گسترش اخبار جعلی ریشه در فرهنگ دارد

در عصر حاضر که با گسترش تکنولوژی و فضای مجازی رو به رو هستیم، امکان دسترسی و انتشار اطلاعات برای همگان وجود دارد. این موضوع باعث شده تا در همان لحظه وقوع هر بحران یا حادثه‌ای خبرهای مربوط به آن صرفنظر از اینکه جعلی است یا واقعی، در فضای مجازی سرازیر شده و همین امر، موجب نشر شایعات و شکل گیری اخبار جعلی می شود.

ضمن اینکه، اخبار جعلی با رشد روزافزون وب دو و تولید محتوا توسط کاربران افزایش بسیار چشمگیری داشته، به گونه ای که امروزه همه دولت‌ها و صاحبان رسانه نگران رشد اخبار جعلی‌ هستند و در همۀ جوامع دنیا به دنبال راهکارهایی هستند که جلوی این رشد را بگیرند.

با توجه به آثار انتشار اخبار جعلی، سواد رسانه‌ای و مسوولیت شهروندی ایجاب می‌کند تا هر فردی در هر جایگاهی که قرار دارد، مانع نشر اکاذیب شده و مانع از شیوع این امواج دروغین شود.

نکته حائز اهمیت این است که این چالش ریشه در فرهنگ‌ها دارد و باید از طریق فرهنگ بومی کشورمان مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان نسبت به رفع مناسب آن اقدام کرد. البته حذف پدیده اخبار جعلی به صورت صد در صدی امکان‌پذیر نیست، ولی حرکت در جهت کاهش آن و بی‌اعتبار کردنش وظیفه ای همگانی است، ضمن اینکه کاربران پرمخاطب، فرهیختگان سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و رسانه‌ای در حل این بحران نقش اساسی دارند.

اکثر کارشناسان ارتباطات و حوزه رسانه بر این امر اتفاق نظر دارند که اخبار جعلی نیز به راحتی می تواند افکار عمومی را تحت تأثیر قرار ‌دهد. در این میان عده‌ای افراد فرصت‌طلب هستند که با شناخت فضای رسانه ای از این فضا سوءاستفاده کرده و دست به انتشار اخبار جعلی می‌زنند، در این میان افرادی که از سواد رسانه ای کافی برخوردار نیستند نیز این این اطلاعات نادرست را دریافت کرده و بدون توجه به صحت و سقم اخبار، آنها را در فضای مجازی منتشر می کنند که این امر موجب تشویش اذهان عمومی و بی اعتمادی مردم نسبت به دولت و نهادهای رسمی می شود.

گفتنی است ،اخبار جعلی معمولا در مواقع بحران شیوع پیدا کرده و به دنبال آن اقدام برای جلوگیری از نشر این اخبار، دستگاه‌های دولتی را به خود مشغول کرده و در چنین مواقعی حل بحران را با چالش مواجه می کند.

با توجه به آثار انتشار اخبار جعلی، سواد رسانه‌ای و مسوولیت شهروندی ایجاب می‌کند تا هر فردی در هر جایگاهی که قرار دارد، مانع نشر اکاذیب شده و مانع از شیوع این امواج دروغین شود.

متخصصان معتقدند، وجود روزنامه‌های حاکمیتی، دولتی و رانت‌های حمایتی نیز بر شکل گیری اخبار جعلی تاثیر بسزایی دارد. چراکه، شائبه انتشار اخبار رسمی و تضاد آن با منافع عمومی به شیوع این معضل رسانه ای دامن می زند.

* محسن ایلچی_کارشناس رسانه

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا