نجات بخش زندگی دیگران باشیم

یافته های پزشکی حکایت از آن دارد که اهدای خون همچنین می تواند در کشف بیماری های نهفته در اهدا کنندگان خون نیز بسیار مؤثر باشد.

علاوه بر اینها، اهدای خون در سراسر دنیا باعث نجات جان میلیون‌ها نفر می‌شود. اهمیت این موضوع تا آنجاست که علیرغم پیشرفت های پزشکی در حوزه تولید خون مصنوعی یا سایر روش‌های جایگزین هنوز هم خون طبیعی انسان تنها راهکار برای حفظ سلامت انسان‌ها و جلوگیری از مرگ در اثر خونریزی، اعمال جراحی، تروما یا برخی بیماری‌های خونی است.

بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی اگر یک درصد جمعیت یک کشور به صورت مستمر خون اهداکنند، نیاز اساسی به خون در آن کشور تأمین می شود؛ به نظر می رسد همین موضوع به تنهایی بیانگر اهمیت اهدای خون باشد.

طبق گفته کارشناسان، هر فرد بالغ که بین ۱۷ تا ۶۵ سال سن دارد، با وزن متوسط پنجاه کیلوگرم، حدود پنج و نیم تا شش لیتر خون دارد که با اهدای ۲۵۰ تا ۴۵۰ cc از خون خود، نه تنها سلامتی خود را به مخاطره نمی اندازد، بلکه ضمن کمک به سلامتی خود، نجات بخش زندگی دیگری نیز خواهد شد.

بدون وجود خون ادامه حیات ممکن نیست

حدود ۷ تا ۸ درصد از وزن بدن را خون تشکیل می‌دهد و برای آنکه انسان در وضعیت پایدار و معمولی باقی بماند، باید حجم معینی خون در بدنش وجود داشته باشد. از دست دادن خون زیاد منجر به سرگیجه، بی حالی، کسالت، کم خونی، بی‌هوشی و حتی مرگ فرد می شود. بیماری هموفیلی از آن دسته بیماری هایی است که باعث خونریزی شدید و طولانی‌مدت در بیمار می شود.

هموفیلی نوعی بیماری نادر است که بر قابلیت لخته شدن خون تاثیر می‌گذارد، معمولا ارثی بوده و اکثر مبتلایان به آن از جنس مذکر هستند. در افراد سالم هنگامی که جایی از بدن‌ بریده می شود، فاکتورهای انعقادی و مواد مغذی خون با پلاکت‌ها ترکیب شده و باعث می شوند خون غلیظ و چسبناک شود و خونریزی درنهایت قطع می شود. افراد مبتلا به بیماری هموفیلی، در خونشان فاکتورهای انعقادی کافی ندارند و از این رو، طولانی‌تر از حد معمول خونریزی می‌کنند.

هموفیلی با یک جهش ژنتیکی ارثی به‌وجود می‌آید، جهش ژنتیکی، تغییری دائمی در توالی DNA است که یک ژن را تشکیل می‌دهد و همین جهش تعیین می‌کند که آیا فرد علائم خفیف و متوسطی خواهد داشت یا علائمی شدید.

با توجه به نوع این بیماری، هموفیلی ها از مصرف کنندگان مستمر خون و فرآورده های مشتق آن به شمار می روند و برای برای ادامه حیات خود نیازمند خون هستند.

حجامت یا اهدای خون؟

حقیقت این است که اصلا چیزی به عنوان خون کثیف در بدن وجود ندارد که قرار باشد با حجامت از بدن خارج شود. برخی افراد بدون تجویز پزشک حجامت می کنند، این در حالیست که متخصصان و پزشکان توصیه می‌ کنند به جای این کار، خون اهدا کنند تا از خون خارج‌شده از بدن آنها استفاده مفید شود.

از سوی دیگر، سازمان انتقال خون اعلام می کند که افرادی که حجامت می کنند تا 6 ماه بعد نمی توانند خون اهدا کنند، به همین دلیل توصیه می شود که اگر انجام حجامت ضروری نیست و از سوی پزشک تجویز نشده، افراد خون اهدا کنند، اما متخصصان طب سنتی در این باره نظر دیگری دارند و نظر سازمان انتقال خون را رد می‌کنند.

در هرحال، برخی حجامت را درمان تلقی کرده و شفای همه نوع بیماری خطابش می‌کنند اما، به نظر می رسد با خارج شدن خون از بدن حال به شکل حجامت و یا اهدای خون فایده ای که قرار است به بدن فرد برسد، می رسد. بنابراین، بهتر است که با اهدای خون اشخاص دیگری را نیز از این عمل خود منتفع کنیم.

بر اساس این گزارش، در مرداد ماه سال ۱۳۵۳ شمسی سازمان انتقال خون ایران با هدف سامان بخشیدن به وضع آشفته خون رسانی و به منظور ترویج فرهنگ اهدا، تهیه و تأمین خون و فرآورده های سالم و مطمئن و رایگان برای رفع نیاز بیماران نیازمند، به  خصوص مبتلایان به تالاسمی، هموفیلی و لوسمی به تاسیس شد.

از این رو، سالروز تأسیس این سازمان در تاریخ نهم مرداد ماه، به عنوان روز ملی اهدای خون در کشورمان نام گذاری شده است. این روز، در واقع روز قدردانی از اهدا کنندگان این ماده حیاتی نیز به شمار می رود.

گزارش: مهگل غفاری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. متاسفانه از سن پنجاه به بالا و با فشار خون پایین خون نمی گیرند این برای من چند بار اتفاق افتاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا