تنظیم لایحه‌ای برای برخورد با سرقت علمی

 فرهادي امروز در حاشيه بازديد از روند برگزاري کنکور سراسري در دانشگاه فردوسي مشهد در جمع خبرنگاران تصريح کرد: اين لايحه‌ پس از تنظيم، به دولت ارائه شده است تا در کميسيون علمی دولت بررسی و در آينده نزديک در صحن هيات دولت مطرح و پس از تصويب به مجلس، تقديم شود.
 
او درباره تقلب در پايان‌نامه نيز گفت : تقلب در پايان‌نامه‌ها اگر در درون دانشگاه روي دهد طبق قوانين و مقررات با فرد خاطي برخورد مي‌شود اما اگر بيرون از دانشگاه‌ها شاهد سرقت علمی در بحث پايان‌نامه و تحقيقات باشيم، قانوني براي برخورد وجود ندارد.
 
وزير علوم تصريح کرد: امروز در هر واحد صنفي فعال در زمينه کپي، ممکن است در کنار فعاليت هاي عادي کار خلاف هم رخ دهد که سرقت علمي پايان‌نامه‌هاي دانشجويي از جمله اين تخلفات است و تنها راه جلوگيري از اين نوع سرقت علمي، ثبت پايان‌نامه‌ها است.
 
او با بيان اينکه رؤساي دانشگاه‌ها طبق مصوبه شوراي عالي انتخاب شده‌اند، درباره انتخاب آنان  نيز گفت : با تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي براي تسريع در روند انتخاب رؤساي دانشگاه‌ها، کميته‌اي متشکل از اعضاي اين شورا تشکيل مي شود  و اگر فرد معرفي شده از وزارت علوم براي تصدي رياست دانشگاه مورد اجماع اين کميته قرار بگيرد، ابلاغ  و حکم او وزير علوم صادر مي‌کند.
 
فرهادي افزود:  درصورتيکه اجماع صورت نگيرد فرد معرفي شده براي رياست دانشگاه در سطح مجمع معرفي مي‌شود.
 
وزير علوم همچنين اعلام کرد: مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي براي تشکيل کميته انتخاب رؤساي دانشگاه‌ها به صورت کامل اجرا شده  است و اين کميته چهار عضو دارد.
وزير علوم ، تحقيقات و فناوري گفت : وزارت علوم اقدامات مناسبي را در توسعه سياست‌هاي علم و فناوري ابلاغي در دستور کار داشته است.
 
 محمد فرهادي امروز در نخستين گردهمايي علمي خيرين آموزش عالي کشور در هتل پرديسان مشهد  با اشاره به سياست‌هاي کلي علم و فناوري که از جانب مقام معظم رهبري ابلاغ شد، افزود: اين اقدامات در دستور کار وزير علوم پيشين و فعلي بوده است.
 
او با اشاره به اينکه فعاليت خيرين در عرصه توسعه علمي و تربيت نيروهاي ساعي کشور، اقدامي بزرگ است که سبب جاودانه شدن اين افراد مي‌شود، افزود: در بيش از 50 دانشگاه بنياد خيرين فعال است و  قرار است بنياد خيرين در پارک‌هاي علم و فناوري هم تاسيس شود.
 
وزير علوم، تحقيقات و فناوري با ابراز تاسف از اينکه امکانات متناسب با توسعه آموزش عالي، رشد نکرده است، گفت : سرانه دانشجويان از آن چيزي که هست، کمتر است و در اين زمينه ضعف‌هاي بسياري وجود دارد که بايد برطرف شود و اينجا نقش خيرين بسيار تاثير گذار است.
 
فرهادي از نامگذاري خيرين آموزش عالي در تقويم دانشگاهي در روز ولادت امام حسن(ع) خبر داد و گفت : براي توسعه فعاليت‌هاي عمراني خيرين، رديف بودجه مستقلي در نظر گرفته شده است  و براي تکميل طرحهاي عمراني تسهيلات بانکي به خيرين اعطا مي‌شود.
 
وزير علوم گفت :  هم اکنون 34 پروژه با متراژ 100 هزار متر مربع و  11 پروژه خوابگاهي با 34 هزار مترمربع با مشارکت خيرين در دانشگاه‌ها در حال ساخت است.
 
فرهادي با بيان اينکه  پارک‌هاي علم و فناوري مکاني براي افزايش آگاهي دانشگاهيان و کريدورهاي علم و فناوري و شرکت‌هاي صنعتي است، افزود: در پنج استان کشور اين کريدورها فعاليت خود را آغاز کرده‌اند که بهترين اين کريدورها در استان اصفهان است.
 
وی  همچنين اعلام کرد: سه پارک علم و فناوري پارسال تاسيس شد و امسال نيز تاسيس چهار پارک علم و فناوري ديگر در دستور کار است.
 
وزير علوم همچنين با اشاره به گستردگي حوزه آموزش عالي، گفت: 2800 موسسه آموزش عالي به صورت دولتي، غيردولتي، آزاد و غيرانتفاعي هم اکنون در کشور فعال است که از اين تعداد  280 دانشگاه،36 پارک علم و فناوري و بقيه پژوهشگاه است .
 
وزير علوم تحقيقات و فناوري همچنین امروز از روند برگزاري کنکور سراسري سال 1394 درحوزه امتحاني دانشگاه فردوسي مشهد بازديد کرد .
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران، فرهادي صبح امروز با حضور در دانشگاه فردوسي مشهد از روند برگزاري  آزمون سراسري در دو حوزه امتحاني دانشکده مهندسي ويژه داوطلبان برادر و دانشکده شهرسازي و معماري ويژه داوطلبان خواهر ، بازديد کرد.
 
وی در اين بازديد به خبرنگاران گفت: براي همه داوطلبان آزمون سراسري صندلي در دانشگاهها وجود دارد لذا صددرصد ثبت نام شدگان در صورت انتخاب رشته مناسب، مي توانند جذب دانشگاهها شوند.
 
وی تعداد شرکت کنندگان در کنکور سراسري دانشگاهها و مراکز آموزش عالي در سال 94 را 150 هزار نفر کمتر از پارسال ذکر کرد و گفت: امسال 877 هزار و 835 نفر در آزمون سراسري ثبت نام کردند که بيش از 58 درصد آنان را بانوان و حدود 42 درصد را آقايان تشکيل مي دهند.
وزير علوم  مسن ترين داوطلب در کنکور سراسري امسال را متولد سال 1304 و جوان ترين داوطلب را متولد 1379 معرفي کرد.
 
به گفته وي امسال گروه آزمايشي علوم تجربي بيشترين و گروه هنر کمترين شرکت کننده را داشته است.
 
همايش تجليل از خيرين آموزش عالي کشور در محل هتل پرديسان هم از برنامه هاي  سفر يک روزه   وزير علوم به مشهد است .
 
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا