ارتقای کیفیت کاشی و سرامیک ایرانی با محصول نانویی

یکی از شرکت‌های فناوری در حوزه نانو، "نانو سیلیس" تولیدی خود را با همکاری شرکت‌های تولیدکننده در صنعت کاشی و سرامیک وارد کرده استکه استفاده از این محصول موجب براق شدن، ضد لک شدن و آنتی‌باکتریال شدن کاشی و سرامیک می‌شود و از آنجایی که ایران در جایگاه چهارم تولیدکننده کاشی و سرامیک جهان قرار گرفته است، این محصول می‌تواند مزیت رقابتی این محصول را افزایش دهد.

ژل نانوسیلیس کلوئیدی، با اندازه ذرات ۲۰ تا ۳۰ نانو متر  از دستاوردهای دانش بنیان این شرکت است که در صنایع ساختمان، فیبر و پوشاک قابل استفاده است. این ژل عامل چسباننده برای موارد ضد آتش با قدرت پیوند بالا و کارایی مقاومت گرمایی بالا است و قابل استفاده در پوشش‌های صنعتی به‌ویژه کارخانجات رنگ‌سازی که تمایل به ساخت پوشش‌های ضد آلودگی – ضد گرد و غبار و کهنگی و ضد آتش دارند، است.

این ژل همچنین در ریخته‌گری دقیق برای ساخت پوشش‌های نازک جهت افزایش قدرت پوشش، بهبود سطوح صاف قطعه ریخته‌گری با کیفیتی بهتر از آب شیشه کاربرد دارد و به دلیل داشتن مساحت سطح ویژه بالا می‌تواند برای ساختن کاتالیت و حامل کاتالیت به کار رود. در صنعت کاغذسازی به عنوان عامل ضد چسبندگی سلونان، عامل پیش درمان کاغذ عکاسی، عامل ضد آب کردن کیسه‌های سیمانی، تولید لاستیک کف کفش و شلنگ و تولید خوراک دام از دیگر کاربردهای این محصول به شمار می‌رود.

روش اختراعی تولید نانو سیلیس کلوئیدی این شرکت هیچ‌گونه پسابی را تولید نمی‌کند و بسیار ارزان قیمت و مقرون به صرفه است.

پودر نانو سیلیس، دیگر محصول این شرکت است که برای اجرای بتن در سواحل دریا، اسکله‌ها و پل‌ها، ساخت بتن‌ با مقاومت بالا برای سدها، کانال‌ها و تونل‌ها، مخازن و منابع آب، کف‌سازی و نماسازی و همچنین ساخت بتن‌های در معرض خوردگی کاربرد دارد.

محلول نانویی سیلیس تولیدشده شامل دی‌اکسید سیلیس (SiO۲) و اندازه ذرات آن در ابعاد نانومتر است. نتایج آزمایشات انجام شده نشان می‌دهد که واکنش محلول نانو سیلیس (Colloidal silica) با هیدرواکسید کلسیم در مقایسه با میکرو سیلیکا بسیار سریع‌تر انجام گرفته و مقدار بسیار کم این مواد همان تأثیر پوزولانی مقدار بسیار بالای میکروسیلیکا را دارد.

استفاده از نانوسیلیس در کاشی و سرامیک موجب براق شدن و ایجاد خاصیت ضدلک در محصولات می‌شود که در بازار به آن کاشی نانوپولیش گفته می‌شود. این شرکت ماهانه ۱۵ تا ۲۰ تن مواد نانوسیلیس تولید می‌کند که بیش از ۸۰ درصد از آن در صنعت کاشی و سرامیک استفاده می‌شود که این رقم نشان از نفوذ این نانومواد در صنعت کاشی و سرامیک دارد. در حال حاضر ۳ شرکت بزرگ سرامیک سازی با همکاری این شرکت، نانوسیلیس را برای استفاده در محصولات سرامیکی خود استفاده کردند.

دو مزیت مهم موجب رسوخ نانوسیلیس در صنعت کاشی و سرامیک شده است. مزیت آن این است که این شرکت امکان فرموله کردن نانو سیلیس برای شرکت‌های مختلف را دارد و برحسب شرایط و نیاز هر تولیدکننده، می‌توان فرمولاسیون نانوسیلیس را تغییر داد و متناسب با درخواست مشتری محصول را ارائه کرد. دومین مزیت این محصول قیمت کم و کارایی بالای نانو است که موجب رقابت‌پذیر شدن در بازار شده است.

در حال حاضر فناوری‌نانو مزیت زیادی در صنعت کاشی و سرامیک ایجاد کرده، به طوری که در حال حاضر علاوه بر تولید کاشی‌های نانویی براق و ضدلک، کاشی و سرامیک آنتی‌باکتریال نیز توسط تولیدکنندگان به بازار عرضه شده است.

این صنعت پتانسیل‌های بالایی برای صادرات دارد. ایران با ظرفیت تولید ۷۰۰ میلیون مترمربع، عنوان چهارمین تولیدکننده کاشی و سرامیک جهان را یدک می‌کشد. در سال ۱۳۹۶ ایران بیش از ۱۴۷ میلیون مترمربع کاشی به ارزش ۳۹۵ میلیون دلار به ۵۲ کشور صادر کرده است.

استفاده از فناوری‌نانو برای ارتقای کیفیت کاشی و سرامیک ایرانی به صورت ایجاد خواص آنتی‌باکتریال و پوشش‌های تزئینی نانویی می‌تواند ارزش افزوده‌ این محصولات را بهبود داده و شرایط بهتری برای فروش در داخل کشور و صادرات فراهم کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا