شیوع بیماری فشار خون در مناطق فقیر‌نشین

در  یک تحقیق وسیع که در آن افراد در یک آزمایش بزرگ کلینیکی مدیریت فشارخون ثبت نام کرده بودند مشخص شد در صورتی که این افراد، ساکن مناطق کم درآمد بودند و در آنجا تحت درمان کلینیکی و اقدامات اولیه درمانی قرار گرفتند، احتمال کنترل فشار خون در آنها نصف دیگر افراد بود.

شرکت کنندگان از مناطق کم درآمد، 25 درصد احتمال بالاتر مرگ به هر دلیلی داشتند و احتمال بستری شدن و مرگ مربوط به بیماری قلبی در طی دوره تحقیق نسبت به کسانی که در مناطق با درآمد بالاتر تحت درمان بودند، در این افراد 25 درصد بیشتر بود.

علاوه بر این، شرکت کنندگان در مناطق کم درآمد 86  درصد احتمال پیشرفت بیماری کلیه داشتند و 30 درصد کمتر از دیگران احتمال مراجعه برای بازکردن رگ های قلب که معمولا بیماران دارای درد سینه و حمله قلبی آن را تجربه می کنند، داشتند.

این یافته ها مبتنی بر داده های بدست آمده از «آزمایش درمان فشارخون و کاهش لیپید برای جلوگیری از حمله قلبی» (ALLHAT) بود که در آن اثربخشی سه داروی کاهنده فشار خون مورد مقایسه قرار گرفت.

 در این مطالعه فشار خون 140/90 mm Hg به عنوان آستانه فشار خون بالا در نظر گرفته شد در حالی که انجمن قلب آمریکا فشار خون بالاتر از80/130  را بالا در نظر می‌گیرد.

محققان معتقدند که زندگی در مناطق کم درآمد با میزان بالاتر فشار خون، نارسایی قلبی و سکته در ارتباط است.

این تحقیق تازه نشان داد در یک آزمایش بالینی تصادفی که در آن بیماران تحت درمان یکسانی قرار گرفتند، پیامدهای بیماری های قلبی عروقی بسته به عوامل اجتماعی – اقتصادی با هم متفاوت است.

«اریکا اسپاتس» نویسنده ارشد این مقاله می‌گوید: با آنکه درمان های رایج در کنترل فشار خون بالا نقش اصلی را دارند اما عوامل دیگری هم در کنترل این بیماری و عوارض ناشی از آن که برای ما اهمیت دارد (یعنی بیماری قلبی، سکته، بستری شدن و طول عمر) دخیل هستند که باید به آنها هم توجه شود.

افراد شرکت کننده در مناطق کم درآمد به احتمال بیشتر مونث و از تحصیلات کمتری برخوردار بودند. این افراد همچنین به طرز شگفت آوری عوامل زمینه‌ای خطرآفرین (ریسک فاکتور) قلبی عروقی کمتری مانند سابقه حمله قلبی یا سکته، دیابت نوع 2 و استعمال سیگار داشتند.

همچنین شرکت کنندگان از مناطق کم درآمد، نسبت به مناطق با درآمد بالاتر، کمتر به دکتر مراجعه می کردند و این امر به خاطر دسترسی کمتر به وسایل حمل و نقل، حمایت اجتماعی و رفتارهای سالم بود که ممکن است به طور غیرمستقیم بر برخی نتایج تاثیر گذار بوده است.

این یافته ها نشان می دهد که در طراحی آزمایش های بالینی باید زمینه اجتماعی اقتصادی منطقه و محیط اطراف بیماران مد نظر قرار گیرد.

این تحقیق در مجلهJournal of the American Heart Association   JAHA:به چاپ رسیده است.

مترجم: محسن حدادی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا