میراث مادری

 آگوست 1990 سیاست گذاران ،سازمان جهانی WHO ، یونیسف و سایر سازمان ها به منظور حمایت ، ترویج و پشتیبانی از شیردهی  این روز را انتخاب و گرامی داشتند.تغذیه با شیر مادر باعث بهتر شدن سلامت مادران و کودکان می شود. افزایش شیردهی می تواند بیش از 800000 زندگی در هر سال را نجات دهد ، که اکثر آنها بچه های زیر 6 ماه هستند.

 تغذیه با شیر مادر خطر ابتلا به مادران مبتلا به سرطان پستان ، سرطان تخمدان ، دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی را کاهش می دهد. تخمین زده می شود که افزایش شیردهی می تواند از 20000مرگ و میر مادران در هر سال به دلیل سرطان پستان جلوگیری کند

متخصصان سازمان جهانی بهداشت تغذیه انحصاری با شیر مادر تا 6 ماهگی را ضامن سلامت و رشد جسمی و فکری نوزاد می دانند. پس از شش ماهگی شیر مادر باید همراه با غذاهای مکمل و غذاهای عادی، تا دوسالگی ادامه یابد.

شیر مادر ترکیبی بی‌ نظیر است که خداوند آن را نه فقط به منظور تأمین نیازهاي غذایی کودك بلکه براي حفظ کودك از عفونتها و بیماریهاي مختلف خلق کرده است .تعادل مواد غذایی موجود در شیر مادر در سطح عالی و در بهترین شکل ممکن براي سیستم فیزیکی بدن کودك در حال رشد است.در عین حال، شیر مادر از لحاظ مواد مغذي بسیار غنی است به طوري که رشد مغز و تکامل سیستم عصبی کودك را بهبود میبخشد .

شیر مادر علاوه بر جنبه های حیاتی در تغذیه نوزادان، سبب قدرتمندی سیستم ایمنی بدن نوزادان در برابر عوامل بیماری زا شده و این موضوع در جلوگیری از مرگ میر نوزادان و به ویژه نوزادان زودرس بسیار تاثیر گذار است.

مطالعات پیشین انجام شده توسط پژوهشگران موسسه ماکس پلانک آلمان نشان می دهد شیر مادر یکی از مهمترین و سالم ترین غذاهاست که برای نوزاد بسیار مفید خواهد بود و شیر دادن سلامتی مادر را نیز به همراه خواهد داشت. با توجه به این مساله تحقیقات جدید نشان می دهد که تغذیه با شیر مادر می تواند خطر ابتلا به اوتیسم را در نوزادان کاهش دهد .

 تغذیه با شیر مادر خطر ابتلا به مادران مبتلا به سرطان پستان ، سرطان تخمدان ، دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی را کاهش می دهد. تخمین زده می شود که افزایش شیردهی می تواند از 20000مرگ و میر مادران در هر سال به دلیل سرطان پستان جلوگیری کند

یکی از موضوعاتی که در این میان کمتر به آن پرداخته شده است، تاثیر پیشگیرانه شیر مادر بر آسیب های ناشی از آلودگی هوا در مناطق شهری روی نوزادان است. مطالعات انجام شده نشان می دهد که تغذیه نوزادان با شیر مادر و شیردهی طبیعی مادران، می تواند تاثیرات منفی آلودگی هوا را در این افراد کاهش دهد. این موضوع به ویژه در مناطق شهری پر ترافیک و آلوده ، نمود بیشتری دارد.

 مزایاي تغذیه با شیرمادر

مواد غذایی که  امروزه  توسط  فناوري  جدید  مخصوص  کودکان  تولید  شده  است  به  همین  سادگی نمی تواند با این ماده غذایی شگفت انگیز و بی نظیر رقابت کند.

شیر  مادر  از  لحطه  اول  تولد  تا  پایان  6ماهگی  می  تواند  به  تنهایی ، تمام  نیازهاي  غذایی شیر خوار را که براي رشد طبیعی او لازم است ،تامین نماید .حتی در چند روز اول تولد که هنوز  جریان  عادي  شیر  برقرار  نیست  ،نوزادنیاز  به  غذا  یا  آشامیدنی  دیگر  نداشته  و همان مقدار شیر براي رشد طبیعی او کافی است.

سلولهاي  زنده  و عوامل  مختلف  ضد  میکروبی  موجود  در  شیر  مادر  که  باغلطت  بیشتر  در آغوز  وجود  دارند  (می  توانند  باکتریها  ، ویروسها  و انگلها  را  از  بین  ببرند  و در  نتیجه  احتمال ابتلاي  شیرخوار  را  به  بسیاري  از  عفونتها  ،  بخصوص  عفونتهاي  گوارشی  وتنفسی  وگوش میانی کاهش دهند . حتی در صورت ابتلا به بیماري ، شدت واحتمال مرگ ومیر ناشی از آن در شیر خواري که از شیر مادر تغذیه می کند به مراتب کمتر از سایرین شیر خواران است.

میزان ابتلا به آسم ،اگزما وانواع آلرژي در شیر خوارانی که از شیر مادر استفاده می کنند،بسیار کمتر است  .در شیر خوارانی که از شیر مادر تغذیه می کنند به علت متابولیسم بهتر کلسترول مشکل افزایش کلسترول در بزرگسالی و احتمال ابتلا به بیماریهاي قلبی عروقی ،کمتر است .

چربی وپروتئین شیر مادر بهتر از دیگر انواع شیرها هضم وجدب می شود به همین دلیل ، دل دردهاي قولنجی ،جمع شدن گاز ،استفراغ وحساسیت نسبت به پروتئین در این شیر خواران کمتر مشاهده می شود .با گذشت زمان ،ترکیب شیر مادر متناسب با نیازهاي رشدي شیر خوار تغییر پیدا می کند .

چربی شیر مادر در شروع شیر دهی کمتر است وسپس میزان آن به تدریج بیشتر می شود این تغییرات کمک بزرگی به سیر نگه داشتن شیر خوار ووزن گیري او می کند.به علت وجود آب کافی در شیر مادر بخصوص در ابتداي شیر ،تشنگی شیر خوار برطرف واشتهاي  او  تحریک  می  شود و نیازي  به  دادن  آب  یا  آب  قند  در  6ماه  اول  و قبل  از  شروع غذاي کمکی حتی در مناطق بسیار گرم وخشک نیست .

شیر  خوارانی  که  از  شیر  مادر  تغذیه  می  کنند  کمتر  دچار  مشکلات  دندانی  ناشی  از پستانک و تغذیه مصنوعی و پوسیدگی دندانها می شوند. همچنی بهره هوشی شیر خوارانی که با شیر مادر تغذیه می شوند بالاتر از شیر خوارانی است که بصورت مصنوعی تغذیه می شوند.

بهترین راه تغذیه کودك از بدو تولد تا سن 6ماهگی تغذیه انحصاري با شیر مادر است . تغذیه انحصاري به معنی آن است که کودك فقط شیر می خورد و هیچ غذاي اضافی ، آب یا مایعات دیگر بجز ویتامین ها و یا داروها در صورت نیاز  دریافت نمی کند.

تالیف: نداجواد هراتی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. چقدر جالب که توجه میشه و جشن برگزار میشه و اگاهی داده میشه بنظر من هم خیلی مهمه و بیشتر باید مادران بخصوص مادران امروز باید بدانند
    ممنون از مطالب خوب و مفیدتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا