آیا ساخت اندام‌های انسانی قابل پیوند موفقیت آمیز بود؟

گروهی از دانشمندان به رهبری " خوآن کارلوس ایزپیسوآ"(Juan Carlos Izpisúa) دانشمند اسپانیایی در مطالعه اخیر خود موفق به ایجاد نخستین جنین هیبرید انسان و میمون شده‌اند که این امر می‌تواند انقلابی در پیوند عضو ایجاد کند.

پژوهشگران پیشتر آزمایشاتی بر روی موش‌ها و خوک‌ها انجام داده‌اند و می‌گویند آزمایش‌های آنها با هدف درمان بیماری‌ها و یافتن راه‌های جدید برای رفع تقاضا برای پیوند اعضا انجام شده است.

روزنامه اسپانیایی "ال پایس"(El País) در این باره نوشت: طی این مطالعه خوآن کارلوس ایزپیسوآ با همکاری پژوهشگران "موسسه سالک" آمریکا و "دانشگاه کاتولیک مورسیا"(UCAM) در اسپانیا، چند جنین میمون را از لحاظ ژنتیکی اصلاح کردند تا ژن‌هایی را که در آنها منجر به تشکیل اندام‌ها می‌شوند، غیرفعال کنند.

علاوه بر موارد گفته شده پژوهشگران همچنین سلول‌های بنیادی انسان را که قادر به ایجاد هر نوع بافت انسانی است را به میمون‌ها تزریق کردند. دانشمندان در اصل یک میمون با سلول‌های انسانی ایجاد کردند. آنها رشد جنین را در روز چهاردهم و پیش از آنکه سیستم عصبی مرکزی آن شکل گیرد، متوقف کردند.

علت اینکه پژوهشگران این آزمایش را در چین انجام دادند این بود که مشکل قانونی برای آنها ایجاد نشود. خوآن کارلوس ایزپیسوآ و تیم او قبلاً روی جنین‌های هیبریدی خوک-انسان و جنین‌های هیبریدی موش- موش صحرایی آزمایشاتی را انجام داده بودند.

دکتر "آنجل رایا"(Ángel Raya) مدیر مرکز پزشکی احیا کننده بارسلونا، به ال پایس گفت که آزمایش‌های مربوط به "شیمر" دارای مشکلات از قبیل نقض اصول اخلاقی است. اگر سلول‌های بنیادی فرار کرده و سلول‌های عصبی انسانی را در مغز حیوان تشکیل دهند چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر این سلول‌های بنیادی به سلول‌های اسپرم تبدیل شوند چه اتفاقی می‌افتد؟

آمیژه، شیمر یا کایمِرا(Chimera) اصطلاحات معمول برای موجودات مخلوط است. در علم کیمیاگری باستان و امروزه در ژنتیک، مخلوطی از حیوان و انسان را شیمر می‌نامند.

"استرلا نونز"(Estrella Núñez) ، یکی از پژوهشگران این مطالعه گفت: این یافته‌ها بسیار امیدوار کننده است. ما این کارها را در جهت کمک به بشریت انجام داده‌ایم. ما می‌خواهیم به افراد بیمار کمک کنیم. هدف نهایی ما ایجاد یک اندام انسانی قابل پیوند است.