای گردشگری و ایجاد زیر ساخت‌های لازم در این حوزه را مد نظر دارد.

طیبی همچنین به یک طرح دیگر در حوزه صنعت نفت اشاره کرد و گفت: طی روزهای آینده دکل دوم جهاد دانشگاهی با حضور وزیر نفت رونمایی می‌شود این در حالی است که تحویل این دکل به دلیل برخی مشکلات به طول انجامیده است.

رئیس جهاد دانشگاهی همچنین، از افتتاح مرکز تحقیقات بین رشته‌ای دیابت، چاقی و متابولیسم متعلق به پژوهشگاه رویان در تهران و همچنین افتتاح پایگاه تحقیقاتی و پیشگیری و درمان بیماران سرطانی با استفاده از تکنیک‌های جدید بیومارکرها و سلول‌های کشنده ذاتی در مازندران خبر داد.

وی در ادامه به ارائه آمار طرح‌های پژوهشی در حال اجرا پرداخت و تصریح کرد: طی یک سال گذشته حدود ۵۴۵ طرح پژوهشی و فناورانه منعقد شده که تامین مالی ۲۵۰ طرح بر عهده واحدهای داخلی جهاد و ۴۰ طرح در دفتر مرکزی جهاد بوده این در حالی است که ۲۵۵ طرح نیز به صورت کارفرمایی عقد قرارداد و تامین مالی شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی اضافه  کرد: همچنین ۱۱۰۸ پروژه فناورانه جهاد دانشگاهی در  حال اجرا است  که از این تعداد ۴۳۲ طرح به صورت داخلی و ۵۰۸ طرح به صورت کارفرمایی تامین مالی شده و ارزش ریالی طرح‌های کارفرمایی ۱۱۰۰ میلیارد تومان است.

وی افزود: البته این ارزش متناسب با توانمندی‌های جهاد دانشگاهی نیست و این تامین مالی باید به چند ده برابر برسد.

طیبی اظهار کرد: نرخ رشد امتیازهای پژوهشی جهاد دانشگاهی با تلاش مجلس و دولت ۴۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و ۱۳.۲ میلیارد تومان در سال ۹۷ به ۲۵.۲ میلیارد تومان در سال ۹۸ رسیده است.

وی از آمار ارائه ۶۳ مقاله خارجی طی سال گذشته از رشد ۱۲ درصدی در این حوزه خبر داد و اظهار کرد: ۷۵۱ مقاله داخلی نگارش شده و آمار مقالات داخی را ۲۶ درصد افزایش داده است این در حالی است که ارائه مقاله در کنفرانس‌های خارجی با کاهش ۱۱ درصدی نسبت به سال گذشته همراه بوده و تعداد این مقالات ۴۵۲ بوده است. از این میان حدود ۱۳ الی ۱۴ مقاله بسیار خوب با ضریب تاثیر ۱۵ تا ۱۳.۷۵ درصد تولید شده که عمدتا در حوزه پزشکی بوده است.

طیبی با اشاره به این که حاصل فعالیت‌های شاخص پژوهشی جهاد دانشگاهی پیگیری و واگذاری ماموریت‌های مهم فناورانه به جهاد بوده است گفت: تلاش کردیم نظام به ما ماموریت بدهد و در سال ۹۲ ماموریت اجرایی شدن نقشه جامع علمی کشور را در شورای عالی انقلاب فرهنگی طرح کردیم که در این زمینه ۷ ماموریت در سال ۹۴ به ما ابلاغ و در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد.

رئیس جهاد دانشگاهی افزود: آبان ماه سال گذشته دستاوردهای فناورانه ما مورد تایید و تشویق مقام معظم رهبری قرار گرفت که حاصل رونمایی از ۱۰ طرح فناورانه با حضور دکتر جهانگیری توفیق دیدار با وزرا برای واگذاری ماموریت‌ها به جهاد دانشگاهی را فراهم کرد.

وی افزود: در همین زمینه با نهادهای بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام قرارداد خوبی برای اصلاح نژاد دام‌های سبک و سنگین منعقد کردیم که از سوی پژوهشگاه رویان  و ابن سینا انجام شده و مورد استقبال بخش خصوصی نیز قرار گرفته است.

باید اعتماد به توان داخل و جهاد دانشگاهی برای انجام کارهای بزرگ فناورانه در زمان مناسب افزایش پیدا کند. در کارهای بزرگ کل زنجیره فناوری به مجموعه‌های توانمند واگذار شود و نیز برخورد با فساد جدی تر صورت گیرد چرا که هزینه فساد در کشور پایین است.

طیبی همچنین به افتتاح کارخانه بزرگ نمک زدایی نفت با ظرفیت ۵۰ هزار بشکه اشاره کرد و گفت: این طرح را با پایلوت ۲۵ بشکه اجرا کردیم و هم زمان با تحویل دکل دوم جهاد دانشگاهی افتتاح خواهد شد.

رئیس جهاد دانشگاهی به فناوری طراحی و ساخت پمپ‌های درون چاهی نفت اشاره کرد و گفت: این پمپ‌ها در عمق چند هزار متری زمین قرار داده شده که در این حوزه تجربه کار در موتورهای الکتریکی را داشتیم و توانسیتم این فناوری های‌تک را اجرایی کنیم.

رئیس جهاددانشگاهی در ادامه صحبت هایش در رابطه با چالش های حوزه فعالیت جهاد، تاکید کرد: باید اعتماد به توان داخل و جهاد دانشگاهی برای انجام کارهای بزرگ فناورانه در زمان مناسب افزایش پیدا کند. در کارهای بزرگ کل زنجیره فناوری به مجموعه‌های توانمند واگذار شود و نیز برخورد با فساد جدی تر صورت گیرد چرا که هزینه فساد در کشور پایین است.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا