ویژگی دانشگاه‌های نسل چهارم چیست؟

حمید آلادپوش در نشست «مهندسی هزینه» که در موسسه آموزش عالی سبحان نیشابور برگزار شد، اظهار کرد: در مجموعه دانشگاهی تعابیر ویژه‌ای از نسل اول تا نسل چهارم دانشگاه‌ها ایجاد شده و امروز این تعابیر در نسل پنجم دانشگاه‌ها قرار دارد که در آن تمدن‌سازی دانشگاه‌ها مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: مرز این نسل‌ها کاملا دقیق نبوده و مشخص نیست که این نسل‌ها کجا تمام شده و از کجا نسل بعدی آغاز می‌شود.

آلادپوش تصریح کرد: در یک قالب کلی فرض بر این است که در نسل اول شروع به کار دانشگاه با آموزش است. در نسل‌ بعدی موضوع پژوهش مطرح می‌شود و آموزش و پژوهش در کنار هم قرار می‌گیرند. همچنین در نسل بعد موضوع کارآفرینی مطرح شده است و در ادامه نسل چهارم و پنجم دانشگاه‌ها مطرح می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هنگامی که دانشگاه‌ها وارد نسل چهارم می‌شوند، دانشگاه دیگر نمی‌تواند یک مجموعه صرفاً علمی باشد و باید صنعت در کنار دانشگاه قرار بگیرد. در این مرحله تمام تلاش این است که دانشگاه در بخش مسئولیت اجتماعی انجام وظیفه کند.

مدیرکل سابق پژوهش و فناوری وزارت نفت یادآور شد: دانشگاه در ابتدا تنها وظیفه آموزش و اعطای مدرک دارد و هنگامی که از این مرحله عبور می‌کند با همکاری صنعت و مجموعه‌های اجرایی در محیط اجتماعی دانشگاه نقشی فراتر ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: اگر دانشگاه بخواهد چنین نقشی ایفا کند باید همکاران دیگری هم داشته باشد. در تمام دنیا برای داشتن چنین نقشی چند دانشگاه با هم کار انجام می‌دهند و بیشتر در جهت ارتباط و انتقال تجربه با هم همکاری می‌کنند. به مرور دانشگاه‌ها با بعضی موسسات علمی و اجرایی مشغول به کار می‌شوند و قدم‌های اول در این زمینه برداشته می‌شود و سپس به یک افتراق می‌رسند. در این مرحله تعریف‌های دانشگاه‌ها از صنعت و کارآفرینی متفاوت می‌شود.

آلادپوش گفت: اگر این مرحله ادامه پیدا کند و آن را توسعه دهند انتظار است به مرور این تعاریفی که در سازمان‌ها متفاوت بوده به هم نزدیک شود و آهسته از میان آن‌ها یک فرهنگ جدید محلی تشکیل شود.

وی بیان کرد: امروز بسیاری از دانشگاه‌های تحقیقاتی دنیا در قدم‌های اول با بسیاری از موسسات ایضایی و کارخانجات کار می‌کنند، اما به مرور در چند مرحله دانشگاه‌ها هر یک مجموعه‌ای خاص را انتخاب می‌کنند.

مدیرکل سابق پژوهش و فناوری وزارت نفت افزود: امروزه دانشگاه‌های معتبر دنیا تنها برای یک موسسه خاص کار می‌کنند و آدم‌هایی را تولید می‌کنند که از قبل کارشان مشخص است و آدم‌هایی به این دانشگاه‌ها می‌روند که می‌خواهند برای این موسسات کار کنند. بر همین اساس نیز در کشور موسساتی وجود دارند که به وزارتخانه‌های خاص مربوط هستند، البته این مدل در ایران یک سیستم یکپارچه نیست، اما قرار بوده اینگونه شود.

وی اضافه کرد: اگر همکاری دانشگاه‌ها با صنعت اتفاق بیفتد و ادامه‌دار باشد می‌تواند به ایجاد فرهنگ‌های مشترک برای دو طرف بیانجامد و در نهایت پیشرفت کند.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا