زمان آن رسیده که از داشته هایمان درست استفاده کنیم

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ضمن حضور در رویداد معرفی نیازهای فناورانه تعمیر و نگهداری هواپیما، با بیان اینکه از نظر من صنعت هواپیمایی کشور دین زیادی به نیروی هوایی دارد، گفت: اتفاقی که قبل از انقلاب افتاد که در تاریخ هوایی دنیا هم از آن به عنوان اتفاقی عجیب یاد می شود این بود که در اوخر دهه 40 و اوایل دهه 50 توانستیم به یکباره به مجهز ترین هواپیماهای روز دنیا مسلح شویم، به گونه ای که در آن زمان به روز ترین هواپیماها و خلبان ها را در اختیار داشتیم.

سورنا ستاری ادامه داد: اما آنچه که اتفاق افتاد، بعد از جنگ تحمیلی که دیگر آمریکایی ها نبودند فهمیدیم که هیچ چیز نداریم. در واقع، تجهیزاتی را خریداری می کردیم و فکر می کردیم که صاحب این تجهیزات هستیم. در حالیکه وقتی دانشی پشت تجهیزات نباشد به مثابه عدد صفری است که در هرچیزی ضرب شود، نتیجه اش همان صفر است.

وی اظهار کرد: وقتی دانش طراحی و تعمیرات و نگهداری یک هواپیما را نداشته باشیم و برای هرچیزی به بیگانه وابسته باشیم، عملا چیزی نداریم. درست مانند کشورهای عربی، در جنگ تجهیزاتی را استفاده می کنند که هزینه گزافی برای آنها به همراه دارد و اکنون زیر هزینه های جنگ مانده اند.

ستاری با اشاره به اینکه این موضوع زمانی اتفاق می افتد که وابستگی داشته باشیم و فناوری از دل کشور بیرون نیامده باشد، عنوان کرد: اوایل جنگ تحمیلی هنگامی که سرهنگ فکوری نامه ای می نویسد مبنی بر اینکه بیشتر از یک ماه دوام نمی آوریم، نهضتی در کشور و نیروی هوایی شروع می شود. به گونه ای که کشوری که در حوزه دانشگاهی اش هوافضا تدریس نمی شد و نه پتانسیل دانشی و نه فنی پیرامون آن در کشور وجود نداشت، توانست جنگ را با همه مسائلی که وجود داشت اداره کند.

وی تاکید کرد: اینکه امروزه شرایط بسیار تغییر کرده است به این دلیل است که در این راه خون داده ایم. اینگونه نبوده که به راحتی به این سطح از دانش برسیم و یا بیگانگان تکنولوژی را به ما بدهند. چراکه، اصلا خرید تکنولوژی بیشتر به شوخی شبیه است. با یک بررسی ساده در می یابیم قرارداهای هایتک که با کشورهای خارجی منعقد شده است هیچ کدام به نتیجه نرسیده اند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه تکنولوژی خریدنی نیست بلکه، یادگرفتنی است، اظهار کرد: برای یادگیری آن هم باید هزینه داد، اگر قرار بود با پول تکنولوژی خریداری شود الان کشورهای عربی که پول دارند مهد تکنولوژی بودند.

وی افزود: اگر امروز ما به این سطح از دانش رسیدیم بهایش را پرداخته ایم. در حوزه تعمیر هواپیماها و حتی یک گام جلوتر سیستم های هواپیمایی و موشکی و پهپادها که خودمان آنها را طراحی کرده ایم که بسیار قوی عمل می کنند. اینها همه نتیجه هزینه هایی است که در این راه پرداخت کرده ایم.

ستاری با اشاره به اینکه اکنون زمان آن رسیده که از داشته هایمان درست استفاده کنیم، تصریح کرد: گرچه اگر اینگونه نبود در این مدت با وجود تحریم ها نمی توانستیم سرپا بمانیم. اما، قطعا جای بیشتری برای نمود این دانش انباشته وجود دارد.

وی ادامه داد: شرکت هایی که تا کنون در حوزه ساخت قطعات و تعمیرات و نگهداری کار کرده اند اکنون باید یاد بگیرند به حوزه هواپیمای سیویل (غیرنظامی) ورود پیدا کنند. تمام تلاش ما در معاونت علمی و فناوری نیز این است که سرریزی که در حوزه نظامی ایجاد شده را بتوانیم به حوزه سیویل منتقل کنیم.

ستاری خاطرنشان کرد: یکی از دلایل مقاومت در این حوزه هم استانداردهاست که باید آن را برای این شرکت ها تبیین کنیم چون شرکت ها با حوزه سیویل و استاندارهای مربوط به آن آشنا نیستند و ما در معاونت علمی کاملا برای تحقق این موضوع آمادگی داریم.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا