مسوولان ذیربط کاری کنند!

بعد از برگزاری نمایشگاه کتاب در سال ۹۷ صحبت‌هایی مبنی بر گران شدن و کمبود کاغذ شنیده شد. این گرانی و کمبودها تا جایی پیش رفته که دیگر حتی روزنامه‌های پرتیراژ و مطرح کشور هم نمی‌توانند اقلام مصرفی خود را تهیه کنند. از سوی دیگر، مسوولان و فعالان عرصه مطبوعات نیز اقدام مؤثری انجام نداده و این وضعیت نارضایتی اصحاب رسانه را به همراه داشته است.

این موضوع تا آنجا ادامه پیدا کرد که اخیرا بسیاری از رسانه های چاپی را با بحرانی نفس گیر مواجه کرده و بسیاری از مطبوعات کثیرالانتشار مجبور به کاهش صفحات و شمارگان و حتی تعطیلی شده اند.

از این رو، از معاونت مطبوعاتی فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار می رود تا به‌منظور جلوگیری از ورشکستگی و تعطیلی مطبوعات، دست به اقدامات ویژه‌ای بزنند.

بلاتکلیفی نوع ارز تخصیصی، باعث توقف واردات کاغذ و به‌دنبال آن اتمام ذخایر کاغذ مطبوعات کشور و کمبود این کالا در بازار شده و مطبوعات کشور را دچار بحران کرده است از سوی دیگر، کاغذی هم که بنا به گفته برخی از مسوولان امر در بازار موجود است، کاغذ ارزان نیست.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد به تازگی در پاسخ به انتقادات نسبت به عملکرد حوزه تحت تصدی خود پیرامون این بحران، گفت: ظرفیت تولید کاغذ مورد نیاز برای رسانه‌های چاپی در داخل کشور وجود ندارد یا بسیار محدود است، طبیعتا با ایجاد اختلال در وضعیت بازار ارز، بروز محدودیت اختصاص و کمبود ارز و همچنین اختلاف قیمت ارز، واردات کاغذ نیز مانند سایرکالاها دچاراختلال در نظام عرضه و تقاضا شده است.

بنا به گفته محمد خدادی، وزارت ارشاد نیز تا کنون بیکار نمانده و برای رفع مشکلات کاغذ مطبوعات کشور، جلسات و مذاکرات متعددی صورت گرفته است، اما خروجی این نشست ها و جلسات در نهایت، تخصیص ارز نیمایی به به واردات کاغذ بود.

این در حالیست که لازمه مدیریت بحران و رسیدن به یک نتیجه مطلوب، برخورداری از اختیارات و امکانات ویژه‌ است که باید از سوی مسوولان و دولت در اختیار دست اندرکاران حوزه رسانه و مطبوعات قرار گیرد تا با یک اجماع مناسب به سراغ درک واقعیت‌ها و شرایط موجود و یافتن راه‌حل‌های فوری برای برون‌رفت از این بحران بین تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران برویم.

به نظر می رسد یکی از راه حال هایی که مورد غفلت واقع شده اما باید مورد توجه قرار گیرد تا در درازمدت به نتایج مطلوب برسیم، این است که با توجه به اینکه در کشورمان کارخانه‌‌های متعددی وجود دارد که اگر شرایط مساعد برای فعالیت آنها فراهم شود، قطعا کمک بزرگی به حل این بحران خواهد کرد، می توان با عنایت به تولید ملی و در نظر گرفتن بسته های حمایتی برای این کارخانه ها مشکلات بیشماری را مرتفع کرد.

در هرحال، بلاتکلیفی نوع ارز تخصیصی، باعث توقف واردات کاغذ و به‌دنبال آن اتمام ذخایر کاغذ مطبوعات کشور و کمبود این کالا در بازار شده و مطبوعات کشور را دچار بحران کرده است از سوی دیگر، کاغذی هم که بنا به گفته برخی از مسوولان امر در بازار موجود است، کاغذ ارزان نیست.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا