مرگ‌ومیر ناشی از هپاتیت B در صدر بیماری‌های عفونی

دکتر محمدرضا هدایتی‌مقدم با حضور در شصت‌وهفتمین جلسه پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد که هفتم مرداد در تالار شهر برگزار شد در خصوص بیماری هپاتیت و اهمیت شناسایی و درمان آن، اظهار کرد: هپاتیت ورم و التهاب کبد است. عضوی که به وظایف متعددی در بدن دارد و بدون آن حیات انسان متصور نیست.

وی با اشاره به چرایی اهمیت این بیماری، ادامه داد: از هر سه چهار نفر در دنیا یک نفر در عمر خود با ویروس هپاتیت Bدرگیر بوده است. این تعداد به حدود 2 میلیارد نفر می‌رسد و از این تعداد 325 میلیون نفر ویروس هپاتیت B به‌طور فعال در بدنشان حضور دارد که  4.5 درصد جمعیت جهان  را تشکیل می‌دهد.

هدایتی‌مقدم تصریح کرد: در ایران 1.5 میلیون نفر ویروس هپاتیت B دارند، این یعنی از هر 50 نفر یک نفر ویروس هپاتیت  B دارد.

وی خاطرنشان کرد: با این وجود بیماری هپاتیت C بسیار شدیدتر است، اما شیوع آن کم‌تر از هپاتیت B است. با این وجود 70 درصد افراد مبتلا به این بیماری بین 35 تا 44 سال سن دارند.

مدیر مرکز عفونت‌های منتقله از خون سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی بیان کرد: هپاتیت B منجر به عوارضی در بدن می‌شود که باعث از کار افتادن کبد می‌شود. بر اساس آمارها از هر 12 مورد مرگ به دلیل سرطان یک مورد به خاطر عفونت‌های ویروسی کبدی است.

وی با اشاره خطر بالای این بیماری، یادآور شد: این بیماری مرگ‌ومیر بالایی دارد و در دنیا سالانه یک میلیون و 200 هزار نفر به دلیل ابتلا به هپاتیت جان خود را از دست می‌دهند. هم‌اکنون مرگ‌ومیر ناشی از هپاتیت B در صدر بیماری‌های عفونی قرارگرفته و اگر این روند با سرعت مشابه ادامه یابد در 20 سال آینده مرگ‌ومیر این بیماری از مجموع سه بیماری عفونی دیگر دنیا پیشی خواهد گرفت.

هدایتی‌مقدم با بیان اینکه «تنها راه شناسایی عفونت هپاتیت آزمایش خون است»، بیان کرد: برآورد می‌شود از هر 10 نفری که هپاتیت دارند تنها یک نفر از بیماری خود اطلاع دارد. باید توجه داشت این بیماری قابل پیشگیری است از طریق واکسن و کنترل رفتارهای پر خطر و از طریق داروهایی که در دسترس هستند کاملا قابل کنترل و درمان است.

وی با اشاره به راه‌های انتقال ویروس هپاتیت، گفت: به‌طورکلی هر اقدامی که باعث اشتراک خون شود می‌تواند باعث انتقال ویروس هپاتیت شود، لذا خطر ابتلا به هپاتیت در افرادی که در مکان‌های پر خطر کار می‌کنند مانند پاکبان‌ها و همچنین افرادی که رفتارهای پر خطر دارند مانند معتادان یا در مکان‌های پر خطر مانند زندان هستند بیشتر است. با این وجود رفتارهای عادی و معاشرت‌های طبیعی نقشی در انتقال این ویروس ندارد.

مدیرعامل انجمن هپاتیت مهر رضوی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای پیشگیری و درمان این بیماری، اضافه کرد: با این وجود همچنان در حوزه شناسایی بیماران و درمان آن عقب هستیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا