انسان غول‌پیکر باستانی دروغ است

مردم در فرهنگ‌های عامیانه خود همواره موضوعات مختلف درست و نادرستی را باور داشته و در این میان شبه‌علم و مسائل خرافی در لباس علم، مقوله‌ای مهم هستند.

دنیای مجازی و شبکه‌های مجازی در کنار مزایا و نقاط قوت متعددی که دارند، زمینه‌ساز بروز و شکل‌گیری شایعات فراوانی هستند. یکی از جنجالی‌ترین این شایعات، تصاویر مربوط به انسان‌های کوتوله یا غول‌پیکر باستانی است.

دریکی از نمونه‌های اخیر آن شاهد انتشار تصاویری در شبکه‌های اجتماعی هستیم که نشان‌دهنده کشف اسکلت انسان‌های غول‌پیکر در استرالیا است.

داستان از کجا شروع شد؟

 در پی انتشار گزارشی در وب‌سایت گزارش روزانه اخبار جهان یا World News Daily Report در تابستان سال 2015 میلادی بود که در آن ادعا می‌شد بقایای اسکلت انسانی 5 متری در استرالیا کشف‌شده است، موجی از شایعات در جهان مجازی به راه افتاد.

این ادعا از یک وب‌سایت سرگرمی مشهور سرچشمه گرفته است و در زیر این خبر با ابعاد کوچک و ریزی نوشته‌شده بود که تمام محتوای آن کاملاً تخیلی و طنزآمیز است. متأسفانه این شوخی نه‌چندان جالب سبب شد تا متن و عکس‌های نمایش داده‌شده در این وب‌سایت توسط اشخاص ثالث همچنان تا امروز پخش می‌شوند.

بر اساس این گزارش، اسکلت باستانی فوق‌الذکر با طول 5 متر و 30 سانتیمتر، در ویرانه‌های تنها محوطه عصر مگالیتیک در کشور استرالیا کشف‌شده بود. در این میان ادعا شد یکی از اساتید دانشگاه آدلاید به نام پرفسورهانس زیمر (Hans Zimmer) این موضوع را تائید کرده است.

بر اساس مطالب منتشرشده در سایت‌ها و شبکه‌های مختلف اجتماعی، وی در این رابطه گفت: «کشفیات سایت باستانی اولرو Uluru بسیار شگفت‌انگیز بوده و موجب تحیر ما شده است. به‌طور منطقی و ازنظر تئوری، وجود انسان 5 متری؛ امکان‌پذیر نیست؛ اما چطور این موضوع رخ‌داده است؟ این کشف موجب بروز سؤالات فراوانی شده است.»

باید توجه داشت که این ادعا از یک وب‌سایت سرگرمی مشهور سرچشمه گرفته است و در زیر این خبر با ابعاد کوچک و ریزی نوشته‌شده بود که تمام محتوای آن کاملاً تخیلی و طنزآمیز است. متأسفانه این شوخی نه‌چندان جالب سبب شد تا متن و عکس‌های نمایش داده‌شده در این وب‌سایت توسط اشخاص ثالث همچنان تا امروز پخش می‌شوند.

به‌عنوان‌مثال این تصاویر در سال 2017 میلادی محتوای وب‌سایت گزارش روزانه اخبار جهان توسط صفحه UFOmania شبکه یوتیوب بارگذاری مجدد شد. یک سال بعد، وب‌سایت ScienceVibe این محتوا را به‌گونه‌ای منتقل کرد که گویی خبری واقعی است. در ژوئن سال 2019 میلادی این محتوا پس‌ازاینکه توسط صفحه Historistic شبکه فیس‌بوک به اشتراک گذاشته‌شده بود، دوباره در سطح وسیعی در سراسر جهان منتشر شد.

تصاویر فوق درواقع اسکلتی به طول 5 متر را که متعلق به انسان باشد، نشان نمی‌دهند. این عکس‌ها در نوامبر سال 2012 میلادی در فرانسه (نه استرالیا) گرفته‌شده است که یک باستان‌شناس را نشان می‌دهد که بقایای یک ماموت پشمالو را که در یک سایت معدن نزدیک پاریس پیداشده بود، کاوش می‌کند.

در این تصویر که با عنوان انسان 5 متری در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود، یک باستان‌شناس فرانسوی از انستیتوی ملی تحقیقات باستان‌شناسی فرانسه (INRAP) در حال حفاری و کشف بقایای اسکلت ماموت پشمالوی حفظ‌شده، ملقب به Helmut است که تخمین زده می‌شود که بین 125 تا 200 هزار سال قدمت داشته باشد.

این تنها یک نمونه از داستان‌های مرتبط با شایعات مربوط به انسان‌های غول‌پیکر است و باید گفت ازنظر علمی تقریباً تمام شاخه‌های اصلی نژاد انسان در مسیر تکاملی کشف‌شده و خبری از انسان‌های غول‌پیکر در طول تاریخ نبوده است.

البته در این میان شایعاتی هم درباره کشف انسان‌های کوتوله وجود دارد که علم در این رابطه می‌گوید تنها یک‌گونه انسانی موسوم به انسان هومو فلورسینسیس در حدود 18 هزار سال پیش در بخش‌هایی از کشور اندونزی زندگی می‌کرده‌اند و قد آن‌ها حداکثر سه فوت (برابر با نودویک سانتیمتر) بود. این موضوع سبب شده است تا ازاین‌گونه انسانی منقرض‌شده با عنوان‌هابیت ها یا انسان‌های کوتوله یاد شود.

پژوهشگران با تجزیه‌وتحلیل یافته‌های خود به این نتیجه رسیده‌اند که انسان‌های موسوم به هابیت، گونه‌ای از انسان‌ها هستند که از شاخه انسان‌های مدرن منشعب شده و احتمالاً از نوادگان انسان‌های راست‌قامت یا هومو ارکتوس ها هستند. این انسان‌ها برای مدت‌زمانی طولانی در جزایر اندونزی که دارای منابعی محدود بود، زندگی کرده‌اند.

 

گزارش و ترجمه: دکتر احسان محمدحسینی – باستان‌شناس

منبع: snopes.com

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا