حذف چهارصفر از پول ملی به این زودی ها عملیاتی نمی شود

در واقع، آنچه که دولت را ترغیب به تصویب این لایحه کرده، حفظ کارایی پول ملی، تسهیل و بازیابی نقش ابزارهای پرداخت نقد در تبادلات پولی داخلی و هماهنگی با آنچه در فرهنگ و عرف جامعه درباره واحد پول ملی رواج یافته، بوده است.

در عین حال، دولت کاهش هزینه چاپ و نشر اسکناس و سکوک و نیز رفع مشکلاتی از قبیل استفاده از ارقام بزرگ در مبادلات ساده روزمره، معضلات شمارش و حمل حجم بالای اسکناس و سکه و خارج شدن مسکوکات از چرخه مبادلات اقتصادی کشور، از دیگر اهداف لایحه یاد شده، اعلام کرده است.

در واقعیت اما، به این زودی‌ها، اتفاقی مبنی بر حذف چهارصفر از پول ملی رخ نخواهد داد و آنگونه که مقامات بانک مرکزی می‌گویند، باید مقدمات کار فراهم شود واین موضوع به این زودی ها عملیاتی نخواهد شد.

البته این موضوع در دی ماه سال گذشته نیز در دولت بررسی و مصوب شده بود اما همان زمان مقرر شده بود بانک مرکزی بررسی بیشتری روی موضوع انجام دهد. این بدان معناست که مصوبه امروز دولت فعلا قرار نیست تغییر جدیدی را بر روی واحد پول ملی یا تعداد صفرهای آن ایجاد کند.

تمام این صحبت ها در حالیست که بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که زمان سنجی مناسبی از سوی دولت برای حذف صفر از پول ملی صورت گیرد در حال حاضر شرایط مناسب نیست.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران با اعلام اینکه در حال حاضر این موضوع و در شرایط سخت اقتصادی در دستور کار قرار گرفته است، نیاز به بررسی بیشتر دارد، گفت: ممکن است دولت مردان برنامه‌ای برای حذف صفر از پول ملی از گذشته داشتند ولی در شرایط تحریمی و حال حاضر این موضوع باید با حساسیت بیشتری لحاظ شود.

عبدالله مهاجر خاطر نشان کرد: در حال حاضر شرایط مناسبی برای حذف صفر از پول ملی نیست، در هر صورت نظام باید به این سمت برود و زمینه افزایش اعتبار پول ملی را در دستور کار خویش قرار دهد اما زمان سنجی مناسبی باید در این ارتباط انجام شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر به عنوان کسی که در این حوزه در حال فعالیت هستم زمان را مناسب برای حذف صفر از پول ملی نمی‌دانم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا