ساخت هلیکوپتر برقی توسط پژوهشگران چینی

طراحان چینی پژوهش‌های مقدماتی خود را درمورد توسعه‌ هلیکوپتر برقی آغاز کرده‌اند و اکنون برای نشان دادن اهدافشان، درحال کار روی ساخت یک نمونه‌ اولیه هستند. دنگ جینگ هوی، یکی از طراحان ارشد مؤسسه‌ پژوهش و توسعه در جینگدیجن می‌گوید که پژوهشگران و مهندسان آزمایش اولیه‌ روتور برقی دم را انجام داده‌اند.

آن‌ها در حال تدارک دستگاه‌هایی هستند که بتواند روی یک هلیکوپتر دو تنی معمول در جریان پرواز آزمایشی مقدماتی سوار شود. مهندسان روتور اصلی دم هلیکوپتر و اجزای جعبه‌دنده‌ مرتبط را برخواهند داشت و سپس یک روتور برقی دم را روی آن نصب خواهند کرد که به‌جای تکیه بر موتورهای معمولی، به‌صورت مستقل کار می‌کند.

دنگ توضیح داد: جایگزینی روتور معمولی دم با یک نسخه‌ برقی، اولین گام ما درجهت کاوش و تأیید امکان‌سنجی یک هلیکوپتر تمام‌برقی است. مهندسان قصد دارند حدود دو سال را صرف آزمایش نحوه‌ عملکرد روتور برقی دم کنند.

اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، پژوهشگران برای آزمایش‌های بعدی موتور اصلی و روتور اصلی معمولی همان هلیکوپتر را با یک ژنراتور برقی، یک موتور برقی و یک روتور اصلی برقی جایگزین خواهند کرد.

طی دهه‌ آینده، مهندسان هواپیمایی چین تلاش خواهند کرد تا هلیکوپتر تمام برقی بسازند. کلیدهای دستیابی به این هدف، موتورهای قوی‌تر و باتری‌های بادوام‌تر خواهد بود که جای موتورها و ژنوراتورهای برقی را خواهند گرفت.

دنگ می‌گوید بزرگ‌ترین مزیت یک هلیکوپتر برقی آن است که به جعبه‌دنده به‌عنوان یکی از اساسی‌ترین و پیچیده‌ترین اجزای هلیکوپترهای معمولی نیاز نخواهد داشت. حذف جعبه‌دنده و استفاده از موتورهای برقی موجب کاهش وزن هلیکوپتر، ساده‌تر شدن ساختار، آسان‌تر شدن کنترل و نیز افزایش قابلیت اطمینان هلیکوپتر می‌شود.

نخستین پرواز دارای سرنشین هواگرد برقی در سال ۱۹۷۳ در استرالیا انجام شد. امروزه نیز تمام هواگردهای برقی، هنوز محدود به نمایش‌های آزمایشی هستند.

براساس گزارش رسانه‌ها، نخستین هلیکوپتر برقی دارای سرنشین، هلیکوپتر Solution F/Chretien بود که به‌وسیله‌ی پاسکال کرتین، مهندس و خلبان فرانسوی-استرالیایی برای اهداف نمایش فناوری توسعه و ساخته شد. این هلیکوپتر نخستین پرواز خود را در اوت ۲۰۱۱ در فرانسه انجام داد.

از آن زمان، چندین نمونه‌ اولیه از هلیکوپترهای برقی پروازهای آزمایشی انجام داده‌اند؛ ولی هیچ‌یک از آن‌ها به تولید انبوه نرسید. وانگ یانان، سردبیر مجله‌ Aerospace Knowledge توضیح می‌دهد که درمقایسه ‌با یک هلیکوپتر معمولی، مدل‌های برقی دارای مزایای مختلفی نظیر ساختار ساده‌تر، کنترل بهتر، آلایندگی صفر و کاهش هزینه‌های عملیاتی هستند. به ‌گفته‌ او آینده‌ هلیکوپترهای برقی بستگی به این امر دارد که آیا مهندسان می‌توانند سیستم‌های نیروی دارای عملکرد بالایی را بسازند.

منبع:زومیت

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا