ناوباربری پروگرس ام.اس-۱۱ غرق شد

سخنگوی مرکز پروازهای فضایی روسیه ضمن اعلام این خبر به خبرگزاری روسی ایتارتاس گفت: بخش مهمی از این سفینه که روز دوشنبه از ایستگاه فضایی بین‌المللی جدا شده بود در اثر برخورد به لایه‌های فشرده جو از بین رفت و باقیمانده آن به شکل قطعات پراکنده در اقیانوس آرام غرق شد.

پروگرس ام.اس- ۱۰ در ساعت ۱۳:۴۴ روز ۲۹ ژوئیه(بوقت مسکو) از ایستگاه فضایی بین‌المللی جدا و طبق برنامه تنظیمی از سوی مرکز هدایت پرواز و در مسیر تعیین شده، راهی زمین گردید. سفینه‌های پروگرس به دلیل نداشتن سپر حرارتی در اثر برخورد به جو نابود می‌شوند و تنها قطعاتی از آن به زمین می‌رسند. به همین دلیل، زمان و زاویه ورود آنها به جو زمین طوری تنظیم می‌شود این قطعات در منطقه‌های غیرمسکونی اقیانوس آرام که کشتی‌ها هم تردد ندارند به زمین برسند.

این ناو در ۴ آوریل ۲۰۱۹ از پایگاه پرتاب‌های فضایی بایکونور پرتاب شد و پس از دو بار چرخش به گرد زمین به واحد پیرس ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل گردید. این سریع‌ترین پهلوگیری تاریخ پرواز به ایستگاه فضایی بین‌المللی بود که تنها ۳ ساعت و ۲۱ دقیقه طول کشید. تجربه موفق این پرواز، فرصت جدیدی را برای برنامه‌های فضایی در جهت صرفه‌جویی در مصرف سوخت و زمان پروازهای مداری فراهم ساخت. سفینه‌های قبلی، زمان‌های طولانی‌تری در راه بودند و حتی گاهی ۴۸ ساعت طول می‌کشید تا خود را به ایستگاه برسانند.

ناو باربری بدون سرنشین پروگرس ام.اس -۱۱ محموله‌ای ۲.۵ تنی از جمله سوخت، آب، همچنین هوای فشرده و اکسیژن را به ایستگاه فضایی بین‌المللی رساند.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا