گرایش کشور فنلاند به تغییر سیستم انرژی به منظور رسیدن به اهداف سال 2050

 محققانی از دانشگاه صنعتی لاپینرانتا (LUT) بر روی گزینه سیستم های انرژی تجدیدپذیر برای کشور فنلاند در سال 2050 پژوهش ‌هایی انجام داده اند. نتایج این پژوهش مشخص کرده است که سیستم انرژی کاملا تجدیدپذیر، قابل انجام و با برنامه ریزی دقیق می تواند با دیگر انرژی ها نیز وارد بازار رقابتی شود.

برای رسیدن به هدف ملی کاهش گازهای گلخانه‌ای در سال 2050، تمامی بخش ‌های انرژی باید تا سال 2050 عاری از هرگونه نشر این گونه گازها باشند. مدل سازی سیستم انرژی تجدیدپذیر نشان می ‌دهد که سیستم انرژی کاملا تجدیدپذیر بخش زیادی از انرژی باد و خورشید را با تعامل هوشمندانه ای بین انرژی‌های الکتریسیته، گرمایشی/سرمایشی و حرکتی تقسیم می‌کند. صنعت انرژی به گاز یا به عبارتی تبدیل انرژی الکتریکی به گازهایی چون هیدروژن یا گاز طبیعی مصنوعی و همچنین راه‌های ذخیره سازی انرژی مانند باتری‌ها، ذخیره کننده‌های گرما و ذخیره کنندهای گاز طبیعی مصنوعی، نقش محوری در ممکن ساختن این نوع سیستم‌ ها دارند.

این پژوهش شامل بررسی و برآورد هزینه اولیه و اندازه‌گیری ابعاد سیستم انرژی فنلاند در آینده، یا به عبارتی میزان ظرفیت هر یک از محصولات، مصرف کنندگان و صنعت ذخیره سازی که جلوتر تعریف گردید، است. مطالعات نشان داده است که در نگاه اول از نظر ساختار صنعتی و اقتصادی، سیستم انرژی آینده فنلاند فرآیندی اجرایی است که می تواند در سایه یک برنامه ریزی دقیق پیشرفت و توسعه پیدا کند.

این سیستم شامل ذخیره سازی تا 35 گیگاوات از انرژی خورشیدی و تا 44 گیگاوات انرژی باد است، که این مقادیر از تحلیل‌های قبلی بالاتر بوده و توسط سازمان پتانسیل فوتوولتائیک باد و خورشید در فنلاند پشتیبانی شده است. این سیستم می‌تواند سالانه بیش از TWh166 الکتریسیته، تقریبا دو برابر سطح مصرف نهایی الکتریسیته در زمان حال، را تولید کند. مقدار الکتریسیته اضافی به منظور تولید سوخت‌های مصنوعی که در موارد مختلف مورد نیاز است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. به علاوه، الکتریسیته مستقیما جایگزین سوخت‌های فسیلی در خیلی از سرویس‌ها می شود، مانند سرویس‌ها گرمایشی و حمل و نقل. این نتایج شامل باتری ثابت با قابلیت ذخیره سازی 20 گیگاوات ساعت، سه میلیون خودرو الکتریکی با این مقدار ذخیره انرژی و یا انرژی به گاز با ظرفیت تا 30 گیگا وات می‌شود.

در این تحقیق مقدار هزینه سالیانه برای انرژی 100% تجدیدپذیر به طور تقریبی 25 میلیارد یورو تمین زده شده است، که کمی کمتر از سناریو های با درصد پایین‌ تر از تجدید پذیری و تجارت ( 26 میلیارد یورو) است. سناریویی مشابه برای توده ‌های زیستی در جنگل‌ ها که شامل بخش کوچک ‌تر با قیمت بالاتر است، وجود دارد که باعث هزینه سالانه بیشتری می ‌شود. در مقایسه، سیستم انرژی امروزی سالانه تقریبا 18 میلیارد یورو هزینه دارد که اگر با همین روش محاسبه ای استفاده شود، تا سال 2020 به 21 میلیارد یورو خواهد رسید.

اقای کریسین بریر استاد دانشگاه لاپینرانتا LUT در مورد اقتصاد خورشیدی گفته است : "پیام اصلی این است که بحث استفاده از سیستم انرژی کاملا تجدیدپذیر در آینده باید به عنوان یک گزینه اصلی دیده شود تا اینکه به عنوان یک جایگزین مناسب به آن فکر شود. کشور فنلاند قطعا دارای مقادیر زیادی از منابع تجدید پذیر مانند خورشید، باد، انرژی های زیستی و همچنین استفاده مفید از انرژی های آبی که به مداوم قابل استفاده است."

بررسی سیستم انرژی آینده و محاسبه هزینه های آتی بسیار حائز اهمیت است به این دلیل که سیستم انرژی فنلاندی ها در موقعیت مهمی قرار گرفته است این در حالی است که نسل حاضر تولید انرژی در حال کهنه شدن است و این تغییر در سیستم تولید انرژی می تواند منجر به بهبود شرایط تغییرات آب و هوایی و نگرانی ها در مورد هزینه های تولید انرژی گردد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا