اعلام وجود آثار حيات در كره مريخ

  • اعلام وجود آثار حيات در كره مريخ 

انسان سالیان دراز درباره امکان حیات در کره  مریخ (Mars) اندیشیده است. اینک پس از قدم گذاشتن بر کره ماه و کاوشگری آن، کانون تحقیقات خود را بر کره مریخ استوار ساخته است. در واقع باید گفت که از چند قرن پیش دانشمندان قدیم مطالعات زیادی درباره ی مریخ انجام داده اند، اما در بیست و چند سال گذشته رقابت میان چند کشور پشرفته جهان برای رسیدن به بالاترین حد ممکن و دورترین کره  منظومه شمسی در گرفته است.

که با فرو پاشی شوروی که یکی از ابر قدرتها در زمینه فضا شده بود این رقابت کم رنگتر شد. سالها قبل از دوران کنونی ما، ستاره شناسان از تلسکوپ های خود جهت دنبال کردن فعالیتهای سیارات منظومه ی شمسی و ستارگان استفاده می کردند.

در سال 1877 یک ستاره شناس ایتالیایی به نام گیووانی شیاپارلی، وجود رودخانه ها، دره ها و کانالهای بسیاری را در سطح کره مریخ اعلام نمود که غوغایی را در سراسر دنیا برپا کرد. او حتی مسیرهای آبی مریخ را نام گذاری کرد. بعدها، با بهتر شدن تلسکوپ تعداد بیشتری بیشتری از راه های آبی مشخص گردید و شیاپارلی رسماً حضور حیات و تمدن پیشرفته را در مریخ اعلام نمود.

  • برگزاري اولين دوره كنكور سراسري در كشور توسط وزارت علوم

تا قبل از سال 1348، دانش آموزاني كه دوره شش ساله تحصيلات متوسطه را پشت سر مي‏گذاشتند پس از موفقيت در آزمون ورود به دانشگاه‏ها، مي‏توانستند به تحصيل در دانشگاه اشتغال ورزند. با افزايش تعداد متقاضيان ورود به دوره‏هاي آموزش عالي، وزارت علوم تصميم گرفت طي آزموني كه به كنكور موسوم شد، داوطلباني را كه در اين آزمون موفقيت لازم را به دست آورند، براي ورود به دانشگاه، پذيرش نمايد. از اين رو اولين كنكور سراسري ورود به دانشگاه‏ها در پانزدهم مرداد 1348 با شركت حدود پنجاه هزار داوطلب انجام گرفت. 

 
  • تولد كارل ويلهِلم شل

كارل ويلهلم شل، شيمي دان سوئدي در ششم اوت 1742 م در منطقه استرال سوئد متولد گرديد و پس از پايان تحصيلات به تحقيق در علم شيمي پرداخت. كشف گليسيرين، كلر و منگنز از نتايج تحقيقاتِ اين شيمي دان معروف است. بر همين اساس، وي به عنوان يكي از افتخارات علمي سوئد و از بزرگترين شيمي‏دان‏هاي قرن هجدهم در اين كشور محسوب مي‏گردد. ويلهلم شل سرانجام در هفتم سپتامبر 1786م در 44 سالگي درگذشت.

 
  • تولد الكساندر فلمينگ

سر الكساندر فلمينگ پزشك و كاشف معروف انگليسي در ۶ اوت ۱۸۸۱م در خانواده‏اي كشاورز در شهر لاچفيلد فارم در غرب اسكاتلند به‌دنيا آمد. او در جريان جنگ جهاني اول، در بهداري ارتش انگليس به خدمت مشغول بود. فلمينگ در آن مدت متوجه شد كه عده زيادي از سربازان درنتيجه عفونت زخم مي‏ميرند و اين امر باعث تأثر و وحشت در او شد.

فلمينگ مشاهده مي‏كرد كه حتي بهترين وسائلي كه علم جراحي در آن زمان فراهم آورده است، قادر نيست بيماران مبتلا به عفونت را از مرگ نجات دهد. درنهايت، ده سال پس از پايان جنگ، در چهارم سپتامبر ۱۹۲۸م، يك اتفاق تصادفي و يك مطالعه دقيق و موشكافانه باعث شد كه فلمينگ براي از بين بردن باكتري‏هاي توليدكننده عفونت زخم، موفق به كشف پني‏سيلين گردد كه براي بافت‏هاي انساني اثرات نامطلوبي در پي نداشت.

اين كشف در تاريخ طب بي‏نظير بود و نشان مي‏داد كه نتايج ناشي از آن، انقلابي در تاريخ پزشكي به‌وجود خواهد آورد. پني‏سيلين بدان‌صورت كه فلمينگ كشف كرد كاربردي نداشت؛ تا اين‏كه يازده سال بعد در سال ۱۹۳۹م با كمك دو دانشمند ميكروب‌شناس و زيست‌شناس به نام‏هاي هوارد فلوري و ارنست چين، اين آنتي‌بيوتيك به‌صورت داروي ضد عفونت عرضه شد.

در طي جنگ جهاني دوم، آنتي ‏بيوتيك ‏ها كاربرد وسيعي پيدا كردند و جان ميليون‏ها نفر را نجات دادند. فلمينگ، ۱۷ سال پس از كشف پني‏سيلين، در سال ۱۹۴۵م، به دريافت جايزه نوبل پزشكي نائل آمد و به لقب بهترين خدمت‏گزار كشور مفتخر گرديد. الكساندر فلمينگ سرانجام در يازدهم مارس ۱۹۵۵م در سن ۷۴ سالگي درگذشت.

  • درگذشت دانْيِل فارِنْهایت

دانيل فارنهايت – فيزيك‌دان آلماني مقيم هلند – در ۸ جولاي سال ۱۷۱۴ ميلادي، ميزان‌الحراره‌ي جيوه‌اي را ساخت و عرضه داشت كه به "فارنهايت" معروف شده است. در اين ميزان‌الحراره که در بسياري از کشورها از جمله ايالات متحده‌ي امريکا رايج است، درجه‌ ۴،۹۸ برابر ۳۷ درجه‌ سانتيگراد معادل حرارت طبيعي بدن انسان است.

وي نخست راهي براي پاک‌سازي جيوه ابداع کرد که به ديواره نچسبد. دماسنج جيوه‌اي توانايي اندازه‌گيري دماهاي پايين‌تر از نقطه‌ انجماد آب و بالاتر از نقطه‌ جوش آن را دارا بود. فارنهايت نتايج تحقيقات خود را در سال ۱۷۲۴م منتشر کرد و در همان سال به عضويت انجمن سلطنتي انگلستان برگزيده شد.

 
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا