اولین زنی که به ماه می رود چه کسی است؟

ناسا قصد دارد با انجام پروژه "آرتمیس"(Artemis)  نخستین زن را به ماه اعزام کند.

"جیم برایدنستاین"(Jim Bridenstine) مدیر ناسا اظهار کرد، من یک دختر بچه دارم. او ۱۱ ساله است و من می‌خواهم که خود را در موقعیتی ببیند که فضانوردان فعلی می‌بینند و فرصتی داشته باشد که به ماه سفر کند.

وی افزود، در دهه ۱۹۶۰ میلادی، خانم‌های جوان این فرصت را نداشتند که خود را در این نقش ببینند. اما امروز آنها این فرصت را دارند و من فکر می‌کنم که این وضعیت بسیار هیجان‌انگیز است.

ناسا امید دارد که فرود اولین زن روی ماه نیازمند نسل جدیدی باشد که رویای بزرگی در سر دارند و بسیار کار و تلاش می‌کنند تا این رویا را برای دختران جوان به نمایش بگذارند.

تا به امروز از میان ۵۶۶ نفری که به فضا سفر کرده‌اند، تنها ۶۴ نفر را زنان تشکیل داده‌اند.

هدف بلندپروازنه ناسا این است که ماموریت قمری خود را در سال ۲۰۲۴ میلادی انجام دهد. مردم هم گمانه‌زنی‌هایی راجع به این زنان منتخب انجام داده‌اند که چه کسی اولین بانوی فضانوردی خواهد بود که روی ماه قدم خواهد گذاشت.

از میان ۳۸ فضانورد فعال ناسا در یک بخش به‌خصوص، ۱۲ تن زن هستند. پنج نفر هم در کلاس هستند تا در سال جاری آموزش ببینند. پس جمعا ۱۷ زن پتانسیل قدم گذاشتن روی ماه را دارند.

برایدنستاین گفت: اولین زنی که روی ماه پیاده‌روی خواهد کرد، کسی خواهد بود که از اعضای یکی از واحدهای آموزشی ناسا است و در ایستگاه فضایی بین‌المللی کار کرده است.

گفتنی است از میان ۱۲ نفر فضانورد زن که اخیرا در این بخش فعال هستند، برخی از آن‌ها در ایستگاه فضایی کار نکرده‌اند.

"کریستینا کخ"(Christina Koch) تنها فضانورد زن آمریکایی است که هم اکنون در فضا به سر می‌برد و عضو واحدی از ناسا است که اولین فضانورد زن از میان آن‌ها انتخاب خواهد شد.

علاوه بر این، برنامه‌ریزی شده که وی تا فوریه ۲۰۲۰ میلادی در ایستگاه فضایی بین‌المللی باقی بماند. اگر این برنامه‌ریزی‌ها درست پیش رود، وی رکورد حضور یک زن فضانورد در فضا را خواهد شکست و ۲۸۸ روز را در آنجا سپری خواهد کرد.

" آن مک‌کلین"(Anne McClain۹ هم از دیگر کاندیدهاست که طی ۶ ماه حضور در فضا ۲ پیاده‌روی فضایی انجام داد.

" جسیکا میر "(Jessica Meir)  هم فضانورد زنی است که در آینده به ایستگاه فضایی بین‌المللی سفر خواهد کرد.

یکی دیگر از کاندیدهای  پروژه "آرتمیس"، "نیکول من "(Nicole Mann) مهندس پرواز ناسا است که اخیرا در برنامه تجاری سرنشین‌دار ناسا با "بوئینگ" همکاری می‌کند.

"سونیتا ویلیامز "(Sunita Williams) هم در حال گذراندن آزمایش‌های اولین ماموریت کامل ایستگاه فضایی است و در پروژه "استارلاینر"(Starliner) شرکت خواهد کرد. وی در پرونده کاری خود چهار پیاده‌روی فضایی را انجام داده است.

" سرنا ماریا آنیون"(Serena Auñón-Chancellor)  درسال ۲۰۰۶ میلادی همکاری خود را با ناسا آغاز کرد و توانست ۱۹۷ روز را در فضا سپری کند.

"تریسی کالدول دایسن"(Tracy Caldwell Dyson) شیمیدان و فضانورد زن آمریکایی است که در زمینه ورزشی هم پیشینه چشمگیری دارد.

تریسی کالدول دایسن در اوت ۲۰۰۷ به‌عنوان کارشناس مأموریت "اس‌تی‌اس-۱۱۸ " فضاپیمای "شاتل اندور" به فضا رفت و از ۴ آوریل تا ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۰ در بخشی از اردوهای ۲۳ و ۲۴ ایستگاه فضایی بین‌المللی بود. وی در دومین پرواز خود به ایستگاه فضایی ۱۷۶ روز را در فضا سپری کرد.

"کیت روبینز"( Kate Rubins) یک بار به ایستگاه فضایی پرواز کرده است. وی دو پیاده‌روی فضایی را در کارنامه خود داشته و ۱۱۵ روز را در فضا گذرانده است.

"شانون واکر"( Shannon Walker) هم فضانورد آمریکایی ناسا است که یک بار به فضا سفر کرده و در ماموریت شاتل، به عنوان مهندس پرواز انجام وظیفه کرد.

" استفانی ویلسون"( Stephanie Wilson) مهندسی است که در سه ماموریت شاتل شرکت کرد و ۴۲ روز در فضا ماند.

" مگان مک آرتور"(Megan McArthur) مهندس هوافضای ناسا است که در پروژه تلسکوپ فضایی هابل خدمت‌ کرد.

" جانت اپس"(Jeanette Epps) از فضانوردان جدیدی است که به تازگی در این بخش به خصوص ناسا فعالیت می‌کند و با "سازمان اطلاعات مرکزی"(CIA) همکاری کرد تا خدمه ایستگاه فضایی را پشتیبانی کند.